عامل اصلی ناآرامی‌های عراق

به گزارش افکارنیوز، ژنرال " بابکر زیباری " رئیس ستاد مشترک ارتش عراق در گفتگو با خبرنگار از ایجاد تغییر و تحولات گسترده در مجموعه امنیتی عراق خبر داد.

وی اظهار داشت: بازنگری در ساختار دفاعی و نظامی عراق پس از رخدادهای یک سال گذشته و حمله داعش و تصرف موصل ضروری و حیاتی است و این تغییرات از سوی فرمانده کل نیروهای مسلح آغاز شده است.

رئیس ستاد مشترک ارتش عراق معتقد است تغییرات فعلی، ارتش و گارد امنیتی عراق را بسیار آزموده خواهد کرد و ابراز امیدواری کرد این تغییرات بتواند ارتش عراق را متحول کند.

زیباری درباره وضعیت فعلی جنگ و توان نیروهای دفاعی عراق گفت: ارتش عراق پس از سقوط صدام تاکنون مدام در حال جنگ بوده است، در این ١١ سال مدام ارتش و همه نیروهای دفاعی کشور در حال جنگ با گروهای تروریستی بوده اند؛ در مقطعی شاید این گروه‌های تروریستی بتوانند پیشروی کنند و غیر نظامیان را بکشند اما مطمئنا پیروزی برای عراق و ارتش عراق خواهد بود.

ژنرال زیباری بدون اشاره به زمان دقیق انجام حمله موصل و پاکسازی این شهر بزرگ از لوثوجود تروریست های داعش؛ تصریح کرد: موصل بخشی از عراق است و به زودی از وجود گروههای تروریستی پاکسازی خواهد شد.

رئیس ستاد مشترک ارتش عراق که خود سالها پیش یکی از فرماندهان نیروهای پیشمرگ کُرد بوده و سالیان متمادی علیه صدام جنگیده است معتقد است هنوز برخی در خیال بازگرداندن حکومت سابق عراق بسر می‌برند.

وی گفت: بسیاری از مشکلات امنیتی عراق ناشی از بازماندگان بعثی و هواداران گروههای تروریستی است؛ آنها عامل اصلی نا آرامی‌های عراق هستند.

رئیس ستاد مشترک ارتش عراق ایجاد تغییرات بنیادی در ارتش عراق را جزو اختیارات نخست‌ وزیر دانست و افزود: با توجه به مادە ٣٨ قانون اساسی عراق نخست وزیر به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح کشور حق ایجاد تغییر و تحول در ساختار امنیتی – دفاعی کشور را دارد.

زیباری حمله هوایی ائتلاف غربی علیه مواضع تروریست های داعش را خوب اما ناکافی توصیف کرد و گفت: این حملات خوب است و از یک سو جلوی پیشروی تروریست های داعش را می‌گیرد و سوی دیگر به ما کمک می‌کند که ساختار ارتش را دوباره بازسازی کنیم، اما اگر بپرسید آیا این حملات کافی است؟ میگویم خیر هواپیماههای جنگی می‌تواند در مقیاس بیشتر و با دقت بهتری عمل کنند.

ژنرال بابکر نقش کشورهای همسایه عراق در تحولات اخیر را بسیار حساس توصیف کرد و گفت: کشورهای همسایه باید دریابند که امنیت منطقه به هم وابسته است ؛ اگر آنها فکر کنند با نا آرام شدن عراق کشور خودشان در آرامش خواهد بود سخت اشتباه خواهند کرد.