افزایش اختلافات پنتاگون و کاخ سفید: افشای برنامه ریزی اوباما برای سوریه
گروه بین الملل -

با وارد شدن نبرد ائتلاف داعش به چهارماهگی خود، مقامات و رهبران پنتاگون که رهبری نبرد هوایی علیه مواضع داعش و آموزش شورشیان سوری را بر عهده دارند، تحت فشارهای کاخ سفید برای حفظ جنگ موجود قرار گرفته اند.

به گزارشافکارنیوز؛ دیلی بیست می نویسد که شورای امنیت ملی آمریکا، دستورالعمل های دقیق را درمورد اینکه با کدام شورشیان باید ارتباط داشت، کدامین آنها باید آموزش ببینند و بعد از بازگشت به سوریه چه کاری را باید انجام دهند، ابلاغ شده است. قسمت بیشتر شورشیان که توسط آمریکا آموزش می بینند در مبارزه علیه داعش شرکت نخواهند کرد.

چاک هگل وزیر دفاع آمریکا در نامه‌ای به کاخ سفید، از استراتژی دولت کشورش در سوریه انتقاد کرد و از واشنگتن خواست از نیت‌های خود در خصوص نظام بشار اسد پرده بردارد.

پنجشنبه ۳۰ اکتبر یک مسئول در وزارت دفاع آمریکا، گزارشی را که پیشتر در این باره توسط روزنامه نیویورک تایمز منتشر شده بود تایید کرد و گفت که نامه وزیر دفاع، به سوزان رایس مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا ارسال شده است.

بنا بر این گزارش، هگل در نامه خود هشدار داده است که سیاست آمریکا در سوریه به دلیل متزلزل بودن موضع واشینگتن در برابر نظام اسد «در معرض شکست» است.

افسران بلندپایه نظامی و غیرنظامی پنتاگون همگی در گفتگو با دیلی بیست تصریح کرده اند که تصمیمات و سیاست های مبارزه با داعش توسط سوزان رایس، اجرا می شود. این موضوع دیوانه کننده و آزاردهنده است. صحبت های رسمی حاکی از جلسات مکرر و ناگهانی شورای امنیت ملی، کمیته ارشد دفاعی و اطلاعاتی و مقامات وزارت امورخارجه است؛ جلساتی که در آن شورای امنیت ملی بر تصمیم گیری در جزئی ترین مسائل و حتی عملیات اجرایی اصرار داشته است.

یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع آمریکا در گفتگو با دیلی بیست می گوید: «ما دستور جزئی ترین کارها را از کاخ سفید می گیریم. اتخاذ تصمیماتی که شاید تنها چند ساعت زمان می برد برخی اوقات به چند روز رسیده است.»

بسیاری از ژنرال های رده بالای نظامی تحت سیاست های محدود ایالات متحده آمریکا مشغول به کار هستند. به گفته مقامات مختلف، مارتین دمپسی، لوید آستین و مایکل ناگاتا مسئولیت آموزش شورشیان سوری و تجهیز آنها را برعهده دارند. به ناگاتا مسئولیت سازماندهی یک ارتش جدید متشکل از شورشیان داده شده است اما او مجاز به تشکیل این ارتش با استفاده از نیروهای شورشی جدید نیست. درواقع او باید سربازان جدیدی را پیدا کند! به گفته دو تن از مقامات بلندپایه، یک سال پس از آغاز آموزش شورشیان، تعداد افراد این ارتش به ۵هزار نفر خواهد رسید که در مبارزه علیه داعش از آنها استفاده ای نخواهد شد! از این میان تنها به ۵۰۰نفر آموزش اضافی در زمینه مبارزه با تروریسم می بینند که قرار است با ۱۰هزار مبارز داعشی روبرو شوند!

دمپسی نیز روز پنج شنبه درگفتگو با خبرنگاران گفت که هنوز استخدام شورشیان جدید آغاز نشده اما محل آموزش آنها انتخاب شده است. دمپسی تاکنون دو بار نارضایتی خود را از سیاست های کاخ سفید ابراز کرده است.

یک مقام رسمی ایالات متحده آمریکا اذعان می کند: درحال حاضر ما نمی دانیم که تا چند وقت دیگر نیروهای آموزش دیده را ارسال می کنیم. شرایط زمینی درحال تغییر است و برنامه ریزی نیز دشوارتر شده است.

بسیاری از مقامات حاضر در مقر فرماندهی مرکزی تمپا و پایگاه هوایی آمریکا در قطر از داشتن هرگونه راتباط با رهبران مخالف سوری منع شده اند. بسیاری از رهبران مخالف سوری می گویند که ارتش آزاد سوریه نقش بسیار مهمی را در مبارزه با داعش ایفا کرده است اما نقش او از سوی دولت اوباما نادیده گرفته شده است.

روز چهارشنبه، تونی بلینکن که شایعه شده انتخاب اوباما به عنوان جایگزین ویلیام برنز، است، در مورد افزایش انتقادات نسبت به سیاست های کاخ سفید در قبال پنتاگون، ضمن دفاع از استراتژی کاخ سفید گفت: ارتش آزاد سوریه یک شریک همیشگی نیست.

اندرو تابلر، کارشناس موسسه واشنگتن می گوید: «چیزهای زیادی در مورد سوریه گفته می شود که ما تاییدیه آن را دریافت نکرده ایم. هیچ کسی نمی داند که اوباما واقعا چه چیزی را در سوریه می خواهد.»