رشد یک و نیم برابری ترافیک اینترنت همراه

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، عصر روز جمعه ۲۳ آبان ماه، مهندس وحید صدوقی مدیرعامل اپراتور اول تلفن همراه کشور در برنامه زنده تلویزیونی مناظره شبکه یک سیما با موضوع تعرفه های مخابراتی حاضر شد و همراه با مهندس لطف الله سبوحی قائم مقام رگولاتوری، علیرضا شاه میرزایی عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی، نادر قاضی پور نماینده مجلس و مهندس مجید صدری مدیرعامل رایتل به سؤالات مطرح شده پاسخ داد. مدیرعامل ایرانسل نیز برای این مناظره دعوت شده بود که حضور نداشت.

در این مناظره، صدوقی با بیان اینکه همراه اول در ۲۰ سال گذشته بیش از ۶۷ میلیون سیم کارت واگذار کرده است اظهار داشت: همراه اول بیش از ۶۲ درصد سهم بازار را در اختیار دارد و ۱۰۰ درصد شهرها، بیش از ۴۳ هزار روستا و ۷۰ هزار کیلومتر از جاده های کشور را تحت پوشش خود قرار داده است.

صدوقی با اشاره به دریافت مجوز ارائه نسل های ۳ و ۴ در سوم شهریورماه سال جاری گفت: طی ۸۰ روز گذشته موفق شدیم ۲۰۰۰ سایت تلفن همراه نصب کنیم و حدود ۴۰ شهر را تحت پوشش ۳G قرار دهیم.
وی افزود: امیدواریم بتوانیم تا پایان سال تعداد سایت های ۳G خود را به ۵۰۰۰ دستگاه برسانیم و این در شرایطی است که ما در ۱۰ سال توانسته بودیم ۵۰۰۰ سایت نسل ۲ را راه اندازی کنیم. این توسعه در حالی صورت گرفته که در این مدت با مشکلات نقدینگی، افزایش نرخ ارز و تحریم مواجه بوده ایم. در سال ۸۹ شبکه نسل ۴ را در مرودشت آماده و تست کرده بودیم ولی به دستور سازمان تنظیم مقررات، شبکه را خاموش کردیم.

مدیرعامل همراه اول با تأکید بر اینکه این اپراتور سعی دارد توسعه را در شب انجام دهد تا مشکلات کمتری برای مشترکین ایجاد شود اظهار داشت: بابت مشکلاتی که برای مردم بخاطر ارتقاء نسل ایجاد می شود عذرخواهی می کنیم و باید این مشکلات برطرف شود.

صدوقی با اشاره به ثابت بودن تعرفه مکالمات این اپراتور طی ۱۰ سال گذشته بیان داشت: از اسفند سال ۸۲ تا اسفند۹۲ بدون افزایش قیمت خدمات خود را ارائه کرده ایم و فقط امسال همزمان با یکسان شدن تعرفه ها، برای دائمی ها ۶ درصد افزایش داشته ایم. قبلاً نیز به اصحاب رسانه گفته بودم که اگر ثابت کنند طی ۱۰ سال گذشته خدمتی که در کشور افزایش قیمت نداشته است، به ایشان جایزه خواهیم داد؛ هر چند در این ۱۰ سال، دلار از ۶۰۰ تومان به ۳۲۰۰ تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه در دوره دولتی بودن، این شرکت تسهیم درآمد نداشته است گفت: هم اکنون بصورت سه ماه یکبار ۳۱درصد درآمد و ۸ درصد بعنوان مالیات ارزش افزوده که مصوبه مجلس است به دولت پرداخت می شود.

صدوقی با اشاره به کیفیت خدمات ارائه شده توسط اپراتور اول نیز گفت: در بحثکیفیت، رگولاتوری دسترسی آنلاین به شبکه ما دارد و در هر لحظه می تواند کیفیت سرویس را ملاحظه کند. شاخص های کیفیت در پروانه کاملاً مشخص است. به عنوان مثال درصد قطعی مکالمه در پروانه، ۱ درصد مجاز شمرده شده؛ در حالیکه این نرخ در شبکه همراه اول کمتر از نیم درصد است. علاوه بر این همراه اول و سازمان تنظیم مقررات در سراسر کشور، تست میدانی(درایوتست) انجام می دهند که نتیجه تست های کیفیت مکالمه و دیتا آن، بصورت فصلی و ۶ ماهه اعلام می شود.

مدیرعامل همراه اول با اشاره به بهره گیری از تولیدات ساخت داخل کشور بیان داشت: در سال ۸۵ قراردادی جهت تولید تجهیزات برای ۶ میلیون مشترک منعقد شد. وزارت صنعت وقت برای اینکار ۶ شرکت را معرفی کرد که ارزش قرارداد آنها حدود ۱۸۰۰ میلیارد ریال بود. ما ۶۰۰ میلیاردریال آنرا پرداخت کردیم که اکنون ۱۵۰۰ سایت تلفن همراه ساخت آنها در انبارهای همراه اول خاک می خورد. حتی با این تجهیزات ۲ شهر را زیر بار بردیم. نمایندگان و مردم این شهرها اعتراض کردند و مجبور شدیم آن سایت ها را جمع آوری کنیم.
کیفیت تولیدات آنها قابل قبول نبود. مردم از ما کیفیت قابل مقایسه با سایر اپراتور ها می خواهند.

وی افزود: ما حمایت از تولید داخل را جور دیگری پیگیری کردیم. حدود ۵ سال است که آزمایشگاه خدمات ارزش افزوده را در دانشگاه صنعتی شریف ایجاد کرده ایم. هم اکنون بیش از ۳۰ شرکت ایجاد شده که خدمات ارزش افزوده تولید می کنند. مثلاً امروز حدود یک میلیون مشترک همراه اولی از خدمات ارزش افزوده حوزه بهداشت و سلامت این آزمایشگاه استفاده می کنند.

صدوقی با اشاره به مزایای ارتقاء شبکه به نسل های بالاتر اظهار داشت: سال گذشته ترافیک دیتای همراه اول که GPRS بوده، ۲.۵ ترابایت در روز بوده است که بر اساس گزاش دیروز ما، این ترافیک به ۶۳ ترابایت رسیده است. با ارتقاء صورت گرفته و رفتن به نسل ۳ در ۲ ماه اخیر، ظرفیت ترافیک دیتا تقریباً ۱.۵ برابر شده است.

وی در خصوص نرخ تعرفه اینترنت و مکالمه تلفن همراه نیز اظهار داشت: تعرفه مکالمه و اینترنت همراه در ایران جزو پایین ترین تعرفه ها در منطقه است. علی رغم اینکه ما بالاترین درصد پرداختی به دولت را داریم و با در نظر گرفتن GDP، ایران کمترین تعرفه خدمات تلفن همراه را دارد. به عنوان مثال در همراه اول استفاده از ۲.۵ گیگابایت اینترنت همراه در ماه فقط ۱۰ هزار تومان هزینه در بر دارد؛ یعنی هر گیگابایت ۴ هزار تومان است که تقریباً این مبلغ ۱۳ سنت می شود. این تعرفه در پاکستان ۲۶ سنت، در مصر ۲۸ سنت و در افغانستان ۴۱ سنت است. در ترکیه و عربستان ۱۰۰ مگابایت دانلود ۱.۳ دلار هزینه دارد که اگر با GDP هم مقایسه کنیم، نرخ تعرفه دیتا در ایران از کشورهای منطقه کمتر است؛ در حالیکه نسبت به آنها بیشترین درصد را به دولت پرداخت می کنیم. همچنین بالاترین عوارض گمرکی را اپراتورهای ایرانی پرداخت می کنند.

به عنوان مثال ما در همین ۶ ماهه اول امسال، بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان گمرکی پرداخت کرده ایم.
مدیرعامل اپراتور اول در ادامه با اشاره به چگونگی عدم دریافت پیامک های تبلیغاتی بیان داشت: ارسال پیامک های اطلاع رسانی و تبلیغاتی انبوه فقط از ساعت ۸ صبح تا ۹ شب امکانپذیر است. افرادی که خواهان دریافت اینگونه پیامک ها نیستند می توانند با مرکز تماس ۹۹۹۰ همراه اول تماس بگیرند.
صدوقی افزود: بدنبال طرحی هستیم که به ازای دریافت پیامک تبلیغاتی، پیامک رایگان به مشترکین هدیه دهیم. همچنین در پیامک های ارزش افزوده تعرفه هر سرویس و نحوه غیرفعال کردن آن اعلام می شود.

وی در خصوص ادعای افرادی که می گویند از اینترنت استفاده نکرده اند ولی برایشان هزینه منظور شده است نیز اظهار داشت: اینگونه موارد برای افرادی که از گوشی های هوشمند استفاده می کنند، شاید بودجود بیاید؛ زیرا ممکن است دیتای گوشی شان فعال باشد و برخی نرم افزارهای موجود در گوشی، خود را ارتقاء داده یا آپ گرید کنند که به این افراد توصیه می کنم سرویس داده گوشی خود را غیرفعال کنند و یا اگر می خواهند از سرویس دیتای خود استفاده کنند حتماً یکی از بسته های روزانه، هفتگی و یا ماهانه را فعال کنند. همچنین ما برای اینکه مشترکین متضرر نشوند، بصورت خودکار بسته ها را تمدید می کنیم و اگر مشترکی نخواست تمدید کند، می تواند با ارسال کدی آنرا تمدید نکند.

مدیرعامل همراه اول در ادامه، بزرگترین حوزه پیش روی این اپراتور را ایجاد اشتغال با ارائه نسل های ۳ و ۴ عنوان کرد و گفت: در کشورهای در حال توسعه به ازای هر ۱۰ درصد رشد ضریب نفوذ موبایل باند پهن، ۱.۴ درصد رشد در GDP مشاهده می شود. ما در نسل ۲، عمده درآمدمان از محل پیامک و مکالمه بوده است ولی در آینده با آمدن سرویس های نسل های ۳ و ۴ تغییری اساسی در این حوزه صورت خواهد گرفت. از این پس اکثر سازمان ها می توانند سرویس های خود را بر این بستر ارائه کنند. مثلاً ما با پلیس + ۱۰ حدود ۶۰ سرویس راه اندازی کرده ایم. با توان خوبی که در نوشتن اپلیکیشن در کشور داریم فضای جدیدی در اشتغال ایجاد می شود. در این راستا ما با یکی از وندورهای بین المللی توافق کرده ایم در ۳ دانشگاه ایرانی مرکز مالتی مدیا ایجاد کنیم.

صدوقی با اشاره به وجود شبکه های اجتماعی موبایلی در ایران گفت: شبکه های اجتماعی در ایران جزو آزادترین شبکه ها هستند و اپراتورها هیچگونه محدودیتی برای شبکه های اجتماعی موبایلی اعمال نکرده اند و اگر سرویس در ایران مجاز بوده، به مشترکین ارائه شده است.