زنگنه: قیمت نفت را باثبات می‌کنیم

به گزارش افکارنیوز،بیژن زنگنهوزیر نفت کشورمان اظهار کرد: کاهش قیمت نفت روی ایران تاثیر گذاشته اما راهکارهایی برای به حداقل رساندن این ‌آسیب وجود دارد.

وی افزود: کاهش قابل توجه بهای جهانی نفت روی اقتصاد ایران و پروژه‌های بالا دستی تاثیر می گذارد، اما ایران می‌تواند این مرحله را با اتخاذ اقدامات متوازن کننده سپری کند.

زنگنه که در هیات ایران به ریاست حسن روحانی به آذربایجان سفر کرده بود در گفت‌وگو با پایگاه خبری ترند گفت: ‌ ایران تاثیر کاهش درآمدهای نفتی روی پروژه‌های بالادستی را از طریق صدور اعتباراتی از صندوق توسعه ملی برای پیمانکارانی که در پروژه‌های بالادستی حضور دارند جبران خواهد کرد.

بودجه سالانه ایران بر اساس قیمت نفت ۱۰۰ دلار در هر بشکه بسته شده اما بنا به اعلام اوپک قیمت سبد نفتی این سازمان در ۱۱ نوامبر به ۷۶ دلار و ۹۶ سنت در هر بشکه سقوط کرده در حالیکه در اواسط ماه ژوئن ۱۰۷ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه بود.

تاثیر کاهش قیمت نفت روی ایران دو برابر است زیرا سال مالی ایران ۲۰ مارس ۲۰۱۴ میلادی به پایان می‌رسد.

بر اساس بودجه ایران دولت باید ۲۹ درصد درآمدهای نفتی را به صندوق توسعه ملی واریز کند تا به عنوان تسهیلات مالی در پروژه‌های بخش خصوصی مورد استفاده قرار گیرد. برآوردها نشان می‌دهد ایران برای تامین این رقم در قانون بودجه با کسری دو میلیاردی درآمدهای نفتی مواجه است.

قاسم حسینی رییس هیات مدیره صندوق توسعه ملی ایران می‌گوید: دارایی‌های صندوق توسعه ملی ایران تا ماه اوت ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده است.

زنگنه افزود: ‌ ایران قصد دارد یک سیاست پولی انقباضی برای سال آینده اتخاذ و برخی پروژه‌ها را با هدف ارتقای میزان کارآیی آنها اجرا کند که در کنار افزایش درآمدهای مالیاتی برای جبران تاثیر کاهش قیمت نفت روی اقتصاد خواهد بود.

محسن قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران پیشتر گفته است که فکر می‌کنم اعضای اوپک در آن سطح از بلوغ قرار دارند که بتوانند اقدام مهمی را در شرایط حساس کنونی به نفع اعضای این سازمان انجام دهند.

توافق برای کاهش سطح تولید نفت دراوپکدر نشست پیش روی این سازمان بعید است.

دولت ایران از اوپک برای برگزاری نشست اضطراری قبل از نشست عادی ۲۷ نوامبر درخواست نداده است.

براساس تازه ترین گزارش ماهانه اوپک که ۱۳ نوامبر منتشر شد، اعضای این سازمان در ماه اکتبر روزانه ۳۰ میلیون و ۲۵۳ هزار بشکه نفت تولید کردند که روزانه ۲۲۶ هزار و ۴۰۰ بشکه کمتر از تولید ماه قبل‌تر(سپتامبر) است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک اعلام کرد که تقاضای جهانی برای نفت این سازمان در سال آینده به دلیل افزایش تولید نفت شیل آمریکا بسیار کمتر از سطح تولید کنونی خواهد بود.