به گزارش افکار به نقل از فارس: سال گذشته طرحي از سوي دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش مطرح و اعلام شد كه اين وزارتخانه به دنبال آن است تا اين طرح را در راستاي رشد و اعتلاي جايگاه دختران دانشآموز در جامعه و نيز الگوسازي و معرفي برترين دانشآموزان در عرصههاي مختلف علمي، ديني، اخلاقي، اجتماعي و خانوادگي، در اولويت برنامههاي سال ۹۰ـ ۱۳۸۹ قرار دهد.

بر اساس دستورالعمل اجرایی این طرح که با عنوان «ستاره دخت ایران اسلامی» و با هدف تجلیل از برترین دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه سراسر کشور به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ شد، مقرر شد تا پس از تشکیل برنامه‌ریزی و راهبری در سه سطح مدرسه، منطقه و استان و پس از بررسی امتیازها و مستندات نفرات برتر منطقه، سه نفر از دارندگان امتیاز ۱۵۰۰ به بالا را جهت شرکت در مرحله کشوری حداکثر تا تاریخ ۲۵ اسفند ۸۹ به دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش معرفی کنند.

همچنین در دستور‌العمل طرح با اشاره به مدنظر بودن ملاک‌های «علمی، دینی، اخلاق، اجتماعی و خانوادگی» برای انتخاب «ستاره دخت ایران اسلامی»، تصریح شد که ملاک‌های علمی در مجموع ۴۵۰ امتیاز، ملاک‌های دینی ۴۵۰ امتیاز، اخلاقی ۲۵۰ امتیاز، اجتماعی ۲۵۰ امتیاز و خانواده ۳۰۰ امتیاز دارد.

* طرحی برای رفع چالش‌های دختران دبیرستانی

اجرای این طرح از سوی وزارت آموزش و پرورش این امیدواری را در میان دانش‌آموزان، خانواده‌ها و کارشناسان نظام تعلیم و تربیت ایجاد کرد که با توجه به اوج گرفتن نیازها و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی گوناگونی که پیش روی دانش‌آموزان وجود دارد، قدمی برای کشف چهره‌های الگو و موفق در جامعه دانش‌آموزی برداشته شود و با معرفی آنها به سایر دانش‌آموزان، زمینه الگوسازی و الگوپذیری صحیح و اصولی را به ویژه برای دختران دانش‌آموز(با توجه به نقش تعیین کننده آنها در جامعه) فراهم کند.

مهری سویزی مدیرکل دفتر امور بانوان وزارت آموزش و پرورش ۲۱ اردیبهشت‌ماه امسال در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: هم‌اکنون از تمام استان‌ها سه نفر به دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش به عنوان ستاره دخت معرفی شده‌اند و در حال داوری علمی میان آنها هستیم که پس از پایان داوری، جشن ملی معرفی " ستاره دخت ایران اسلامی " را برگزار خواهیم کرد.

* وعده معرفی " ستاره دُخت‌ها " در روز میلاد مادر خوبی‌ها

وی تصریح کرد: در سطح ملی یک نفر به عنوان " ستاره دخت ایران اسلامی " معرفی و ۵ نفر نیز به عنوان رتبه‌های بعدی معرفی می‌شوند و در نظر داریم تا پس از پایان مراحل داوری جشن معرفی " ستاره دخت ایران اسلامی " را در یک مناسبت شاد و معنوی مانند تولد حضرت فاطمه علیها‌السّلام برگزار کنیم.

سویزی افزود: ستاره دخت‌های برتر علاوه بر تقدیر، مورد حمایت قرار خواهند گرفت تا توان آنها در ابعاد علمی و فرهنگی با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت ارتقا یابد.

* خانم مدیرکل رفت

با وجود این وعده مدیرکل دفتر امور بانوان آموزش و پرورش، اما وی در همان تاریخ از مسئولیت خود کنار رفت و از سوی وزیر آموزش و پرورش به عنوان «رئیس مرکز ملی دانش‌پژوهان جوان و استعدادهای درخشان» منصوب شد و نه تنها این طرح، بلکه بسیاری از طرح‌های دیگر این دفتر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

دلیل ابهام پیش آمده نیز این نکته بود که چند روز پس از این انتصاب، دفتر امور بانوان که تا آن زمان متولی بهبود جایگاه زنان در نظام تعلیم و تربیت بود، به همراه «سازمان مرکزی انجمن اولیا و مربیان» در «سازمان مدارس غیردولتی» ادغام شد تا در ادامه تغییرات ساختاری آموزش و پرورش که در زمان مسئولیت تمام وزرای آموزش و پرورش مرسوم بوده و هست، سازمان جدیدی با اجزای مختلف در ساختار این وزارتخانه ایجاد شود.

* ۶ " ستاره دُخت ایرانی " کجا هستند؟؛ دانش‌آموزان در انتظار نتیجه

از آن تاریخ تاکنون این سؤال پیش روی دختران دانش‌آموز مقطع متوسطه و اولیا و مربیان آنها وجود داشته است که سرنوشت «ستاره دخت‌های ایرانی» چه شد؟! و دیگر اینکه چرا طرحی با این هدف و با توجه به نیاز جامعه دختران به آن، باید در گیر و دار تلاطم‌ها و تغییرات شکلی و ساختاری کم رنگ یا فراموش شود؟

هرچند شنيدهها حاكي از آن است كه طرح انتخاب و تجليل از ۶ ستاره دخت ايراني، مجددا و البته اين بار در سازمان تازه تولد يافته، در دستور كار قرار گرفته است، اما دانشآموزان جامعه هدف اين طرح، به همراه خانوادههايشان در انتظار هستند تا نتيجه اين حركت را هرچه زودتر مشاهده كنند.