زمان رونمایی از موتورسیکلت‌های برقی تهران

به گزارشافکارنیوز؛جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتورهایی که حتی استاندارد یورو یک را هم ندارند و ۸ برابر یک خودرو تولید آلایندگی دارند مدت‌ها پیش از سوی مسئولان مطرح شد اما شمارش معکوس برای تحقق آن آغاز شده است و از هفته آینده آغاز ثبت ‌نام و فروش موتورسیکلت‌‌‌های برقی به صورت عمومی اعلام می‌شود.

این خبر خوش برای افرادی که در رویای کاهش آلودگی‌های صوتی و زیست محیطی شهر تهران هستند را اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و محل و نقل شورای شهر تهران به خبرنگار تسنیم داد که مشروح آن در متن ذیل است:

جایگزینی موتور سیکلت‌های برقی از چه زمانی آغاز می‌شود؟

شاکری: امروز بازدیدی از شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران که مسئولیت جایگزینی خودروها و موتورسیکلت‌های برقی، هیبریدی و نصب فیلترهای آلودگی هوا در شهر را برعهده دارد، داشتم که در جریان این بازدید گفت‌وگوی مفصلی انجام شد و یکی از نمونه‌های موتورسیکلت برقی را تست کردیم.

تاکنون به صورت مشخص حدود ۸ الی ۱۰ عرضه‌کننده موتورسیکلت برقی انتخاب شده‌اند و مراحل تست و بررسی و نوع موتورسیکلت‌های آنها انجام شده است. این شرکت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند و به محض اینکه شهرداری اعلام کند تعداد موتورهای برقی را به صورت انبوه افزایش می‌دهند. در حال حاضر این نوع موتورها در شهر موجود است و با شرکت لیزینگ شهر هماهنگ شده تا تسهیلات لازم را در اختیار خریداران موتورسیکلت‌ها قرار دهند.

* ارائه وام‌های بدون سود به بیش از ۱۰ هزار متقاضی موتورسیکلت برقی


در این بین شرکت لیزینگ شهر اقداماتی انجام خواهد داد تا مطمئن شود خدمات پس از فروش در تأمین قطعات، تعمیرات و شارژ باتری این موتورسیکلت‌ها توسط عرضه کنندگان قطعی است و قدرت ارائه آن را دارند. در حال حاضر محدودیتی در مورد خرید موتورسیکلت‌ها وجود ندارد و مابه‌التفاوتی که شهرداری باید تأمین کند توسط بانک شهر و از طریق وام‌های بدون بهره انجام می‌شود. این تسهیلات به بیش از ۱۰ هزار متقاضی موتورسیکلت برقی تعلق می‌گیرد که امیدواریم این رقم به تعداد بالاتری در سال جاری برسد.

در حال حاضر فضای مثبتی از تعداد مراجعه کنندگان به شرکت کنترل کیفیت هوا و شرکت لیزینگ شهر مشاهده شده است علاوه بر این توضیحات لازم درباره مشخصات و تسهیلات مورد نیاز برای خریداری موتورسیکلت‌های برقی در سایت شرکت لیزینگ شهر منعکس شده و مراجعه کنندگان می‌توانند به صورت اینترنتی ثبت نام خود را انجام دهند. بنابراین اگر فردی قصد خرید موتورسیکلت برقی را دارد می‌تواند با مراجعه به سایت شرکت لیزینگ شهر نسبت به ثبت نام و دریافت اطلاعات لازم مراجعه کند.

* ۸۵ درصد قیمت موتورسیکلت‌ها تسهیلات بدون سود / اعلام عمومی برای خرید موتورهای برقی در نمایشگاه هفته آینده در بوستان گفت‌وگو


قیمت موتورسیکلت‌های برقی حدود ۸ الی ۱۲ میلیون است که ۸۵ درصد آن تسهیلات بدون بهره خواهد بود که در اختیار خریداران قرار می‌‌گیرد. در حال حاضر ۳ ارگان اعلام آمادگی کردند که به محض آغاز فروش به طور کلی موتورسیکلت‌های برقی را جایگزین موتورهای فعلی مورد استفاده خود قرار دهند.

از چه زمانی اعلام عمومی برای خرید آغاز می‌شود؟

شاکری: هفته آینده نیز نمایشگاهی در بوستان گفت‌وگو برای نمایش موتورسیکلت‌های برقی برگزار می‌شود و در آنجا از این موتورها رونمایی می‌شود و مورد بازدید همگان قرار می‌گیرد. در واقع از هفته آینده با برگزاری این نمایشگاه خریداری موتورسیکلت‌های برقی اعلام عمومی می‌شود، این درحالی است که شرایط تست این موتورها در نمایشگاه فراهم شده است. امیدواریم سایر ارگان‌ها هم کارکنان خود را ترغیب از استفاده از این نوع موتوسیکلت‌ها کنند و منطقه ۱۲ نیز مملو از موتورسیکلت‌های برقی شود.

تنها نکته‌ای که تقاضا داریم تا نسبت به آن اقدام سریع انجام شود، شماره گذاری موتورسیکلت‌ها است البته پلیس راهور ناجا وارد موضوع شده و اعلام کرده به زودی فرآیند نصب پلاک آغاز می‌شود بنابراین امیدواریم آنها نیز با سرعت خود را به این قافله برسانند و همزمان با این موضوع شماره گذاری نیز انجام شود چراکه مرحله تکمیل کننده این روند نصب پلاک موتورسیکلت‌های برقی است.

با توجه به تأکیدات مطرح شده مبنی بر عدم ورود موتورسیکلت‌های بنزینی به منطقه ۱۲ آیا اولویت ثبت‌نام با کسانی است که در این منطقه زندگی‌ می‌کنند؟

شاکری: اگر به مقدار کافی موتورسیکلت عرضه و خریداری شود، منطقه ۱۲ را منطقه عاری از موتورسیکلت‌های بنزینی اعلام می‌کنیم و فقط افرادی می‌توانند وارد آن منطقه شوند که موتورهایشان از نوع برقی باشد.

بعد از اینکه اعلام شد که موتورسیکلت برقی به اندازه کافی خریداری شده و عرضه شده و درجه اطمینان پیدا کردهایم که آن زنجیره تأمین قطعات و خدمات پس از فروش و شارژ باتریها برقرار است مهلتی داده میشود تا در منطقه ۱۲ کسانی که موتورسیکلت استفاده میکنند اقدام به جایگزینی کنند اما احتمال دارد مکانیزمهای دیگری نیز درنظر گرفته شود. عاری بودن منطقه ۱۲ از موتورسیکلتهای بنزینی موضوعی است که در شورا و شهرداری به تصویب رسیده اما به فراهم شدن زیرساختها مؤکول شده است.