روحانی وارد صحن علنی مجلس شد

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس ‌جمهور کشورمان دقایقی پیش، برای دفاع از برنامه‌های " محمد فرهادی " وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد.

محمدرضا باهنر و تنی چند از نمایندگان مجلس به استقبال رئیس‌جمهور رفتند.

علاوه بر وزیر پیشنهادی دولت، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمود واعظی وزیر ارتباطات، محمدرضا صادق، محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، رئیس جمهور کشورمان را برای حضور در این جلسه همراهی می‌کنند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به‌محض ورود رئیس جمهور به صحن علنی پارلمان به وی خیرمقدم گفت.

حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور کشورمان روز چهارشنبه ۲۸ آبان‌ماه در نامه‌ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی «محمد فرهادی» را به‌عنوان پنجمین وزیر پیشنهادی خود برای تصدی سکان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌منظور کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی کرد.

رئیس‌جمهور پیش از این «جعفر میلی منفرد»، «رضا فرجی دانا»، «محمود نیلی احمدآبادی» و «فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی» را به‌عنوان وزرای پیشنهادی علوم به مجلس معرفی کرده بود که میلی منفرد نتوانست از پارلمان رأی اعتماد بگیرد، اما فرجی دانا پس از کسب رأی اعتماد مجلس در آبان‌ماه سال گذشته تنها ۱۰ ماه سکاندار این وزارتخانه بود، چراکه وکلای ملت مردادماه سال جاری به‌دلیل انتصابات وی و عملکرد نادرستش در این وزارتخانه، رأی اعتماد خود را پس گرفتند.

پس از استیضاح فرجی دانا، رئیس‌جمهور «نیلی احمدآبادی» را به پارلمان معرفی کرد که جلسه رأی اعتماد به وی ۲۰ روز پیش یعنی ۷ آبان در صحن علنی برگزار شد و نیلی احمدآبادی تنها موفق به کسب ۷۹ رأی موافق در مقابل ۱۶۰ رأی مخالف شد و نتوانست از بهارستان، وزارت بگیرد.

فخر‌الدین احمدی‌ دانش‌آشتیانی دیگر گزینه پیشنهادی دولت برای این وزراتخانه نیز، با ۱۷۱ رای مخالف، ۷۰ رأی موافق و ۱۳ رأی ممتنع موفق به کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نشد.

قرار است در جلسه امروز رئیس‌جمهور به دفاع وزیر پیشنهادی خود بپردازد. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، حجت‌الاسلام روحانی یک ساعت فرصت دفاع از فرهادی را دارد و سپس ۲ مخالف و ۲ موافق برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم، به‌ترتیب یک نفر مخالف و یک نفر موافق، هرکدام حداکثر ۱۵ دقیقه سخنرانی خواهند کرد.

پس از اتمام سخنرانی مخالفان و موافقان برنامههای وزیر پیشنهادی، فرهادی پشت تریبون خواهد رفت و حداکثر ۳۰ دقیقه فرصت دارد به تشریح سوابق و برنامههای خود بپردازد. در پایان نیز رئیس مجلس صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری را به رأی بهارستان نشینان میگذارد.