واکنش تند مبلغ سعودی به سخنان خطیب عید در تهران

به گزارش افکارنیوز، آیت الله موحدی کرمانی در خطبه نماز عید سعید قربان گفته بود: " امروز حج و بیت‌الله الحرام اسیر دست وهابیون است که نمی‌گذارند به خوبی از آن استفاده شود ".. " اگر از حج بهره کافی را بگیریم و مسلمین بیدار شده و دشمن و راه‌های مقابله با آن را بشناسند، این امت هیچگاه طعم ذلت را نخواهد چشید ".

اما سخنان خطیب نماز عید سعید قربان در تهران، با واکنش تندی از سوی یکی از شیوخ و مبلغان سعودی همراه شد.

" خالد الشایع " که پاسخ قانع کننده‌ای برای سخنان آیت الله موحدی کرمانی نداشت؛ اتهاماتی ناروا علیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر محدود بودن اقلیتها مطرح کرد؛ و در اظهاراتی عجیب برخی وقایع تاریخی - مانند حمله قرمطیان به مکه - را به ایران نسبت داد!

خالد الشایع در مصاحبه با سایت عربی شبکه " سی ان ان " مدعی شد: " عقلای قوم، در خصوص رد این ادعاها به خاطر تضاد آن با واقعیت اجماع نظر دارند "(!)

وی در این باره توضیح نداد که منظور از " عقلای قوم " چه کسانی است؟

الشایع ادامه داد: " مسلمانانی که به حرمین شریفین مشرف شده اند، یا آن را از طریق رسانه‌های گروهی مشاهده کرده اند؛ از نظارت و توسعه حرمین شریفین توسط دولت سعودی آگاهی یافته اند. "

اظهارات الشایع بیانگر طرز تفکر و بینش مبلغان و مسؤولان سعودی است که فقط به پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها اهمیت می دهند، و مسائل معنوی و اهداف اصلی کنگره عظیم حج را به دلیل تعارض با تفکراتشان، کنار گذاشته‌اند.

الشایع همچنین ادعا کرد که عربستان هیچ مسلمانی را مجبور نمی کند که در عبادت یا مناسک حج، از مذهب خاصی پیروی کند.

این درحالی است که فعالیت مبلغان وهابی و سعودی در جریان موسم حج کاملا مشخص است، و به عنوان مثال این مبلغان به صورت فعالانه در تلاشند تا حجاج کشورهای مختلف را به دام افکار انحرافی خود بیندازند، و یا بین حجاج کتابهای مختلف تبلیغاتی توزیع کنند. آنها به بهانه " ممنوعیت تبلیغ "، از ورود کوچکترین بروشور حاوی اطلاعات دینی از مذاهب اسلامی به همراه زائر به عربستان جلوگیری می کنند؛ اما انبوهی از کتب، نشریات، پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی افکار سردمداران وهابیت، از همان لحظه ورود به این کشور و در سالن های فرودگاه جده و مدینه، مسلمانان کشورهای مختلف را در معرض بمباران تبلیغاتی افکار مسموم ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب قرار می دهد.

از سوی دیگر، درحالی که عربستان سعودی این روزها در محافل بین المللی به عنوان یکی از حامیان اصلی تروریسم در دنیا شناخته می‌شود و شمار قابل توجهی از اعضای گروه های تروریستی در دنیا، تبعه عربستان سعودی هستند؛ خالد الشایع به خطیب نماز عید قربان در تهران توصیه کرد: " بهتر بود که از این مناسبت کریم عید سعید قربان، برای دعوت به جلوگیری از خونریزی در عالم اسلامی بهره می برد. "

" احمد المزید " استاد مطالعات عالی اسلامی دانشگاه ملک سعود شهر ریاض هم مدعی شد که عربستان به حجاج اجازه می‌دهد که مناسک خود را براساس مذاهبشان ادا کنند؛ این درحالی است که سعودی‌ها همواره به صورت آشکار سعی می کنند از زیارت اماکن مقدس توسط حجاج و همچنین برگزاری مراسمی مانند برائت از مشرکین در جریان مراسم حج جلوگیری کنند؛ و به شدت مراقب هستند تا حجاج کشورهای مختلف هیچگونه شعاری علیه استکبار جهانی و صهیونیسم به زبان نیاورند.

المزید در مصاحبه با سی ان ان، به حضور سالانه بزرگترین شبکه‌های رسانه‌ای جهانی در مراسم حج اشاره کرد و آن را دستاورد و " مدیریت خوب " این مراسم دانست!

المزید ادعا کرد: " عربستان از سه قرن پیش مسؤولیت خدمت به حرمین شریفین را بر دوش گرفته است، که دوره به دوره تکامل و پیشرفت کرده تا اینکه در دوران معاصر به اوج خود رسیده است، چرا که در دوره عبدالله بن عبدالعزیز خادم حرمین شریفین شاهد بزرگترین توسعه حرمین شریفین در تاریخ آنها هستیم. "

سخن پراكنیهای این استاد سعودی درباره طرحهای توسعه و عمرانی درحالی است كه با توجه به افزایش سالانه تعداد حجاج، اجرای اینگونه طرحها كمترین كاری است كه از سعودیها انتظار می رود؛ پروژههایی كه در مقایسه با درآمدهای بسیار هنگفت و میلیاردی عربستان از موسم حج، چندان هم به چشم نمیآیند؛ و بیشتر به طرحهایی تجملاتی و ظاهری شباهت دارند كه هدف اصلی از آنها طبق گزارشهای متعدد رسانهای، تخریب آثار تاریخی اسلامی است.