فرشاد مؤمنی اقتصاددان ضمن بیان این مطلب درباره آمارهای منتشره در زمینه رشد اقتصادی و اشتغال میگوید: اگر بخواهیم حرف دقیقتر و قابل اعتنایی بزنیم، باید اندکی صبر کنیم تا گزارش فصلی مرکز آمار ایران منتشر شود؛ اما اینکه چرا بانک مرکزی چنین ادعایی کرده و چرا برخی از دولتمردان به ویژه سخنگوی محترم دولت از آن دفاع کردند، به نظرم موضوع قابل اعتنایی است که باید از همه آنها درس بگیریم.

به گزارشافکارنیوز، من، دولت به ویژه شخص رئیس‌جمهور محترم را دعوت می‌کنم که به کاستی‌ها و نقایص جدی موجود در نظام آمار و اطلاعات کشور توجه ویژه داشته باشند.

آقای رئیس‌جمهور می‌داند که چه بانک مرکزی، چه مرکز آمار داده‌‌ای را منتشر کنند، ویژگی مشترک همه اینها - صرف‌نظر از مجوز قانونی و اعتبار قانونی بحث‌هایی که مرکز آمار مطرح می‌کند - در این است که عرضه آمار و اطلاعات به حکم علی‌الاطلاق در انحصار دولت است و این انحصار مطلقه به حکم علی‌الاطلاق فاقد نظارت‌های تخصصی مدنی هم هست.

وی با انتقاد از عملی نشدن وعده احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به روزنامه آرمان گفت: «همانطور که به کرات از سوی کارشناسان مطرح شده مشکل اصلی اقتصاد ایران مسئله تحریم نیست بلکه مشکلات بوجود آمده ناشی از برخی سیاست‌های غیرکارشناسی و غیربرنامه‌ای است که در دولت گذشته در دستور کار قرار گرفته بود. این دولت نیز نباید گمان کند که بدون برنامه می‌تواند اقتصاد کشور را به سمت سامان ببرد. البته در این زمینه نقدهایی به دولت وارد است.

آقای نوبخت بارها و بارها از احیای سازمان برنامه سخن گفته و مشخصا دولت در این زمینه برنامه دارد اما هر بار به دلیلی این اتفاق صورت نمی‌گیرد. مومنی گفت: دولت باید از این زاویه توجه کند که مسائل اقتصادی را مردم با گوشت و پوست خود احساس می‌کنند و لذا باید از اشتباهات دولت قبل حتی با شیب کمتر اجتناب کند.

این اقتصاددان اصلاح طلب درباره بانک مرکزی نیز معتقد است: به دلیل موضع‌گیری‌های غیرکارشناسانه شخص رئیس بانک مرکزی طی ۱۵ ماه اخیر و ضعف توان نظارتی این بانک و به واسطه آثار و عوارض ناشی از آن، عامه مردم و تولیدکنندگان در سال‌های اخیر، فشارهای غیرمتعارفی را تحمل کردند.

همچنین باید گفت نوعی اتفاق‌نظر کارشناسی در سطح کل اقتصاددانان کشور وجود دارد که ریشه بخش بزرگی از نارسایی‌ها و ناهنجاری‌های موجود در اقتصاد ایران را در ضعف نظارتی بانک مرکزی و سوءکارکردها و کژکارکردهای سیستم بانکی می‌دانند.

بر این اساس، شاید بتوان درک کرد که چرا بانک مرکزی به ارائه مطالب حرف و حدیث‌دار می‌پردازد. در این میان، توجه رئیس‌جمهور محترم را به این نکته جلب می‌کنم که از یکسو رئیس بانک مرکزی و از سوی دیگر سخنگوی محترم دولت، مکرر ادعا کردند که به خاطر افزایش دقت‌های انقباض‌گرایانه در تخصیص منابع ریالی، بخش مهمی از آنچه دولت دستاورد خود حساب می‌کند حاصل شده است.

اما واقعیت این است که بانک مرکزی اعلام می‌کند نرخ رشد نقدینگی ۳۰ درصد است، این رشد نقدینگی با آن ادعا هیچ رابطه‌ای ندارد. بنابراین این شرایط ابهام‌ها را افزایش می‌دهد.

مؤمنی تصریح کرد: مشکل اقتصاد ما تحریم نیست و اقتصاد ایران آنقدر ظرفیت دارد که به راحتی میتواند از بحرانها عبور کند.