اجرای سیرک با حیوانات تازه وارد

به گزارشافکارنیوز؛شادی مدرس با اشاره به همراهی اخیر مسئولان سازمان محیط زیست با کمپین سیرک نه که در حدود ۱۴ استان کشور راه اندازی شده است، افزود: اخیرا در خبرهای منتشر شده در رسانه ها شنیده می شود که مسئولان ارشد سازمان و حتی رئیس سازمان محیط زیست با این کمپین همرا شده و مدیران کل این ۱۴ استان با هماهنگی سازمان محیط زیست اجازه راه اندازی سیرک حیوانات را در استان محل مسئولیتشان نمی دهند.

به گفته وی، از طرف دیگر برخی مسئولان سازمان ممنوعیتهای استانی را بی اعتبار می دانند و تاکید می کنند هر سیرکی مطابق دستورالعمل تدوین شده رفتار کند در تمام استانهای کشور مجاز به اجرای برنامه خواهد بود.

مدرس اظهار داشت: فعالان حقوق حیوانات از ابتدای سال جاری با اقداماتی مانند صدور بیانیه، ارسال نامه سرگشاده به ریاست شورای عالی حفاظت محیط زیست، برگزاری تجمع حمایت از حیوانات مقابل سازمان محیط زیست و رسانه ای کردن فجایع پشت پرده سیرکهای کشور بارها و بارها خواستار حذف حیوانات از سیرکهای کشور شده اند و در بسیاری موارد با این واکنش که حذف سیرک ها یک شبه مقدور نیست، مواجه شده اند.

این فعال حقوق حیوانات تصریح کرد: اما ممنوعیت رو به گسترش راه اندازی سیرک در استانها و همراهی مسئولان ارشد سازمان با این کمپین در هفته اخیر بسیار امیدوار کننده بود ضمن اینکه در مناظراتی که ماه گذشته در سازمان حفاظت محیط زیست میان سیرکداران و دوستداران حیات وحش برگزار شد مقرر گردید که اگر نمی توان یک شبه اجرای سیرک حیوانات در تمام کشور را ممنوع کرد دست کم مطابق قوانین و دستور العمل هایی که به گفته مسئولان با سختگیری دو چندان نسبت به گذشته تدوین شده برگزار شوند.

وی افزود: به عنوان مثال ابراهیم طریقت پیما(خلیل عقاب)، مدیر سیرک عقاب در حضور خبرنگاران و مسئولان سازمان محیط زیست وعده داد، با حذف میمون رزوس، مار و کروکودیل و همچنین اهداء خرس ۲۰ ساله سیرک به باغ وحش ارم، از این پس به اجرای برنامه با ۵ قلاده ببر و دو توله آنها اکتفا خواهد کرد.

مدرس با بیان اینکه این وعده نشان از تعامل سازنده میان یکی از سیرکهای کشور و دوستداران حیات وحش داشت تأکید کرد: اما ناگهان در سازمان حفاظت محیط زیست چه گذشت که همین سیرک مجوز واردات پنگوئن، شیر دریایی و کوسه را در کانتیرنرهای اکواریومی دریافت کرد.

به گفته این فعال حقوق حیوانات، سیرک عقاب تا ۱۰ روز دیگر در اهواز با ۲۰ پنگوئن، تعدادی شیر دریایی و کوسه در کنار ببرهایی از قبل داشت اجرای برنامه های نمایشی با این حیوانات را آغاز می کند و از آنجایی که بر اساس شنیده ها با مالکان این آبزیان قرار داد دو ساله بسته است احتمالا به مدت دو سال در سرار کشور این سیرک حیوانات را بر گزار می کند.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد سازمان محیط زیست با حمایت ظاهری از ممنوعیت های استانی برگزاری سیرک حیوانات سعی در کنترل اعتراضات فعالان و دوستداران حیات وحش دارد اما در سایه این حمایت، برای اولین مجوز ورود پنگوئن به سیرکهای کشور را صادر کرده است.

مدرس با بیان اینکه برخی از این سیرکها به اجرای نمایش با تنها یک گونه قانع شده بودند تصریح کرد: چنین اقداماتی در سازمان محیط زیست نشان می دهد فعالان حقوق حیوانات ممکن است به خواسته هایشان که حذف حیوان آزاری و ممنوعیت سیرک حیوانات است با سیرکداران به تفاهم برسند اما ظاهرا سازمان محیط زیست قصد ندارد در این زمینه با مردم همراه شود.