عدم توافق با ایران عامل تقویت محور ایران و روسیه

به گزارشافکارنیوز،یک نشریه معتبر اقتصادی در انگلیس نوشته که حصول توافق هسته‌ای با ایران حیاتی است و تصمیم آتی قدرت‌های جهانی در زمینه توافق هسته‌ای با این کشور تعیین کننده می‌باشد.

نشریه انگلیسی نوشته که تهران و مسکو محوری از همکاری ها در بین خود ایجاد کرده‌اند و فعالیت مشترک آن‌ها علیه داعش در عراق آغاز شده است. علاوه بر این ابعاد این همکاری در سوریه نیز ملاحظه می‌شود. این ۲ کشور در نشست سال ۲۰۱۴ دریای خزر اذعان داشتند که اجازه ورود قوای بیگانه و ناتو به دریای خزر را نخواهند داد. متعاقب این مسئله ایران و روسیه رزمایش مشترک نظامی را اجرا کردند.

فایننشال تایمز به بعد نظامی همکاری دو کشور هم پرداخته و نوشته که این ۲ کشور برای غلبه بر تحریم‌ها در حال توسعه طرحی هستند که در آن ارزهای ملی خود را در مبادلات جایگزین دلار آمریکا کنند.

این روزنامه در ادامه آورده که ایران در پی روابط ساختگی با روسیه نیست زیرا این کشور را شریکی قابل اطمینان و متعهد می‌بیند.

نویسنده می‌گوید که ایرانیان البته در بحثانرژی اتمی، نه تنها به غرب بلکه به روسیه هم تکیه نکرده‌اند و تأسیسات اتمی خود را درون کشور ساخته‌اند.

فایننشال تایمز می‌گوید که تحریم‌های غرب و فشار برای انزوای این کشور، ایرانیان را به سمت روسیه سوق داده و همزمان، با تیره شدن روابط روسیه و آمریکا به دلیل بحران اوکراین، ایران نقش کلیدی و کلیدی‌تری برای روسیه پیدا کرده است.

نویسنده در پایان اینگونه نتیجهگیری میکند که عدم رسیدن به توافق هستهای به قویتر شدن روابط تهران و مسکو میانجامد و این تقویت روابط، حتی به ضرر سناتورهایی خواهد بود که این روزها در پی افزایش فشار بر ایران هستند زیرا این اتحاد ایرانی-روسی به افزایش نفوذ روسیه در منطقه مهمی مانند خاورمیانه میشود و این در حالی است که آمریکا تلاشهایی در جهت عکس این امر به کار بسته است.