اجاره مخزن ذخیره نفت ایران در چین

به گزارشافکارنیوز،رویترز به نقل از منابع آگاه نوشت ایران اوایل امسال یک مخزن ذخیره نفت در بندر دالیان چین اجاره کرده و از این مخزن حداقل ۲ محموله نفت به هند و یک محموله به کره جنوبی صادر کرده است.

ایران در حال رقابت با سایر کشورهای تولید کننده منطقه خاورمیانه است تا سهم خود از بازار نفت آسیا را حفظ کند. این در حالی است که کاهش قیمت جهانی نفت به اقتصاد این کشور آسیب زده است.

عربستان و امارات قبلا مخازنی را در ژاپن و کره جنوبی برای چند سال اجاره کرده بودند تا بتوانند نفت تولیدی خود را در نزدیکی بزرگترین مشتریان خود ذخیره کنند.

به گفته یک مقام هندی و یک منبع صنعتی، اجاره مخزن ذخیره نفت در چین توسط ایران در ماه اوت و زمانی افشا شد که گمرک هند سوالاتی را در مورد یک محموله نفت خام تحویلی به شرکت مانگالور از شرکت ملی نفت ایران پرسید.

به گفته این دو منبع، کشتی حامل این محموله، ظاهرا از مالزی عازم هند بوده، اما بندر بارگیری محموله ایران ثبت شده بود.

یک منبع صنعتی هندی گفت: «شرکت ملی نفت ایران به گمرک هند گفته بود که کشتی از مالزی آمده و محموله در چین، یعنی جایی که آنها مخزن ذخیره دارند، بارگیری شده است.»
یک منبع مطلع چینی تایید کرد که شرکت ملی نفت ایران از اوایل امسال، تانکرهایی برای حمل نفت در بندر دالیان اجاره کرده است.

این منبع چینی افزود، نفت ایران در مخزن های رهنی نگهداری می شود و می تواند به چین فروخته شود یا برای انتقال به مقصدی دیگر در کشتی بارگیری شود. وی اضافه کرد، حداقل یک محموله از این مخازن به کره جنوبی ارسال شده است.

به گفته منبع دولتی هندی، یک نفتکش با پرچم سنگاپور، که در ماه می چین را ترک کرده بود، در ماه اوت۹۰ هزار تن نفت خام نوروز ایران را در سواحل هند تحویل داده است.

همچنین اسناد مشاهده شده نشان می دهد که یک نفتکش دیگر با ۱۴۵ هزار و ۵۰۰ تن نفت سنگین ایران از بندر دالیان چین بارگیری شده و در ۲۶ اکتبر به سواحل هند رسیده است.