لیزینگ راه جهانی توسعه فروش خودرو در ایران

به گزارش افكار ،صنعت خودرو در ایران یکی از مهمترین صنایعی است که می توان از آن به عنوان یکی از چرخ های اصلی اقتصاد کشور یاد کرد . هرچند در چند سال اخیر به دلیل برخی از اظهارات بی جا و سیاست های اشتباه با چالش های جدی مواجه شد اما افزایش چشمگیر تولید خودرو در سال جاری را می توان نشان از روند رو به بهبود شرایط این صنعت دانست .افزایش تولید در گرو افزایش تقاضا است .این یک اصل اجتناب ناپذیر است که در هر صنعتی نمود پیدا می کند . هنگامی که قدرت خرید متقاضیان با توجه به افزایش تورم موجود در جامعه کاهش می یابد . نا خود آگاه خودرو به عنوان نیاز غیر ضروری در سبد خانوار قرار می گیرد و در نتیجه تقاضا به سوی نیازهای اولیه سرازیر می شود .

در چنین شرایطی که افزایش تولید خودرو چرخ های صنعت کشور را به حرکت در آورده است، هر گونه اقدامی در راستای افزایش تقاضا می تواند به سود تولیدکنندگان و البته مصرف کنندگان باشد. یکی از راهکارهای افزایش تقاضا، توسعه لیزینگ خودرو است. راهکاری که در تمام دنیا مرسوم است و به عنوان موتور محرک این صنعت در دنیا شناخته شده است. به موجب آن هر فردی می تواند صاحب یک خودرو شود.

این راهکار به خریدار کمک می کند که بتواند با پرداخت نقدی کمتر خودروی مورد نیاز خود را تهیه کند. در کشوری چون ایران که قیمت خودرو نسبت به در آمد متوسط جامعه زیاد است، قطعا فروش لیزینگی خودرو به سود خریداران و تولیدکنندگان خواهد بود.

در تمام دنیا به ندرت شاهد خرید خودرو به صورت نقدی هستید. در واقع لیزینگ در اروپا کاری مرسوم است. شرکت های خودروساز بزرگ دنیا با فروش خودرو از طریق لیزینگ و به طور مستقیم، درآمد زایی می کنند. شرکت های اغماری لیزینگ در اروپا به ندرت یافت می شود و این شرکت های خودروساز هستند که با فروش محصولات خود به صورت لیزینگ در حداقل زمان ممکن به متقاضیان خدمات ارائه می دهند. بسیاری از خودروسازان بزرگ حتی بدون پیش پرداخت، محصول خود را به خریدار عرضه می کنند. چنین شرایط ویژه ای به هیچ عنوان به منزله وضعیت نا بسامان آنها نیست. بلکه سیاست های اعمال شده در راستای افزایش تقاضا و بالطبع افزایش تولید است. این در حالی است که برخی از شرکت های خودروساز با برندهای خاص برای فروش بیشتر، تخفیفات ویژه ای را نیز برای متقاضیان در نظر می گیرند.

شاید شنیدن نام لیزینگ در ایران به مزاخ بعضی ها خوش نیاید اما واقعیت این است که در تمام دنیا، این لیزینگ است که به یاری صنعت می آید. البته نمی توان کلاهبرداری های صورت گرفته توسط شرکت های لیزینگ در ایران را نادیده گرفت، اما این موضوع نمی تواند چنین اقدام جهانی را زیر سوال ببرد.

شرایط لیزینگ در ایران با سایر کشورهای جهان کمی متفاوت است. چراکه شرایط پیچیده و سخت و البته سود بالای بانکی برای خرید خودرو به صورت لیزینگی در ایران مانعی بزرگ برای استقبال از این موضوع است. در حالی که در سایر کشورها، این شرایط به گونه ای قابل تغییر است که امکان خرید خودرو برای تمام اقشار جامعه فراهم می شود. این در حالی است که شرایط شرکت های لیزینگ ایرانی برای خریداران، تنها می تواند برای اقشار خاصی قابل پرداخت باشد و قشر کم درآمد جامعه در خرید خودرو از شرکت های لیزینگ همچنان نا کام می مانند. از سویی بی اعتمادی خریداران ایرانی نسبت به خرید خودرو از شرکت های لیزینگ موجب موضع گیری اشتباه افراد در این خصوص شده است.

یک کارشناس خودرویی در این خصوص می گوید: قاعده این است که نرخ سود لیزینگ وابسته به سود بانکی و نرخ سود بانکی نیز وابسته به نرخ تورم است. با توجه به این نکته که نرخ تورم در ایران بالاست این رابطه زنجیر وار به بالا بودن نرخ سود لیزینگ منجر می شود. البته این نرخ سود برای خریدار مشکلی ایجاد نمی کند. اما باید به این نکته نیز توجه داشت که خودروی خریداری شده قرار است در چه زمینه ای مورد استفاده قرار گیرد. اگر خودرو با هدفی جز سرمایه گذاری خریداری شود، با توجه به مدت زمان پرداخت طولانی مدت اقساط، نرخ سود بانکی برای آنها منطقی است.

به گفته کاکایی، چنانچه تولید و خرید به روال منطقی انجام شود، تولید با بهره وری بالاتری انجام می شود و رونق بازار را به دنبال خواهد داشت. این موضوع حتی در دراز مدت می تواند باعثکاهش قیمت خودرو شود.

یکی از راهکارهای توسعه لیزینگ در ایران الگو برداری از کشورهای پیشرفته است. به گفته برخی از کارشناسان، با افزایش تولید خودرو در ایران، شرکت های خودروساز به صورت مستقیم و با سود کم از طریق لیزینگ خودرو می توانند به تقاضای خریداران پاسخ دهند، قطعا خریداران نیز ترجیح می دهند خودرو را از شرکت ها به صورت مستقیم خریداری کنند. در این شرایط بی اعتمادی بوجود آمده نسبت به لیزینگ نیز از بین خواهد رفت.

شرکت های لیزینگ در ایران با دریافت سودهای کلان به فروش خودرو می پردازند در حالیکه شرکت های خودروسازی می توانند با ساماندهی این امر، درصد سود دریافتی را کاهش داده و خود به صورت مستقیم در این خصوص اقدام کنند. همچنین تنوع شرایط فروش خودرو همانند کشورهای پیشرفته، نه تنها موجب افزایش تقاضا می شود بلکه به سیر صعودی تولید خودرو نیز کمک خواهد کرد.

لیزینگ خودرو راهی برای کاهش آلودگی هوا
از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اعم از خودرو هاي سنگین و همگانی ، در حال حاضر یکی ازمهمترین دغدغه های دولت به شمار می آید . با توجه به اینکه دارندگان خودرو هاي سنگین و همگانی ، به این وسیله امرار معاش می کنند ، ليزينگ چنین خودرو هایی می تواند به سود آن ها باشد . چنانچه این امر محقق شود، براي جامعه نیز تبعات مثبتی را به دنبال خواهد داشت . چرا كه خودرو هايي همچون کامیون ها و اتوبوس هاي فرسوده در جاده ها و حتي در سطح شهر حادثه آفرين خواهند بود . همچنین آلودگی هوا نیز ناشی از تردد همین خودروها است . بنابراین ضرورت لیزینگ برای خرید چنین خودرو هایی بیشتر احساس می شود .