بنغازی در آستانه آزادسازی است

به گزارش افکارنیوز، منابعی در شهر بنغازی اعلام کردند ارتش لیبی وارد درگیری‌های «شدیدی» با گروه شبه‌نظامی «شورای انقلابیون بنغازی» در نزدیکی مقر «گردان ۱۷ فوریه» شده است و همزمان هواپیماهای جنگی بر فراز این شهر به پرواز درآمده‌اند.

ساعاتی قبل از شروع این درگیری‌ها، «خلیفه حفتر» تأکید کرده بود ساعات آینده شاهد «آزادسازی» شهر بنغازی خواهیم بود که به تصرف گروه‌های مسلحی که پارلمان لیبی آنها را «تروریست» معرفی کرده است، درآمده است.

حفتر، عصر سه‌شنبه در نطقی تلویزیونی در اشاره به عملیات «الکرامه» علیه گروه‌های مسلح، اعلام کرد «مردان الکرامه» آماده آزاد سازی بنغازی از تروریست‌ها هستند.

این سرلشگر بازنشسته لیبیایی افزود: «آزادسازی شهر بنغازی و به ثبات رسیدن آن یک مرحله استراتژی بسیار مهم در نبرد ارتش علیه تروریسم است، چرا که آزادی این شهر در را بر روی آزادسازی همه مناطق کشور از تروریست‌ها باز می‌کند.»

سرلشگر حفتر که در کنار نیروهای دولتی علیه گروه‌های مسلح می‌جنگد، تأکید کرد «ساعات و روزهای آینده برای لیبیایی‌ها دشوار خواهد بود… ولی چاره‌ای جز بازگرداندن امنیت و آرامش به کشور نداریم.»

خلیفه حفتر که پیشتر از مسوولان رژیم «معمر قذافی» رئیس‌جمهور معدوم لیبی بود، با پیوستن به انقلابیون علیه قذافی دست به سلاح برد، وی که مورد حمایت امارات و عربستان است اکنون رهبری سرکوب گروه‌های وابسته به اخوان المسلمین مصر را که از آنها به عنوان گروههای تروریستی می خواند، بر عهده دارد.

براساس این گزارش، ارتش لیبی، روز سه‌شنبه توانست بخش‌هایی از بنغازی را پس از درگیری‌ها با گروه‌های مسلح از جمله گروه «انصار الشریعه»، آزاد کند.

لیبی صحنه جنگ نیابتی میان قدرت‌های رقیب منطقه ای شامل امارات عربی متحده، مصر و عربستان از یک سو و ترکیه و قطر از سوی دیگر است. وجه تمایز این دو بلوک رقیب حمایت یا ضدیت با اخوان المسلمین است.

دور جدید کشمکش های سیاسی پس از آن شدت گرفت که کنگره جدید که از آن به مجلس این کشور یاد میشود با انتشار بیانیهای، گروههای مسلح موسوم به فجر لیبی و أنصارالشریعة را دو گروه تروریستی خواند.