سلاح‌هایی که داعش استفاده می‌کند + تصاویر

به گزارش افکارنیوز، امروز داعش از انواع سلاح های انفرادی شرقی و غربی استفاده می کند. سلاح هایی که یا از بازارهای غیر رسمی سلاح خریداری کرده است، یا توسط کشورهای حامی اش به این گروه تقدیم شده است و یا در پیروزی هایش در عراق و سوریه به غنیمت برده است.


داعش تا چندی پیش به سلاح های سنگین دسترسی نداشت اما این نقیصه را در پیروزی های میدانی خود علیه ارتش سوریه و عراق به خصوص در تصرف بزرگترین انبار تسلیحات نظامی ارتش عراق در موصل، جبران کرده است.

از رژه نیروهای داعش در شهر موصل، دیگر شهر های سوریه و عراق و تصاویر نبردهای آن ها می توان تا حدودی به کم و کیف سلاح های در اختیار داعش پی برد. برخی از منابع تخمین زده اند که داعش توانسته است ۵۲ توپ هویتزر، ۱۵۰۰ خودروی هاموی آمریکایی به همراه ۴۰۰۰ مسلسل نوع Pk چینی را به غنیمت بگیرد.

هر چند ممکن است به علت منسجم نبودن سازمان رزم داعش مانند ارتش یک کشور طیف سلاح های مورد استفاده داعش بسیار گسترده باشد، اما می توان اصلی ترین سلاح های داعش را مورد بررسی قرار داد.

سلاح های رزم انفرادی:
Ak - ۴۷(کلاشینکوف)


یک قبضه سلاح AK - ۴۷(کلاشینکف) در دست یک نیروی داعش در رقه سوریه

این سلاح که از خود و یا مدل های بومی شده اش حدود ۱۰۰ میلیون قبضه در کشور های مختلف تولید شده در زمره سلاح های سازمانی بیش از ۱۰۰ کشور دنیا قرار دارد. کلاشینکف از سال ۱۹۴۹ در اتحاد جماهیر شوروی وارد خط تولید شده است. این سلاح ۵.۴۵ میلی متری با طول ۸۷ سانتیمتر، وزنی در حدود ۴.۷۸ کیلوگرم با احتساب خشاب پر دارد. این سلاح طی پنجاه سال گذشته بیش از دیگر سلاح ها در دست انقلابیون، نیروهای نظامی و شورشیان دیده شده است.

M - ۱۶:

یک جنگجوی داعش در شهر موصل عراق در حالی که پرچم داعش و سلاح M - ۱۶ را در دست دارد

این سلاح آمریکایی در ارتش بیش از ۷۴ کشور مورد استفاده قرار می گیرد. از این سلاح به جز احتساب دیگر مدل های تولید شده اش ۸ میلیون قبضه تولید شده است. این سلاح ۱ متری با خشاب پر وزنی معادل ۴ کیلوگرم دارد و از سال ۱۹۵۹ وارد خط تولید شده است.

M - ۱۶ که در دست نیرو های داعش یافت شده.
" دولت آمریکا " نوشته حک شده بر روی سلاح

تیربارPK:

تیربار چینی PK نوع PKM در دست داعش

از این سلاح ساخت چین در بیش از ۴۵ کشور استفاده می شود. این سلاح دارای مدل های گوناگون است که مدل PKM آن از سال ۱۹۶۹ وارد خط تولید شده و با وزنی معادل ۷.۵ کیلوگرم توانایی شلیک ۸۰۰ گلوله در دقیقه را دارد.

نارنجک انداز RGB - ۶:


نارنجک انداز نیمه اتوماتیک RGB - ۶ که در کرواسی تولید می شود در اختیار نیروهای داعش قرار گرفته است.

تیربارهای سنگین:
DSHK(دوشکا)

یک سرباز عراقی در حال شلیک با دوشکا به سمت نیروهای داعش

از این سلاح که در سال ۱۹۳۸ در شوروی طراحی شده بیش از یک میلیون نسخه تولید شده است. دوشکا در ارتش ۶۹ کشور به کار گرفته می شود. این سلاح با طولی معادل ۱.۶۲۵ متر و وزنی معادل ۳۴ کیلوگرم توانایی شلیک ۶۰۰ گلوله با کالیبر ۱۲.۷ میلیمتری در دقیقه را دارد. این سلاح از زمان جنگ جهانی دوم در حال ساخت است.

سلاح‌های ضد هوایی:
توپ ضد هوایی ZU - ۲۳-۲

توپ ZU - ۲۳-۲ بر روی خودروهای داعش

از این توپ ضد هوایی دو لول که از سال ۱۹۶۰ عملیاتی شده در بیش از ۵۵ کشور استفاده می شود. این توپ توانایی شلیک ۴۰۰ گلوله با کالیبر ۲۳ میلیمتری را تا برد ۲.۵ کیلومتر دارد.

موشک دوشپرتاب اف آی ام ۹۲ استینگر(FIM ۹۲ Stinger):

نیرو های طالبان در شهر قندهار مجهز به استینگر

این سامانه موشکی از سال ۱۹۸۱ عملیاتی شده و سابقه خدمت در بیش از ۲۵ کشور را دارد. این سامانه قابل حمل توسط نفر است و موشک هدایت فروسرخ آن توانایی انهدام اهدافی تا برد ۴۸۰۰ متر و ارتفاع ۳۸۰۰ متر را دارد. سرعت موشک این سامانه به ۲.۲ ماخ(۷۵۰ متر بر ثانیه) می رسد.

این سلاح به خاطر قابلیت حمل آن سلاحی جذاب برای گروهای تروریستی در خاورمیانه مخصوصا افغانستان و عراق است.

سامانه دوش پرتاب SA - ۲۴:

موشک SA - ۲۴ بر روی دوش نیروی داعش در نوامبر ۲۰۱۲ در پایگاه دفاع هوایی ببلا، سوریه

این سامانه با کد گذاری ناتو Grinch SA - ۲۴، در روسیه با نام ۹K۳۸ Igla از سال ۱۹۸۱ تولید می شود. موشک این سامانه با هدایت فرو سرخ توانایی انهدام اهدافی تا برد ۵۲۰۰ متر و ارتفاع ۳۵۰۰ متر را دارد. سرعت موشک این سامانه به ۲.۳ ماخ(۸۰۰ متر بر ثانیه) می رسد.

از دیگر سامانه های دوشپرتاب موشکی هم خانواده SA - ۲۴ که در اختیار نیروهای داعش است می توان به سامانه۱۶ - SA گیملت اشاره کرد.
SA - ۱۶ در اختیار یک نیروی داعش

SA - ۷ Grail:
سامانه دوشپرتاب SA - ۷

این سامانه دوش پرتاب که در کد گذاری ناتو SA - ۷ Grail نام دارد در روسیه با نام ۹K۳۲ Sterla - ۲ از سال ۱۹۶۸ تولید می شود. موشک این سامانه می تواند با سرعت ۵۰۰ متر بر ثاینه اهدافی در فاصله ۴۲۰۰ متر و ارتفاع ۲۳۰۰ متر را نابود کند.

سامانه FN - ۶:


این سامانه دوشپرتاب چینی می تواند اهدافی تا برد ۶۰۰۰ متر و ارتفاع ۳۵۰۰ متر نابود کند.

از راست به چپ FN - ۶, SA - ۲۴, SA - ۱۶

ZSU - ۲۳-۴ شلیکا:


این توپ پدافند خود کششی ساخت اتحاد جماهیر شوروی است و از سال ۱۹۶۲ عملیاتی شده است. شلیکا سابقه خدمت در بیش از ۴۰ کشور را دارد. کالیبر هر ۴ لوله شلیکا ۲۳ میلی متر است که کد ZSU - ۲۳-۴ از همین ویژگی گرفته شده است.

توپ ضد هوایی ۵۳ میلی متری AZP S - ۶۰:


این توپ ضد هوایی ساخت شوروی و از سال ۱۹۵۰ عملیاتی است. این توپ در بیش از ۵۰ کشور به کار گرفته می‌شود.

سلاح‌های ضد تانک:
RPG - ۷:

ساخت این راکت انداز قابل حمل از سال ۱۹۶۱ در شوروی آغاز شد. این راکت انداز در بیش از ۸۵ کشور و جنبش مورد استفاده قرار می گیرد. موشک آر پی جی ۷ می تواند اهداف زرهی را تا برد ۳۳۰ متری نابود کند. استفاده و نگهداری از این راکت انداز بسیار ساده است.


راکت انداز M - ۷۹ Osa:



این راکت انداز ساخت یوگوسلاوی است و برد موثر آن به ۳۵۰ متر می رسد.

موشک ضد تانک HJ - ۸:

HJ - ۸ در یک نمایشگاه

این سامانه ضد تانک در شرکت نورنیکو چین طراحی و ساخته شده است. برد موثر موشک این سامانه بین ۳ تا ۶ هزار متر است و سرعت آن به ۲۲۰ متر بر ثانیه می رسد.

تانک‌ها و نفربرها:
نفر بر BMP:


این نفربر در شوروی طراحی و ساخته شده و از سال ۱۹۶۶ عملیاتی است. BMP ۱ در ۱۵ کشور دنیا عملیاتی است. دارای سه خدمه است و توانایی حمل ۸ نفر را دارد. سرعت این نفربر در جاده آسفالته به ۶۵ کیلومتر بر ساعت می رسد.

خودروی زرهی هاموی:


تعداد زیادی از این خودروی زرهی پس از تصرف موصل به دست داعش افتاد. این خودروی ساخت آمریکا در بیش از ۷۰ کشور عملیاتی است. سرعت نهایی این خودرو به ۱۱۳ کیلومتر بر ساعت می رسد.

تانک T - ۵۵:

این تانک ساخت شوروی از بعد از جنگ جهانی دوم تا دهه ۸۰ میلادی تولید می‌شد و با این که مدت زیادی از سن آن می گذرد هنوز در بیش از ۵۰ کشور عملیاتی است. تخمین زده می شود داعش ۳۰ دستگاه از این تانک ها را داشته باشد. این تانک ۳۶ تنی دارای چهار خدمه است و دارای یک توپ ۱۰۰ میلی متری به همراه یک تیربار ۷.۶۲ میلی متری می باشد.

تانک T - ۷۲:

تانک T - ۷۲ ارتش هند

این تانک که در اتحاد جماهیر شوروی طراحی و ساخته شده از سال ۱۹۷۳ عملیاتی است و امروزه در بیش از ۴۰ کشور به کار گرفته می شود. این تانک با سه خدمه از یک توپ ۱۲۵ میلی متری و یک تیربار ۷.۶۲ میلی متری بهره می گیرد.

تخمین زده می شود داعش از ۵ تا ۱۰ تانک T - ۷۲ برخوردار باشد اما در توانایی نیرو های داعش در بکارگیری و تعمیر و نگهداری آن تردید وجود دارد.

۲S۱ Gvozdika:

یک دستگاه تانک گووزدیکا در جلو و یک دستگاه تانک T - ۵۵ در عقب

این تانک که یک توپ خود کششی با چهار خدمه است دارای یک توپ ۱۲۲ میلی متری میباشد. این تانک در شوروی طراحی و ساخته شده و از سال ۱۹۷۲ عملیاتی است.

توپ ها:
توپ ۱۳۰ میلی متری M - ۴۶:


این توپ ۱۳۰ میلی متری ساخت شوروی بین سال های ۱۹۵۴ تا ۱۹۷۱ ساخته می شده و برای مدت طولانی با برد ۲۷ کیلومتر دور برد ترین توپ ساخته شده بوده است.

توپ ۱۲۲ میلی متری D - ۳۰ Howitzer:


این توپ در اتحاد جماهیر شوروی طراحی و ساخته شده و از سال ۱۹۶۳ عملیاتی است. برد گلوله توپ آن در حالت معمولی به ۱۵.۴ کیلومتر می رسد.

توپ ۱۵۵ میلی متری M۱۹۸ Howitzer:


این توپ در ایالات متحده آمریکا طراحی و ساخته شده و از سال ۱۹۷۹ عملیاتی است. برد گلوله این توپ به ۲۲.۴ کیلومتر می رسد.

موشک ها:
کاتیوشا:


این موشک که در اتحاد جماهیر شوروی طراحی و ساخته شده از جمله تسلیحات در اختیارداعش است. برد موشک های کاتیوشا در نوع M۳۱ - Uk با کلاهک ۲۸.۹ کیلوگرمی به ۴۰۰۰ متر می رسد.

موشک اسکاد:

پس از تصرف موصل توسط داعش نیرو های داعش رژه ای با این موشک اسکاد انجام دادند. برد این موشک ساخته شده در شوروی که احتمالا از نوع اسکاد بی است به ۳۰۰ کیلومتر می رسد که توانایی حمل کلاهکی به وزن ۵۹۰۰ کیلوگرم را دارد.

موشک خلافت ۱:

در اواخر شهریور سال 93 شمسی داعش اعلام کرد که مهندسینش موفق به ساخت موشک خلافت 1 شدهاند.