فروش کشتی‌های جنگی آمریکایی به عربستان

به گزارشافکارنیوز،ناوشکن " دی دی جی ۵۱ " یکی از دو فروند کشتی جنگی است که عربستان سعودی برای توسعه ناوگان دریایی خود در نظر گرفته است. ارزش برنامه ریاض برای توسعه ناوگان دریایی خود بیش از ۲۰ میلیارد دلار براورد شده است.

بر اساس این گزارش " پاتریک دیوار " معاون شرکت لاکهید مارتین در این باره تاکید کرد که مقام های سعودی قصد دارند تا طی ماه های آینده اطلاعات جدیدی را در خصوص برنامه های این کشور برای توسعه ناوگان دریایی خود ارائه دهند.

وی به رویترز گفت: مقام های سعودی در حال ارزیابی این مساله هستند که آیا ده ها فروند کشتی جنگی از شرکت لاکهید مارتین خریداری کنند یا یک فروند ناوشکن بزرگتر دی دی جی ۵۱ که توسط شرکت " بی آی دبلیو " ساخته شده را خریداری کنند.

سخنگوی شرکت بی آی دبلیو نیز تاکید کرد که " ما از ادامه مذاکرات بین آمریکا و عربستان سعودی در خصوص مدرنیزه کردن ناوگان دریایی ریاض آگاه هستیم. "

وی افزود: دولت های آمریکا و عربستان باید بر سر این برنامه به توافق نهایی برسند. ما به شدت از دستیابی به این فرصت استقبال می کنیم.

پایگاه خبری گلوبال ریسرچ در این باره نوشت: با نگاهی به نقشه به خوبی می بینیم که ایران و عربستان سعودی در نزدیکی یکدیگر قرار دارند. ما می دانیم که نظام پادشاهی عربستان خواستار کاهش قدرت ایران در منطقه است همان طور که آمریکا و اسرائیل این را می خواهند. ناوشکن دی دی جی ۵۱ مجهز به سیستم های دفاع موشکی است که به شدت به ماهواره های نظامی آمریکا متکی است. عربستان سعودی ماهواره های نظامی در اختیار ندارد. بنابر این سیستم های موشکی این ناو باید از سوی پنتاگون هدایت و عملیاتی شود. به عبارت دیگر عربستان سعودی در حالی برای خرید این ناوها اقدام می کند که در واقع این مساله موجب تقویت حضور نظامی آمریکا در اطراف ایران خواهد شد.