فتنه داعش سیاسی و عقیدتی است

به گزارش افکارنیوز، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید پیش از ظهر امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، از رهبر معظم انقلاب به سبب سفارش ایشان به نهادهای مختلف برای همکاری جهت برگزار کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام تشکر و قدردانی کرد.

وی بیان داشت: ایشان به نهادها سفارش کرده بودند همکاری کنند و به واسطه همکاری این نهاد‌ها کنگره با شکوه خاصی برگزار شد، بنده نیز به ایشان پیام فرستادم و تشکر کردم، این گونه کارها نیاز به همکاری همه دارد و به گونه‌ای نیست که فردی بتواند به تنهایی آن را انجام دهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در ادامه به بیان فواید برگزاری کنگره جهانی جریان‌های تکفیری و افراطی از دیدگاه علمای اسلام پرداخت و خاطرنشان کرد: گاهی در گوشه و کنار شنیده می‌شود که برگزاری این کنگره چه فوایدی داشت، یکی از فواید کنگره این بود که مقداری جلوی خون ریزی‌ها گرفته می‌شود؛ بسیاری از این خون ریزی‌ها به سبب سمپاشی‌های فکری علیه دیگران است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: علما با حضور در کشور ما با منطق عقلانی، صحیح و قرآنی تشیع آگاه می‌شوند، همچنین در این جلسات مطالبی درباره عقاید مختلف خود بیان می‌کنیم و معلوم می‌شود که جایی برای خون ریزی نیست.

وی ادامه داد: برخی کارهایی می‌کنند که خون افراد به ویژه شیعیان ریخته شود، به نظر بنده به هر میزان به برگزاری این کنگره‌ها کمک کنیم به مقدار قابل ملاحظه‌ای جلوی خون ریزی‌ها و جنایات گرفته می‌شود؛ عداوت و دشمنی‌ها کم می‌شود، همچنین سبب اتحاد مسلمانان در برابر آمریکا، رژیم صهیونیستی و امثال این‌ها می‌شود.

استاد برجسته درس خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: اکنون ملاحظه می‌کنید تمام جنگ‌ها را به درون کشورهای اسلامی کشانده‌‌اند، اگر مسلمانان متحد شوند سرنوشت بیت المقدس و فلسطین این‌گونه نخواهد بود و کشورهای اسلامی مجبور به باج دادن نمی شوند.

وی یادآور شد: از آثار این اتحاد این است که دیگر مجبور نیستیم یکی دو سال برای انرژی هسته‌ای صحبت کنیم و آنها نیز بخواهند تغییرات مد نظر خود را بر ما تحمیل کنند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ایجاد اتحاد و کند شدن کارد دشمنان را از جمله برکات دیگر برگزاری چنین کنگره‌هایی دانست و بیان داشت: ما با علمای مختلف جلسات خصوصی داشتیم، مطالب را گفتیم و جواب‌ آنها را دادیم و بسیاری از مسائل روشن شد.

وی تأکید کرد: اکنون پیشنهاد کرده‌اند ما یک مرکز ثابتی برای علمای اسلامی قرار دهیم تا بتوانیم در مشکلات آنها را جمع کرده و همین برنامه‌ها اجرا شود؛ ما به هر میزان برای این کار هزینه کنیم ارزش دارد چرا که سبب نجات جان مسلمانان است.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که مشکل گروهک تروریستی داعش سیاسی و عقیدتی است، اظهار داشت: سرچشمه این مسائل خوارج، بعد ابن تیمیه و سپس محمد بن عبدالوهاب است.

وی ادامه داد: البته سیاست از این اعتقادات انحرافی استفاده کرده و به آن دامن می‌زند؛ سیاست دشمن ریختن بنزین روی آتش است، با این افراد باید برخورد سیاسی، نظامی و عقیدتی داشت و در برابر این‌ها ایستاد، از نظر سیاسی باید تلاش کنیم، از نظر نظامی باید آنها را کوبید و از نظر عقیدتی نیز آنها را آگاه کنیم.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی اظهار داشت: دشمن از این‌ها استفاده می‌کند، حتی خود رژیم صهیونیستی گفته بود جلوی داعش را نگیرد و بگذارید مسلمانان یکدیگر را بکشند تا مسأله فلسطین فراموش شود؛ علما نیز تأکید داشتند باید ریشه‌های عقیدتی آنها را بسوزانیم تا استکبار نتواند از آنها برای مقاصد خود استفاد کند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که شایعاتی همانند چگونگی تأمین هزینه کنگره در گوشه و کنار وجود دارد، اظهار داشت: به این شایعات گوش ندهید؛ احدی یک ریال کمک نکرده است. البته سعی کردیم تا جایی که امکان دارد صرفه جویی کنیم، بنده بارها تأکید کردم که صرفه جویی کنید، ولی خب کار بزرگ هزینه بردار است.

حضرت آیت‌‌الله مکارم شیرازی در بخش پایانی سخنان خود از همکاری نهادهای مختلف و شهروندان برای برگزار این کنگره تشکر کرد و گفت: خیلی از نهادها به ما کمک کردند و ما از تمام این‌ها تشکر کردیم.

وی ادامه داد: خیلی‌ها می‌خواستند مشکل پیش آید ولی خوشبختانه مشکلی پیش نیامد؛ برگزاری کنگره کار ساده ای نبود، از وزارت امور خارجه نیز به سبب دعوت مهمانان و تسهیل رفت و آمد آنان تشکر می کنیم.

این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روایتی از اهلبیت(ع) به بیان مسائل اخلاقی پرداخت و گفت: برخی از گناهان کلید گناهان دیگر هستند که از این گناهان میتوان شراب و غضب را نام برد.