روایتی از میزبانی اتریش از مذاکرات

به گزارش افکارنیوز، «مارتین ویس» سخنگوی وزارت خارجه اتریش به وین درباره میزبانی این کشور از مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای ۱ + ۵ گفت: این دور به‌دلیل طولانی بودن و حضور همه وزرا سخت‌ترین دور مذاکرات بود.

کشور اتریش پس از توافق ژنو در سال گذشته میزبان اصلی مذاکرات هسته‌ای بوده است و تاکنون ۸ دور مذاکره در وین برگزار شده است.

مارتین ویس درباره سختی‌های میزبانی از مذاکرات افزود: این گفت‌وگوها بسیار مهم است و جهانیان به مذاکرات هسته‌ای در وین چشم می‌دوزند، چرا که همه می‌خواهند ببینند چه اتفاقی روی می‌دهد، آیا راه‌حلی پیدا می‌شود یا خیر.

به‌اعتقاد وی سختی مذاکرات در این است که شما هیج‌وقت نمی‌توانید پیش‌بینی کنید، به‌خصوص درباره زمان پایان گفت‌وگوها، آیا گفت‌وگوها در روز تعیین شده پایان می‌یابد؟ و یا چند روز تمدید می‌شود، یک روز، دو روز…؟

ویس ادامه داد: شما به‌عنوان خبرنگار و ما به‌عنوان میزبان نمی‌دانیم چه‌زمانی کنفرانس خبری برگزار می‌شود. پس از نیمه‌شب، ساعت ۳ صبح… بنابراین هماهنگی‌ها برای این کار سخت است. ما نهایت سعی‌مان را می‌کنیم، خبرنگاران نیازمند اینترنت پرسرعت هستند، ‌ به‌علاوه خواسته‌های زیاد دیگری وجود دارد و ما باید تلاش کنیم تا همه را خرسند و راضی نگه داریم.

وی در پاسخ به این سؤال " چه دوره‌هایی برای شما مشکل تر بوده " گفت: زمان‌هایی که وزرای خارجه حضور پیدا می‌کنند، مسائل مربوط به امنیت و دیگر موضوعات جانبی افزایش می‌یابد. شاید این دور سخت‌ترین آنها بوده باشد چرا که طولانی‌ترین دور گفت‌وگوها نیز شد و ما میزبان همه وزرای خارجه بودیم و این، مسائل پشتیبانی گسترده‌ای را طلب می‌کرد. از سوی دیگر هوا سرد بود و لازم بود تا چادر محل استقرار خبرنگاران را گرم نگه داریم. فکر می‌کنم به‌خوبی کارها انجام شد.

این دیپلمات اتریشی درباره صدور ویزا برای خبرنگاران ایرانی نیز گفت: این موضوعی است که قوانین دقیق و زیادی دارد اما ما تلاش کرده‌ایم تا حد امکان منعطف باشیم. به‌علاوه خبرنگاران ایرانی زیادی به وین می‌آیند و ما همواره تلاش می‌کنیم تا آنچه را نیاز دارند فراهم کنیم.

ویس با اظهار تعجب از حضور تعداد زیاد خبرنگار زن ایرانی گفت: تعداد زیادی خبرنگار زن از ایران برای مذاکرات می‌آیند که جالب توجه و خیلی خوب است؛ آنها مذاکرات را به‌صورت حرفه‌ای پوشش می‌دهند.

وی درباره روابط ایران و اتریش در صورت رسیدن به توافق نهایی نیز اظهار داشت: اگر توافق نهایی کسب شود تحریم‌ها رفع می‌شود و فرصت‌های بسیار زیادی برای ایران ایجاد می‌شود. برای همه کشورها از جمله اتریش نیز این فرصت بزرگی خواهد بود. البته این به نتیجه مذاکرات بستگی دارد.

سخنگوی وزارت خارجه اتریش درباره دیدار وزیر خارجه این کشور با همتای ایرانی خود در محل مذاکرات هسته‌ای نیز اظهار داشت: آقای وزیر برای دیدار با وزیر خارجه ایران و دیگر وزرا به هتل آمد تا به‌طور مستقیم از روند مذاکرات مطلع شود و این برای اتریش بسیار مهم است.

وی در پاسخ به میزبانی اتریش در دورهای بعدی مذاکرات گفت: ما پیشنهاد میزبانی را داده‌ایم، اما تصمیم گیری در این باره مربوط به ما نیست و طرف‌های مذاکره کننده تصمیم می‌گیرند که کجا برای نشست‌ها مناسب است. ما مطمئنا‌ً آماده کمک و میزبانی هستیم.

مارتین ویس در پایان درباره نحوه پرداخت و هزینه استقرار هیئتها در هتلهای وین نیز با اشاره به پروتکل این کشور گفت: قواعد پروتکل ما این است که زمانی که وزرای خارجه میآیند ما تنها هزینه اتاق وزرا را پرداخت میکنیم و هزینه سایر افراد همراه بهعهده ما نیست.