به گزارش افکارنیوز، معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه‌ریزی گفت: در سال آینده قیمت آب و برق باید متناسب با تورم تعدیل یابد. علیرضا دایمی، معاون وزیر نیرو در امور اقتصادی و برنامه‌ریزی تصریح کرد: اینکه میزان افزایش قیمت آب و برق در سال آینده به اندازه تورم باشد یا خیر هنوز مورد کارشناسی قرار نگرفته است.

دایمی اظهار داشت: وقتی در کشور تمام کالاها متناسب با تورم افزایش قیمت پیدا‌ می‌کند باید قیمت آب و برق نیز از این امر مستثنا نباشد. معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه پیش از پیشنهاد قیمت آب و برق باید هزینه تمام‌شده آن را به‌دست آوریم، افزود: تاکنون پیشنهادی به هیأت دولت نداده‌ایم. دایمی تصریح کرد: در سال جاری هزینه انتقال، تولید و توزیع آب بیش از ۱۵۰۰ تومان بوده که برای سال آینده باید مورد تجدیدنظر قرار گیرد و افزایش قیمت آب و برق براساس آن پیشنهاد شود. معاون وزیر نیرو ادامه داد: پیشنهاد ما این است که نرخ تورم را در هزینه تمام‌شده ببینیم، همچنین قیمت آب و برق را براساس قانون هدفمندی و به صورت پلکانی افزایش دهیم.

سالی ۱۵۰ میلیون مترمکعب کسری آبخوان
مجموع آب ذخیره‌شده در مخازن سدهای پنجگانه استان تهران دوشنبه گذشته به ۴۱۰ میلیون مترمکعب رسید که در مقایسه با ۴۶۰ میلیون مترمکعب سال گذشته همچنان ۵۰ میلیون مترمکعب کمتر است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: وضعیت منابع آبی و مصارف آب در استان تهران به‌گونه‌ای است که فرهنگسازی و آموزش به دانش‌آموزان و اجرای طرح‌هایی مانند داناب را ضروری و حیاتی می‌کند. «خسرو ارتقایی» در جریان امضای تفاهمنامه طرح دانش‌آموزی نجات آب(داناب) در استان تهران که در محل سد لتیان برگزار شد، اظهار کرد: امروز شرایط آبی در استان تهران به‌گونه‌ای است که مصرف دوبرابری در مقایسه با متوسط جهانی و ادامه خشکسالی‌ها نیاز به فرهنگسازی و آموزش‌های بیشتر را در جامعه و بویژه میان دانش‌آموزان ضروری و بدیهی کرده است، لذا اجرای طرح داناب کمک موثری در این زمینه خواهد بود.

ارتقایی با بیان اینکه هر چقدر آب برای تهران تولید و منتقل شود، مصرف نیز بالاتر خواهد رفت، گفت: در سال‌های گذشته هر چقدر طرح‌های آبی اجرا شده و آب را به تهران منتقل کرده، مردم نیز بیشتر و بیشتر مصرف کرده‌اند که باید این رویه تغییر کند. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه طرح دانش‌آموزی نجات آب یا داناب به هر حال راه‌حلی است که می‌تواند به فرهنگسازی استفاده درست از آب کمک کند، تصریح کرد: توجه به مسائلی چون استفاده از پساب و به‌کارگیری بازچرخانی آب، مدیریت و اصلاح مصرف آب در استان که چالش جدی آب در استان است، همچنین آلوده کردن منابع آب بویژه با ورود زباله‌ها یا آلاینده‌های صنعتی به رودخانه‌ها می‌تواند در این طرح مهم و ملی مدنظر قرار گیرد.

وی در جمع مدیران آموزش و پرورش شهر تهران و مناطق ۲۲گانه آن با اعلام نیاز بخش آب به مشارکت و همکاری فرهنگیان و بویژه آموزش و پرورش، بیان کرد: اجرای این طرح سبب خواهد شد که در میان دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها و در نهایت در سطوح مختلف جامعه فرهنگسازی مناسبی درباره مصرف آب داشته باشیم. ارتقایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جمعیت تهران در حال نزدیک شدن به ۱۳ میلیون نفر است، اظهار کرد: این جمعیت ۱۶ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهد در حالی که مساحت استان تهران کمتر از یک درصد است. براساس آمار، در این استان هر ساله بیش از ۱۵۰ میلیون مترمکعب کسری آبخوان وجود دارد که این حجم دوبرابر حجم مفید سد لتیان است. ارتقایی همچنین افزود: تهران سرانه مصرفی حدود ۳۵۰ مترمکعب در سال برای هر نفر دارد که این میزان در کشور به طور متوسط ۱۲۳۴ مترمکعب است. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران در این آیین، میزان مصرف آب شرب تهران را در حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: برای این مقدار آب مصرفی، ۷۵۰ میلیون مترمکعب آب از سدها و مابقی از چاه‌ها تامین می‌شود که در سال‌های خشکسالی مثل امسال این نسبت به ۵۰-۵۰ می‌رسد.

امکان انتقال آب به مناطق بحرانی را داریم
قائم‌مقام وزیر نیرو با تاکید بر اینکه شرایط جغرافیایی ایران اجازه انتقال آب به نقاط مختلف در شرایط بحرانی را می‌دهد، گفت: صنعت سدسازی کشور هم‌‌اکنون در ۴۰ کشور جهان حضور فعال دارد. ستار محمودی با بیان اینکه سدسازی به توزیع مناسب آب در کشور کمک کرده است، گفت: استفاده از فناوری‌ها این امکان را برای ما فراهم کرده تا بتوانیم ضعف‌های عدم توزیع متوازن منابع آب را جبران کنیم. قائم‌‌مقام وزارت نیرو اظهارداشت: همچنین فعالیت‌‌های این وزارتخانه در حوزه سدسازی ما را قادر ساخته بتوانیم آب را در نقاط موردنیاز کشور توزیع و با نارسایی‌‌های طبیعی مقابله کنیم. محمودی بیان داشت: ایران به‌ دلیل برخورداری از دو رشته‌کوه بزرگ و نزول بخش قابل‌ توجهی از بارش‌‌ها در این مناطق، این امکان را دارد تا بتواند آب مناطقی از کشور را که در شرایط آبی بهتری قرار دارند به سایر نقاطی که در شرایط بحرانی آب بسر می‌برند منتقل کند.

وی تصریح کرد: هماکنون حدود ۱۰۰۰ کیلومتر تونل انتقال آب در کشور در حال بهرهبرداری است که حدود ۱۱۰ کیلومتر آن مربوط به تونل انحراف آب در نیروگاههای آبی در دست بهرهبرداری بوده ضمن آنکه ۱۳۵ کیلومتر تونل در دست مطالعه است. به گفته محمودی، تا سال ۱۴۰۵ به حدود یکهزار کیلومتر تونل دیگر نیاز خواهیم داشت.