پای چینی‌ها به پتروشیمی باز شد

به گزارش افکارنیوز، ایران و چین پس از ماه‌ها کش و قوس بر روی گشایش خطوط اعتباری و تزریق منابع فاینانس در نهایت به توافق رسیدند که تاکنون به دنبال این توافق دو جانبه خط اعتباری ۵ طرح جدیدپتروشیمیتوسط فاینانسورهای چینی گشایش یافته است.

همزمان با این توافق مالی بین ایران و چین، محمد حسن پیوندی معاون شرکت ملی صنایع پتروشیمی هم از توافق با شرکت‌های چینی برای خرید فناوری MTO برای تبدیل متانول به الفین و پروپیلن خبر داده و اعلام می‌کند: به زودی با نهایی شدن مذاکرات با چین در زمینه خرید فناوری MTO برای تبدیل متانول به الفین و پروپیلن تفاهم نامه‌ای به امضا می رسد.

بر این اساس دومین جهش توسعه صنعت پتروشیمی در حالی قرار است با استفاده از منابع مالی و دانش فنی چینی‌ها در صنایع پتروشیمی ایران رقم بخورد که عباس شعری‌مقدم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ابعاد جدیدی از توافق ایران و چین به منظور بازگشایی فاینانس طرح های پتروشیمی را تشریح کرده است.

عباس شعری‌مقدم معاونوزیر نفتهفته جاری در گفتگویی با بیان اینکه قرار است ۲۰ طرح پتروشیمی ایران با خط اعتباری چین گشایش یابد، گفته است: در طرح‌های پتروشیمی که با فاینانس چینی ساخته خواهد شد حدود ۵۰ درصد کالا و تجهیزات این پروژه‌ها توسط سازندگان چینی انجام می گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه به عبارت دیگر در این طرح‌ها تنها ۵۰ درصد " آزادی خرید " برای تامین کالا و تجهیزات وجود دارد، تاکید کرده است: " تا زمانی که فاینالنس چین بالای سر پتروشیمی باشد پیمانکاران آن طور که باید و شایر فعال نخواهند شد و جایگاه خودشان را پیدا نمی‌کنند. "

در حال حاضر حدود ۶۷ طرح زخمی و نیمه تمام پتروشیمی در سطح کشور وجود دارد که در صورت توافق نهایی نزدیک به ۳۰ درصد از این پروژه ها توسط چینی ها تامین منابع مالی خواهد شد که بازگشایی این فاینانس‌ها بازار قابل توجه ارزی پیش روی سازندگان و صنعتگران چینی بازگشایی خواهد کرد.

واکنش سازندگان به بازگشایی فاینانس‌های چینی

رضا پدیدار درباره تصمیم جدید شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای استفاده از فاینانس های چینی در طرح های پتروشیمی، گفت: استفاده از فاینانس چینی اقدامی به منظور بازگرداندن بخشی از درآمدهای نفتی و آزادسازی درآمدهای بلوکه شده نفتی ایران در این کشور بوده است.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اعلام اینکه در شرایط فعلی به نظر می رسد وزارت نفت و دولت راهی دیگری برای بازگرداندن درآمدهای نفتی بلوکه شده در چین ندارند، اظهار داشت: قطعا باز شدن پای کالا و تجهیزات چینی به طرح هیا صنعت نفت و پتروشیمی خبر خوبی برای سازندگان دئاخلی نیست.

وی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی تاکنون نشستی با سازندگان داخلی برای استفاده از ظرفیت‌های ساخت داخل نداشته است، تصریح کرد: اگر قرار باشد که ۵۰ درصد کالاهای یک مجتمع پتروشیمی از طریق واردات از چین تامین شود دست کم مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشیمی باید با هماهنگی با سازندگان داخلی اقدام به واردات کالا بکنند.

پدیدار با تاکید بر اینکه در واردات کالا به طرح‌های پتروشیمی باید آن دسته کالاها از چین وارد صنعت پتروشیمی شود که امکان ساخت داخلی آنها وجود ندارد، تبیین کرد: به زودی سازندگان و صنعتگران داخلی صنعت نفت ۲۸ چالش مدیریتی که در صنعت نفت در قبال ظرفیت های ساخت داخل وجود دارد را منتشر خواهد کرد.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با یادآوری اینکه مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بارها تاکید کرده اند که حواسمان به ساخت داخل است، تاکید کرد: باید دید که مسئولان این مجموعه چه پاسخی درباره واردات گسترده کالا و تجهیزات طرح‌های پتروشیمی از چین دارند.

یکی از اهداف دولت تدبیر و امید افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران به ۱۰۰ میلیون تن و افزایش ارزش تولید محصولات به ۴۰ میلیارد دلار در سال است.