تعداد یارانه بگیران در شش ماه اول سال

به گزارش افکارنیوز، درحالی که برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها علی رغم تمامی موانع موجود برای غربالگری یارانه بگیران باز هم دولت بنا را بر اعتماد به مردم گذاشته و با درخواست انصراف از کسانی که یارانه نقدی دریافتی تاثیری در زندگی آنها نداشت ثبت نام مجدد را از متقاضیان دریافت یارانه در دهه پایانی فروردین ماه امسال انجام داد آمار و ارقام هزینه کرد برای پرداخت یارانه نقدی نشانی از تغییر قابل ملاحظه هزینه انجام شده در سال جاری نسبت به سال گذشته ندارد.

این درحالی است که بنابر گزارش عملکرد اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها که از سوی سازمان هدفمندی در مجلس ارائه و مورد بررسی قرار گرفته است، در نیمه ابتدایی امسال، حدود ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع حاصل از اجرای فاز دوم به حساب سرپرستان خانوارها واریز شده است.

مقایسه این رقم با آمار سه ماهه اعلامی از سوی نوبخت - معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور - نشان می دهد که در سه ماهه دوم حدود ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شد به گونه‌ای که در فصل اول ۱۰ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه یارانه‌های نقدی بوده که با کسر از ۲۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مجموع نیمه اول به این رقم می رسد.

در عین حال با تقسیم رقم ۱۰ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومانی بین سه ماه، هزینه حدود ۳۴۴۰ میلیارد تومانی برای دولت در هر ماه تابستان به منظور اختصاص یارانه نقدی بدست می آید.

همچنین تقسیم هزینه ۳۴۴۰ میلیارد تومانی مجموع هر ماه بر رقم ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی یارانه نقدی هر نفر نشان می دهد که به طور متوسط برای هر ماه حدود ۷۵ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یارانه دریافت کرده‌اند.

اما باید توجه داشت که در سه ماهه دوم سال میزان رقم پرداختی برای یارانه نقدی در هر سه ماه یکسان نبوده است؛ چراکه در شهریور ماه تعدادی از افراد جامانده در ثبت نام همچنین نوزادانی که بعد از فروردین ماه(زمان ثبت نام) متولد شده و در جمع یارانه بگیران نبودند با به روز شدن اطلاعات سازمان هدفمندی در لیست یارانه بگیران قرار گرفتند؛ براین اساس طبیعی است که هزینه شهریور نسبت به دو ماه قبل بیشتر بوده و تعداد یارانه بگیران هم از مرز ۷۶ میلیون تومان عبور خواهد کرد.

این درحالی است که بررسی نمودار ارائه شده در گزارش سازمان هدفمندی یارانه نیز بیانگر این مطلب بوده و حاکی از آن است که که جمعیت یارانه بگیر در پایان شش ماهه ابتدایی و خاصه در شهریور ماه ۷۶ میلیون نفری شده است.