دستور ویژه وزبر برای تولید چادر مشکی

به گزارش افکارنیوز، علیرضا حائری با تشریح جزئیات برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تولید داخلی چادرمشکی گفت: ایران بزرگترین مصرف‌کننده چادر مشکی در دنیا به شمار می‌رود که حدود ۷۰ میلیون متر در سال مصرف دارد و برای تامین نیاز، نزدیک به ۱۵۰ میلیون دلار هزینه می شود.

عضو انجمن صنایع نساجی ایران افزود: علیرغم ارزبری این کالا در کشور، ۵۰ سال است که ایران رتبه نخست مصرف چادرمشکی در دنیا را دارد و متاسفانه هیچگاه مسئولان در وزارت صنعت، این عزم و اراده را نداشته‌اند که تقاضای بازار را از طریق کارخانجات داخلی تامین کنند و به همین دلیل، ایران همواره واردکننده پارچه چادرمشکی بوده است،

وی با اشاره به واردات چادرمشکی در مقاطعی از سوئیس، کره و ژاپن تصریح کرد: هم اکنون واردات ایران از اندونزی، ویتنام و تایلند صورت می گیرد و این کشورها، علیرغم اینکه مصرف کننده چادر مشکی نیستند؛ اما بازار را تشخیص داده و برای ایران و کشورهای عربی، پارچه چادری تولید می‌کنند؛ درحالیکه در داخل کشور هنوز این تشخیص داده نشده که تولید صورت گیرد.

حائری از دستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تولید چادرمشکی در داخل خبرداد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید زیادی بر حل مشکلات تولید چارد مشکی در داخل داشته و بر این اساس دستورات وِیژه‌ای صادر کرده است؛ ضمن اینکه تاکنون چند جلسه نیز در این وزارتخانه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه صرف گفتن حمایت از تولید چادر مشکی، کافی نیست و باید واحدهای تولیدکننده معتبر صنعت نساجی با حمایت دولت وارد گود شوند، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید واحدهای برتر تولیدکننده صنعت نساجی در کشور را که نمونه های موفق صنعتی و صادراتی داشته‌اند، انتخاب کرده و با تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار می‌دهد، زمینه را برای تولید داخلی باز کند.

حائری ادامه داد: بر اساس طرحی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شده است، دولت باید شرایط جذابی را برای تولیدکنندگان فراهم کند تا به تولید چادر مشکی بپردازند، به نحوی که کمک‌های خود را به ارایه مبالغ مالی محدود نکند و معافیت مالیاتی، معافیت بیمه سهم کارفرما، دوره بازپرداخت طولانی‌تر وام و نیز تنفس ۵ ساله برای بازپرداخت وام را برای تولیدکنندگان در نظر گیرد.

وی اظهار داشت: در این میان، دولت که هم اکنون به دنبال تولید داخلی چادر مشکی است، نباید تسهیلات را به صورت عمومی در اختیار متقاضیان قرار دهد، چراکه همچون تجربیات گذشته، برخی وام را دریافت کرده و تولیدی هم صورت نمی‌دهند. بنابراین باید تولیدکنندگان شاخص صنایع نساجی را پیدا کرده و شرایط جذابی برای تولید فراهم کند.

حائری ادامه داد: به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد دادهام که ۵ تولیدکننده برتر صنعت نساجی کشور را پیدا کرده و از هر یک از آنها بخواهد که ۵ واحد تولیدی ۲۰ میلیون متری احداث کنند تا سالانه ۱۰۰ میلیون متر پارچه چادر مشکی تولید شود، در این صورت علاوه بر تامین نیاز داخلی با محصول با کیفیت، ۳۰ میلیون متر نیز صادر شده و ارزآوری برای کشور خواهد داشت.