درآمد ۷۳ هزار میلیارد تومانی حاصل از فروش نفت

به گزارشافکارنیوز؛ لایحه بودجه ۹۴ رسماً از دوم آذرماه روی میز هیئت دولت قرار گرفت و دولت‌مردان بررسی لایحه را آغاز کردند و بنا دارند لایحه نهایی را ۱۵ آذر به مجلس شورای اسلامی برسانند.

آن‌طور که دولتی‌ها از فرایند بررسی لایحه بودجه ۹۴ خبر داده‌اند دولت قصد دارد بودجه را با نفت ۷۰دلاری به مجلس تحویل دهد، البته علت اصلی پیشنهاد نرخ ۷۰دلاری نفت در لایحه بودجه سال آینده نوسانات اخیر بازار جهانی نفت و کاهش ۳۰درصدی قیمت نفت است.

دولت و مجلس بودجه امسال را با نفت ۱۰۰دلاری بسته بودند اما کاهش قیمت جهانی نفت موجب شد تا درآمدهای نفتی امسال با کاهش همراه شود هرچند دولت‌مردان تأثیر کاهش نرخ جهانی نفت در بودجه را در ماه‌های پایانی سال جاری و ماه‌های ابتدایی سال بعد می‌دانند.

بر اساس این گزارش، یکی دیگر از شاخص‌های مورد بررسی در بودجه ۹۴ نرخ دلار می‌باشد که طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی دولت در حال حاضر مشغول بررسی دلار ۲۸۵۰تومانی در لایحه بودجه است.

با مشخص شدن سناریوهای دولت برای نرخ دلار و نفت در بودجه ۹۴ برآن شدیم که پیش‌بینی از میزان درآمدهای نفتی دولت در بودجه سال آینده داشته باشیم؛ اگر میزان متوسط فروش روزانه نفت را یک میلیون بشکه در نظر بگیریم در طول سال ۳۶۵ میلیون بشکه نفت با نرخ ۷۰ دلار فروخته خواهد شد.

حاصل محاسبه میزان فروش نفت با نهایی شدن نرخ دلار ۲۸۵۰ تومانی بیانگر این است که در سال آینده حدود ۷۳ هزار میلیارد تومان درآمد نفتی در بودجه ثبت خواهد شد.