عربستان منتظر واکنش تند جهان اسلام باشد

به گزارش افکارنیوز، امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزیر خارجی در حاشیه عیادت از مجروحان فلسطینی در تهران در واکنش به صدور حکم اعدام برای شیخ نمر النمر رهبر شیعیان عربستان از سوی دستگاه قضایی عربستان گفت: ما تاکنون تاییدیه قطعی این خبر را در اختیار نداریم اما اگر چنانچه سعودی‌ها چنین اقدامی صورت دهند با توجه به هشدار‌های جدی مراجع سراسر جهان اسلام در این خصوص، این مساله قطعا واکنش‌های تندی را درپی‌داشته و در روابط درون جهان اسلام با عربستان سعودی تاثیرات مهم و شگرفی را خواهد داشت.

اظهارات سعودالفیصل علیه ایران در تعارض با فضای حاکم بر گفت‌وگوهاست

وی همچنین در خصوص اظهارات ضد ایرانی اخیر سعودالفیصل وزیر خارجه عربستان گفت: مذاکراتی که ما با سعودی‌ها داشتیم هم مذاکرات آقای ظریف و هم مذاکرات بنده در جده در فضای مثبت و سازنده‌ای انجام شد، اما اظهارات اخیر آقای سعود الفیصل کاملا در تعارض با فضای حاکم بر گفتگو‌ها است.

امیر عبداللهیان افزود: اولا عربستان به خوبی می‌داند که یکی از دلایل تداوم نقض حقوق بشر، کشتارها و سرکوب‌ها در بحرین به موضوع حضور نظامی عربستان سعودی در این کشور باز می‌گردد، عربستان سعودی پیش از هر چیز باید نقش سازنده‌ای در مسائل بحرین ایفا کرده و جزئی از راه حل باشد.

با قدرت از سوریه، عراق و کشورهای منطقه حمایت می‌کنیم

وی به دلایل دوم در این زمینه اشاره کرد و گفت: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در سوریه و عراق در راستای مبارزه با تروریسم است، ما با قدرت از سوریه، عراق و کشورهای منطقه که در معرض حملات تروریستی قرار گرفتند حمایت می‌کنیم و حمایت خود را با افتخار و با صدای بلند اعلام می‌کنیم.

ما به درخواست دولت‌های سوریه و عراق برای مبارزه با تروریسم وارد عمل شدیم

امیرعبداللهیان تاکید کرد که این مساله را به هیچ وجه دخالت نمی‌دانیم زیرا در هماهنگی کامل با دولت‌های آن کشورها به کمک دولت ها و ملت‌های آنان در سوریه و عراق رفتیم، ما دعوت آنها برای مبارزه با تروریسم را لبیک گفته‌ایم.

ایران اولین کشوری بود که به یاری عراق شتافت

معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه ادامه داد، ‌ دولت عراق از ابتدای حملات تروریستی داعش از جامعه جهانی و از همه کشورها درخواست کمک کرد از جمله از جمهوری اسلامی ایران، ‌ جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که به کمک عراق شتافت، همانطور که صراحتا اعلام شد با کمک نیروهای مسلح عراق و با حمایت مراجع در عراق توانست در شکستن کمر تروریست‌ها و داعش اقدامات موثری را انجام دهد.

کسانی که داعش را بوجود آوردند به اسم مبارزه با آن در سوریه و عراق اقدام نظامی کردند

وی تاکید کرد، کسانی اکنون به اسم مبارزه با داعش در سوریه و عراق اقدام نظامی انجام می‌دهند که خودشان در ایجاد داعش و رشد آن نقش اصلی را داشتند ما اسم آنان را در دستگاه دیپلماسی نادمین و پشیمانان از اقدامات خودشان گذاشتیم و اقداماتی که در چهارچوب ائتلاف مبارزه با داعش انجام می‌دهند را به عنوان جبران اقدامات قبلی و نادرست خود تلقی می‌کنیم.

نسبت به نیات آمریکایی‌ها در مبارزه با داعش تردید جدی وجود دارد

امیر عبداللهیان در پایان گفت: حقیقت این است که نسبت به نیات آمریکاییها تردید جدی وجود دارد و آمریکاییها در صدد هستند در بازی با گروههای تروریستی به برخی از مشکلات داخلی خود سرپوش گذاشتند و برخی از اهداف قبلی خود در منطقه را دنبال میکنند.