«پالایشگاه بیجی» در کنترل ارتش عراق

به گزارش افکارنیوز، استان دار صلاح الدین اعلام کرد که نیروهای عراقی کنترل پالایشگاه بیجی را به دست گرفته‌اند. ‎

رائد الجبوری استاندار صلاح الدین از ساکنان بیجی خواست که به منازل خود بازگردند. وی: نیروهای عراقی به همراه عشایر و نیروهای مردمی توان آزاد سازی مناطق باقیمانده عراق از لوثداعش را دارند.

پیش از این یک منبع امنیتی عراقی از ورود نیروهای امنیتی و نیروهای مردمی به پالایشگاه نفت بیجی در شمال شهر تکریت در استان صلاح الدین که از مدت های بیش در محاصره گروههای تروریستی بود، خبر داد.

این منبع افزود: نیروهای ارتش، پلیس، واکنش سریع و نیروهای مردمی از دو درب غربی که درب های اصلی نامیده می شوند و درب جنوبی آن وارد پالایشگاه شدند.

نیروهای امنیتی روز گذشته به دیوار پالایشگاه در فاصله یک کیلومتری درب های پالایشگاه رسیده بودند. نیروهای امنیتی موجود در پالایشگاه قبل از حوادثدهم ژوئن گذشته به مقاومت ادامه داده بودند و دولت عراق از راه هوایی برای نیروهای مستقر در این پالایشگاه کمک ارسال می‌کرد.

تروریست های داعش تلاش زیادی را برای تصرف پالایشگاه انجام دادند اما راه به جایی نبرد و در رسیدن به اهداف مورد نظر خود در تصرف این پالایشگاه ناکام ماندند.

شهر بیجی دیروز به طور کامل از دست تروریست‌ها آزاد شد. این شهر در حدود ۲۰۰ کیلومتری شمال بغداد واقع است.

شهر بیجی به دلیل نزدیکی به پالایشگاه نفت بیجی که بزرگترین پالایشگاه نفت عراق است، اهمیت راهبردی دارد.

به این ترتیب نیروهای عراقی با حمایت نیروهای حمایت مردمی پیروزی جدیدی را به ثمر نشاندند زیرا پیش از این نیز در عملیات جرف الصخر که بعدها به جرف النصر معروف شد و در آمرلی داعش را شکست داده و بیرون رانده بودند.

شمار قربانیان دو روز گذشته عراق از ۹۰ نفر فراتر رفت


منابع عراقی از کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر بر اثر انفجار دو خودرو بمب‌گذاری شده در شمال بغداد خبر دادند.

به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه النهرین، یک منبع وابسته به وزارت کشور عراق اعلام کرد: بر اثر انفجار خودرو بمب گذاری شده در صف خودروها در مرکز ایست بازرسی ارتش عراق که صبح امروز در منطقه ذراع دجله در شمال بغداد رخ داد و انفجار خودرو دوم به نیروهای امدادرسان ۵ نفر کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شدند.

این منبع بیان کرد: به علت شدت انفجار آمار قربانیان احتمالا افزایش می یابد.

خودروهای امداد زخمی شدگان را به بیمارستان های نزدیک و اجساد کشته شدگان را به پزشکی قانونی منتقل کردند.

روز گذشته نیز سلسله انفجارهایی در عراق به وقوع پیوست. شبکه الحره اعلام کرد: آمار انفجارهای عصر روز گذشته بغداد به ۸۵ کشته و زخمی افزایش پیدا کرده است.

در انفجار منطقه الکریعات هفت نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی شدند و در انفجار نزدیکی رستورانی در منطقه الاعظمیه ۱۰ نفر کشته و ۳۶ نفر زخمی شدند. همچنین در انفجار در نزدیکی قهوه خانه ای در منطقه بغداد الجدیده در شرق پایتخت عراق یک نفر کشته و هفت نفر دیگر زخمی شدند.

تسلط پیشمرگان بر روستایی در غرب کرکوک


عبدالله الصالحی فرماندار منطقه الدبس در استان کرکوک اعلام کرد: نیروهای پیشمرگه در اواخر شب گذشته طی عملیاتی در روستای خرابه روت از توابع الدبس در ۴۵ کیلومتری شمال غرب کرکوک ۳۵ تروریست داعشی را به هلاکت رساندند و بر این روستا و مناطق اطراف آن مسلط شدند. وی افزود: پیشمرگان در این عملیات همچنین مهمات متعلق به تروریست ها را کشف و ضبط کردند.

تداوم محدودیت ها علیه عشایر موصلی


شاهدان عینی در جنوب موصل اعلام کردند: داعشی ها ۴۲ شیخ عشایری را در مناطق القیاره و الشوری بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال دادند.

به گفته این شاهدان، داعش دو استاد دانشکده حقوق موصل را اعدام کرد. این دو طی هفت گذشته بازداشت شده بودند.

شاهدان عینی تاکید کردند: شهروندان یک گور دسته جمعی شامل ۵۰ جسد نیروهای امنیتی و نطامی را در القیاره در جنوب موصل کشف کردند.

الحیات: نیروهای مردمی تمایلی برای فعالیت زیر نظر مستشاران نظامی آمریکایی ندارند

روزنامه الحیات لندن گزارش داد: نیروهای مردمی به اطلاع حیدر العبادی رسانده اند که تمایلی برای جنگ تحت نظارت مستشاران آمریکایی را ندارند.

این رسانه اعلام کرد: آمریکایی ها از دولت عراق خواسته اند که خیلی سریع سکان استان های سنی را در نیروهای امنیتی جذب کند و از تغییرات در فرماندهان نظامی استقبال کرده اند.

الحیات گزارش داد: تصمیم برکناری فرماندهان با اقدامات دیگر در اوایل هفته آینده تکمیل خواهد شد و دولت عراق در راستای عمل به توصیه های آشتی ملی حرکت می کند. بیشتر فرماندهان جدید پس از خروج آمریکایی ها از عراق در پایان سال ۲۰۱۱ رانده شده بودند در حالی که این فرماندهان در سال های۲۰۰۹ تا۲۰۱۰ عملکرد موثری داشته اند.

این رسانه نوشت: یکی از مهمترین تغییرات در فرماندهان انتخاب قاسم المحمدی به عنوان فرمانده عملیات الانبار است که خود از ساکنان این استان است و نیز انتخاب ریاض جلال به عنوان فرمانده نیروی زمینی از ساکنان موصل به جای علی غیدان است.

هلاکت ده‌ها داعشی در صلاح الدین


منابع امنیتی عراقی اعلام کردند: نیروی هوایی عراق طی عملیاتی مراکز داعش را در بیشکان و الخزرج در شرق الضلوعیه در استان صلاح الدین هدف قرار دادند و ۳۷ داعشی را به هلاکت رساندند. همچنین نیروی هوایی عراق پنج قایق تروریست ها را در حال حرکت از ناحیه یثرب به سوی روستای بیشکان بودند منهدم کرد و ۹ تروریست را به هلاکت رساند.

نقش مهم مردم در شکست داعش


طه الدفاعی نماینده وابسته به ائتلاف همپیمانی ملی تاکید کرد: همسویی میان گروه های سیاسی و مردم عراق نقش به سزایی در شکست دادن داعش دارد. مردم عراق به شکل گسترده ای در آزادی مناطق اشغال شده از لوثداعش نقش داشته اند.

تدابیر ویژه در هیت و الرمادی

منابع عراقی از اعلام مقررات منع آمد و شد که ده روز به طول می انجامد در هیت و الرمادی خبر دادند و افزود: نیروهای امنیتی عملیات امنیتی گسترده ای را در الرمادی و هیت برای آزادی آن از لوثداعش شروع کرده اند.

نیروهای امنیتی عراقی موفق به پاکسازی منطقه جزیره البوننمر و اطراف هیت از لوثداعش شده بودند.

تلاش برای تشکیل یگان احتیاط با ۳۰ هزار نفر


ماجد الغراوی عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد: کمیته توصیه هایی به دولت درباره تشکیل یگان احتیاط مرکب از ۳۰ هزار نفر برای تقویت وحمایت از نیروهای امنیتی در مقابله با چالش های امنیتی در بغداد و دیگر استان ها کرده است.

وی افزود: کمیته همچنین توصیه کرده است که نیروهای مردمی در این یگان جذب شوند.

هلاکت عامل کشتار عشیره البونمر


محمود النمراوی شیخ عشیره البونمر از هلاکت ابوایهاب موسوم به والی هیت به دست نیروهای امنیتی و با همکاری نیروهای عشایری خبر داد و افزود: نیروهای امنیتی طی عملیات ویژه ای در منطقه کیلومتر۳۵ در نزدیکی هیت والی این شهر را به هلاکت رسانده اند. وی از عوامل کشتار عشیره البونمر در تل الاسود در منطقه الفرات در هیت بود.

انتقاد از بی تفاوتی مسئولان موصل


زهیر الجلبی رئیس شورای همیاری ام الربیعین اعلام کرد: اخبار مربوط به وجود اردوگاه هایی برای آموزش ساکنان موصل برای آزادی شهر آنها نادرست است و این خبرها فقط در رسانه ها مطرح می شود. کسانی که در اطراف موصل می جنگند فقط نیروهای پیشمرگه هستند. مسئولان شهر موصل در اربیل، امان، آنکارا و بغداد به سر می برند و آنها یک نفر همه به خاطر موصل از دست نداده اند.

هراس داعش پس از دست دادن بیجی


یک منبع امنیتی از احداثخاکریز از سوی داعش در جنوب الشرقاط در صلاح الدین برای مقابله با نیروهای امنیتی و مردمی پس از آزاد سازی بیجی خبر داد و افزود: این اقدامات داعش به سبب ترس داعشی ها از نیروهای امنیتی وعشایری پس از آزاد سازی بیجی است و آنها بیم دارند که نیروهای مردمی و عشایری به الشرقاط حمله کنند و آن را از داعش پاکسازی کنند.

هلاکت دهها تروریست در عملیات ارتش و نیروی امنیتی در الانبار


منابع عراقی از هلاکت چهار تروریست داعشی در منطقه التامیم در جنوب الرمادی در استان الانبار خبر دادند و افزودند: نیروهای امنیتی با حمایت نیروهای مردمی تلفات سنگینی به داعش وارد کرده اند و در حال پیشروی هستند.

یک منبع امنیتی عراقی اعلام کرد: در منطقه الهیاکل در جنوب فلوجه نیروهای امنیتی عراقی طی عملیاتی ۱۲ داعشی را به هلاکت رساندند. در غرب الانبار و نزدیکی هیت نیروهای امنیتی و مردمی ۱۳ تروریست را به هلاکت رساندند.

حمله هوایی به تروریست ها در تکریت

در استان صلاح الدین نیز بر اثر حملات هوایی به کاخ ریاست جمهوری در تکریت ۱۲ تروریست به هلاکت رسیدند.

کشف انبار سلاح در عامریه فلوجه


در منطقه الرزازه در الانبار نیروهای امنیتی و عشایری در جریان پاکسازی منطقه دریاچه الرزازه در عامریه فلوجه در نزدیکی استان کربلا یک انبار سلاح و مواد منفجره تروریست های داعش را منهدم کردند.

حملات جنگنده های فرانسوی به مراکز داعش


وزارت دفاع فرانسه از حملات جنگنده های فرانسوی به مراکز داعش در نزدیک کرکوک در شمال عراق خبر داد و افزود: جنگنده های فرانسوی بمب های لیزری ژی پی یو ۱۲ بر مراکز داعش انداختند.

تشکیل کمیته حقیقت یاب توسط مجلس برای تحقیق درباره حوادثموصل

منابع پارلمانی عراقی از تشکیل کمیته حقیقت یاب از سوی مجلس برای تحقیق درباره حوادثموصل و سقوط این شهر در دهم ژوئن گذشته به دست داعش خبر دادند و افزودند: این کمیته مرکب از اعضای کمیسیون امنیت و دفاع و نمایندگان استان نینوا است و میزبان تعدادی از فرماندهان امنیتی برای آگاهی از دلایل فروپاشی ارتش خواهد بود و این کمیته گزارشی به پارلمان ارائه خواهد کرد.

کشف یک گور دسته جمعی در جنوب موصل


یک گور دسته جمعی متعلق به ۴۰ تن از اجساد نیروهای ارتش عراق که توسط داعش به قتل رسیده اند، در روستای الحاج علی در جنوب موصل کشف شد.

ربوده شدن شیوخ عشایر در موصل

داعش ۲۲ تن از شیوخ و چهره های سرشناس عشایر را در دو منطقه القیاره و الشوری در جنوب موصل ربود.

تظاهرات مردم عراق برای مجازات المطلک


شماری از مردم عراق با برگزاری تظاهرات در منطقه الفردوس بغداد، خواستار مجازات المطلک معاون نخست‌وزیر و وضع قانونی برای حل بحرانها شدند.

پارلمان عراق چهارشنبه گذشته با اکثریت آرا به سوال از صالح المطلک معاون نخست وزیر عراق و رئیس کمیته رسیدگی به امور آوارگان عراق رای موافق داد که البته پیش از آن ریاست پارلمان عراق هم با رای گیری برای سوال از معاون نخست وزیر عراق موافقت خود را اعلام کرده بود.