جزئیات مصوبه جدید دولت درباره وام مسکن

به گزارش افکارنیوز، هدف از این مصوبه، احیاء، نوسازی و بهسازی مسکن در بافت‌های فرسوده، ناکارآمد و سکونتگاه‌های غیررسمی، تأمین مسکن گروه‌های کم درآمد و زوج‌های جوان عنوان شده است.

در چارچوب این مصوبه، میزان سقف تسهیلات تأمین مسکن در کلان شهرها ۵۰۰ میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۴۰۰ میلیون ریال و سایر شهرها ۳۰۰ میلیون ریال تعیین شد.

همچنین ۹ درصد از سود تسهیلات مسکن پیش گفته برعهده دولت خواهد بود. میزان سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت ساکنین در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی در کلانشهرها ۲۰۰ میلیون ریال، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر ۱۵۰ میلیون ریال و سایر شهرها ۱۰۰ میلیون ریال می‌باشد که ۱۰ درصد از سود این تسهیلات برعهده متقاضی می‌باشد تعداد تسهیلات مورد نیاز ودیعه مسکن در هر سال ۶۰ هزار واحد و در مجموع تا پایان برنامه ششم ۳۶۰ هزار واحد است.

با تصویب هیات دولت، اعتبار لازم برای مقابله با روند فزاینده و شدت وقوع پدیده‌هایی نظیر گرد و غبار و خشکسالی، حفاظت از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور، احیاء و پایش آن در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.

پروتکل اصلاحی لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری ترکیه در زمینه استفاده مشترک از دروازه‌های مرز زمینی اسندره و سرو از دیگر مصوبات جلسه روز چهارشنبه هیأت وزیران بود.

لایحه اجاره و استملاک اتباع و دولت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی در جمهوری اسلامی ایران نیز در این جلسه به تصویب هیأت وزیران رسید. این لایحه در سه بخش به مسایل زیر پرداخته است:

- شرایط و ضوابط اجاره و استملاک اتباع خارجی(اعم از حقیقی و حقوقی) جهت سکونت شخصی یا فعالیت‌های صنعتی و اقتصادی و تشریفات استملاک ترتیبات قانونی لازم در صورت انحلال یا اتمام فعالیت اشخاص حقوقی و فوت اشخاص حقیقی.

- شرایط اجاره و استملاک نمایندگی‌های دولت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی و تشریفات ناظر به آن و معافیت از پرداخت مالیات، عوارض و حق‌الثبت در خرید، فروش و اجاره و مقررات عمومی.
- اصلاح آیین‌نامه نحوه انتخاب کارشناسان استاندارد نیز در جلسه روز چهارشنبه هیأت دولت مطرح و به تصویب رسید. این اصلاحیه براساس نیازها و ضرورت‌های جدید و مبتنی بر رویکرد برون‌سپاری امور تصدی‌گری سازمان به بخش خصوصی تدوین شده بود.

تعیین تعرفه ثبت‌نام دریافتی از داوطلبان شرکت در آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۱۳۹۴ نیز از دیگر مصوبات جلسه هیات دولت بود.