گاهى فضیلت جانباز از شهدا هم بیشتر است

به گزارش خبرگزاري فارس، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آيتاللهالعظمي سيدعلي خامنهاي، در مطلبي با عنوان "مثل شهيد "، گلچيني از بيانات رهبر انقلاب را به مناسبت روز جانباز منتشر كرده كه متن آن در زير ميآيد.

" یک‌وقت در مورد جانبازها فکر مى‌کردم، که به نظرم رسید گاهى فضیلت آنها از شهدا هم بیشتر است. جانباز کسى است که بعد از آن‌که قسمتى از بدنش را در راه خدا داد و عضو یا اعضاى شهیدى را با خودش همراه کرد و در بقیه‌ى مدت زندگى و عمرش هم متقى و شکرگزار بود و عمل صالح انجام داد، خداى متعال در مورد این‌گونه از مجروحین جنگ در قرآن مى‌فرماید: «الّذین استجابوا للَّه و الرّسول من بعد ما اصابهم القرح للّذین احسنوا منهم و اتّقوا اجر عظیم». کلمه‌ى «عظیم» در پایان این آیه‌ى شریفه، قابل تأمل است. "
سخنرانى در مراسم بیعت گروه کثیرى از جانبازان ۲۸/۰۴ / ۱۳۶۸

جانبازان عزیز باید قدر این موقعیت را - اگرچه با سختى مواجهند - بدانند. من مى‌دانم که شما سختى مى‌کشید. محرومیت از پا و دست و نخاع و چشم و سلامتى، براى شما که در دوران جوانى بسر مى‌برید و مى‌توانستید سالم باشید، سخت است. هیچ پاداش بزرگ و خوبى را بدون سختى به انسان نمى‌دهند. شما خیال نکنید که انسان بدون تحمل سختیها ممکن است به اجرهاى عظیم برسد؛ خیر، چنین چیزى نیست؛ «افضل الاعمال احمزها»: با فضیلت‌ترین کارها، سخت‌ترین و دشوارترین آنهاست. در مقابل این سختى‌یى که تحمل مى‌کنید، آن اجر عظیم را به شما مى‌دهند.
سخنرانى در مراسم بیعت گروه کثیرى از جانبازان ۲۸/۰۴ / ۱۳۶۸

شما، هم عضو شهیدى را با خود همراه دارید، و هم زنده‌اید و از تنعمات زندگى در حد زیادى برخوردار مى‌شوید. وقتى انسان بین مرگ و زندگى قرار مى‌گیرد، اگر به او بگویند زنده بمان، اما فلان عضو را نداشته باش و یا این‌که مرگ را انتخاب کن، مى‌گوید زنده بمانم، آن عضو را هم بگیرید. زندگى شیرین است و هر انسانى آن را مى‌خواهد. بنابراین، جانبازان ما، هم از نعمت زندگى برخوردارند، و هم عضو شهیدى را با خود همراه دارند، و هم - اگر تقوا و احسان را در عمل رعایت کنند - به آن اجر عظیم و باورنکردنى مى‌رسند. قدر این نعمات را بدانید.
سخنرانى در مراسم بیعت گروه کثیرى از جانبازان ۲۸/۰۴ / ۱۳۶۸

هم خانواده‌هاى شهداى عزیزمان و هم خانواده‌هاى اسراى عزیزمان و هم جانبازان عزیزمان و خانواده‌هاى گرامیشان، قدر خودشان را بدانند و مطمئن باشند که عمل آنها امروز خیلى ارزش داشته و دارد و تأثیر زیادى براى عظمت اسلام داشته و خواهد داشت.
سخنرانى در دیدار با جمع کثیرى از جانبازان ۲۴/۰۸ / ۱۳۶۸

شهید و خانواده‌اش و جانباز و خانواده‌اش و اسیر و خانواده‌اش، جزو برجسته‌ترین انسانها و شریفترین و عزیزترین آنها هستند و باید همان گونه هم با آنها معامله شود. البته، معامله‌ى خدا و آنچه خدا با شما خواهد کرد، از همه بالاتر و با ارزشتر و ماندگارتر است.
سخنرانى در دیدار با جمع کثیرى از جانبازان ۲۴/۰۸ / ۱۳۶۸

برادران جانباز و آزاده‌یى را که ملاحظه مى‌کنید، هر حادثه‌یى که برایشان اتفاق افتاده، و هر تجربه‌ى مخلصانه‌یى که اینها یا خودشان نشان دادند یا در دیگرى دیدند، به نظر من کافى است تا انسانهایى را هدایت کند. این حادثه‌ها و تجربه‌ها، ماها را واقعاً هدایت مى‌کند.
بیانات در دیدار با هنرمندان «دفتر هنر و ادبیات مقاومت» حوزه‌ى هنرى سازمان تبلیغات اسلامى ۲۵/۰۴ / ۱۳۷۰

قرآن کریم درباره‌ى آن مجاهدانى که در جنگ زخمى هم شدند - که دیگر از این بالاتر چیست؟ انسان، هم به میدان جنگ برود و هم مجروح بشود؛ مثل این عزیزان جانباز ما - مى‌فرماید: «الّذین استجابوا للَّه و الرّسول من بعد ما اصابهم القرح»؛ کسانى که به میدان جنگ و جهاد در راه خدا رفتند و مجروح و زخمى شدند، «للّذین احسنوا منهم و اتّقوا اجر عظیم»؛ این اجر و پاداش بزرگ براى آنها مى‌ماند؛ در صورتى که تقوا و نیکوکارى را با خودشان همراه داشته باشند. والّا اگر کسى آن مجاهدت را بکند و آن ارزش معنوى را به دست بیاورد، اما خداى نکرده آن ارزش را براى خود حفظ نکند، این خسران است. چه چیزى مى‌تواند آن ارزش را براى ما حفظ کند؟ تقوا. به همین خاطر است که در هر نماز جمعه و در هر سوره‌ى قرآن، «تقوا» دایماً به ما تذکر داده مى‌شود. در اول قرآن - همین آیاتى که در این‌جا تلاوت شد - صحبت از تقواست: «ذلک الکتاب لا ریب فیه هدى للمتّقین».
بیانات در دیدار با گروهى از فرزندان شاهد؛ فارغ‌التحصیلان مقاطع مختلف دانشگاهى ۰۸/۱۰ / ۱۳۷۰

این جوانان مؤمن و نستوه، این زنان و مردان، آنهایى که شهید شدند، آنهایى که جانباز شدند، آنهایى که زندانهاى سخت دوران اسارت را تحمل کردند، آنهایى که فراق عزیزان را تحمل کردند، آنهایى که سختیهاى میدان جنگ را تحمل کردند و امروز شما هزار نفر از اینها را تشییع مى‌کنید. هر یک از اینها، یک نمونه‌ى ممتاز و عالى هستند که جا دارد هر ملتى یک نفر از این شهدا را داشته باشد، او را تجلیل کند؛ او را بزرگ بدارد و الگو قرار دهد.
بیانات در خطبه‌هاى نماز جمعه‌ى تهران ۱۲/۱۱ / ۱۳۷۵

جانبازان ما هنوز در میدان مقاومت و ایستادگى هستند …عزیزان جانباز بدانند که مبارزه‌ى آنها ادامه دارد. جانبازان ما، در تمام دوران جانبازى در حال مجاهدتند. این فضیلت، مخصوص آنها و کسان و همسران و خانواده‌هایشان است، تا وقتى که ان‌شاءالله سلامت و عافیت پیدا کنند.
بیانات در دیدار ایثارگران، در سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامى ۲۹/۰۵ / ۱۳۷۶

جانبازان ماهم عمدتا از همین مجموعه‌ى فداکار تشکیل شده‌اند؛ …و تا مرز شهادت هم پیش رفتند؛ منتها شهادت نصیبشان نشد و به زندگى برگشتند؛ لیکن با نقص جسمانى. اینها سلامت خودشان را فداى این راه کردند؛ بعد هم صبر پیشه نمودند. وقتى جانباز صبر مى‌کند، وقتى پاى خدا حساب مى‌کند، وقتى یک جوان نیرومند زیباى برخوردار از محسنات طبیعى، با کورى یا از دست دادن پا، دست، کبد، سلامتى و محروم از بسیارى از خیراتى که انسان بر اثر سلامت جسمانى از آنها برخوردار مى‌شود، در میان سایر مردم راه مى‌رود، اما شاکر است، اما احساس سرافرازى و سربلندى مى‌کند که در راه خدا کارى کرده؛ این قیمت و ارزشش از شهداى ما کمتر نیست و گاهى هم بیشتر است.
بیانات در دیدار گروه کثیرى از پاسداران، جانبازان، دانشجویان و دانش‌آموزان ۱۱/۰۸ / ۱۳۷۹

شهدا کسانى هستند که از دیگران شجاعت و دلیرى بیشترى نشان دادند؛ سینه را سپر کردند، از خطر نهراسیدند و به شهادت رسیدند؛ بعضى به بهشت الهى پر کشیدند، بعضى هم جانباز شدند؛ در واقع - همان‌طور که گفته مى‌شود و تعبیر درستى است - اینها شهید زنده‌اند.
بیانات در دیدار خانواده‌هاى شهداى نیروهاى مسلح ۰۴/۰۷ / ۱۳۸۰

ما خیلى پیشرفت کرده‌ایم؛ اما این پیشرفت‌ها مرهون آن دفاع‌ها و مجاهدت‌هاست. ملت ایران با همه‌ى وجود مرهون تلاش و مجاهدت این ایثارگران است؛ چه ایثارگرانى که شهید شدند، چه ایثارگرانى که شهید دادند - مثل شماها - چه ایثارگرانى که جانباز شدند، چه ایثارگرانى که زندگى دشوار جانبازى را براى عزیزان خودشان تحمل کردند - پدران اینها، مادران اینها، همسران اینها - چه آنهایى که در بند دشمن جبار جرار اسیر شدند و پدر و مادرها لحظه‌لحظه‌ى دوران اسارت را با خون دل تحمل کردند، و چه آنهایى که از اسارت برنگشتند و در همان‌جا شهید شدند؛ و چه آنهایى که به جبهه‌هاى جنگ رفتند و خطر را پذیرفتند و جان خودشان را کف دست گرفتند و همه‌ى نیروى خودشان را صرف کردند، اما خداى متعال خواست اینها زنده بمانند و برکاتشان براى کشورشان و دنیاى اسلام ادامه پیدا کند.
بیانات در دیدار خانواده‌هاى شهداى کرمان ۱۲/۰۲ / ۱۳۸۴

جانبازان هم شهداى زنده‌اند؛ شما جانبازان عزیز هم مثل شهدا هستید؛ شهید هم همین ضربه‌اى را که جانباز تحمل کرده است، او هم تحمل کرده؛ سرنوشت او پرواز و رفتن بود، سرنوشت این فعلا ماندن. خانواده‌ى شهدا، پدر و مادر شهید، همسر شهید، فرزندان شهید، برادران و خواهران و خویشاوندان شهید، پدران و خواهران و همسران جانبازان باید افتخار کنند.
یکى از چیزهائى که من همیشه احساس مى‌کنم، احترام به همسران جانبازان است. بعضى از این بانوان عزیز، این جانباز را با همین جانبازیش قبول کردند و پذیرفتند؛ آفرین! بعضى‌شان جوان رعنائى را که با او ازدواج کردند، ناگهان دیدند به یک ازپاافتاده و به یک جانباز تبدیل شد؛ پذیرفتند و استقبال کردند؛ آفرین! همسران جانبازان خیلى باارزشند.
بیانات در جمع جانبازان و ایثارگران و خانواده‌هاى شهداى استان فارس ۱۳/۰۲ / ۱۳۸۷

پشت سر خانواده‌هاى شهدا، همین خانواده‌هاى اسرا و جانبازان و مفقودان هستند که یقینا نقش اساسى و مهمى را شما خانواده‌هاى اسرا و مفقودان در حفظ آبروى انقلاب دارید. به همان اندازه که صبر و شکر مى‌کنید و عظمت و افتخار مجاهدت در راه خدا را درک مى‌کنید، به همان اندازه شرافت و کرامت و عزت و ثواب الهى متعلق به شماست. بنابراین، شما خانواده‌ها باید افتخار کنید که جزو قشرهاى خدمتگزار انقلابید و مى‌توانید براى ملت و کشورتان آبرو و حیثیت درست کنید و یقینا در صورت صبر، ثواب و اجر الهى شامل حال شما خواهد بود. این، یک افتخار بزرگ است.
سخنرانى در دیدار با خانواده‌هاى معظم اسرا و مفقودان ۲۳/۰۵ / ۱۳۶۸

همه‌ى کسانى که در جنگ تحمیلى هشت‌ساله، چه با حضور خود یا فرزندان و عزیزانشان، حضور و فعالیتى داشته‌اند، مخصوصا خانواده‌هاى شهیدان عزیز و جانبازان و اسیران گرامى، باید بدانند که در امتحانى بزرگ شرکت کرده و در آن سربلند بیرون آمده‌اند. خدا را بر این توفیق بزرگ، سپاس بگزارند و روحیه‌ى دفاع از اسلام را که موهبتى عظیم است، براى خود حفظ کنند.
پیام به خانواده‌هاى شهدا، اسرا و مفقودان، در آستانه‌ى هفته‌ى دفاع مقدس ۲۳/۰۶ / ۱۳۶۸

جانبازان عزیز ارزنده‌ترین یادگاریهاى دوران حماسه‌ى دفاع مقدس هستند. امروز، جانبازان نمونه‌هاى بزرگ افتخار و شجاعت و فداکارى و یادگارهاى دوران حماسه‌اند. امروز، خانواده‌هاى عزیز و عظیم‌الشأن شهداى شما کسانى هستند که همه‌ى منصفان عالم - کسانى که قضایاى ایران و انقلاب ایران را مى‌شناسند - آنها را با عظمت و بزرگوار و صبور و نیرومند به حساب مى‌آورند. این را باید شما حفظ کنید. این، به برکت اسلام و رهبرى امام عظیم‌الشأن و به برکت وحدت کلمه‌ى شماست. اینها را براى خودتان نگه دارید. شیطانها باید از نفوذ در افکار ملت ایران مأیوس شوند.
سخنرانى در دیدار خانواده‌هاى معظم شهدا ۱۳/۱۰ / ۱۳۶۸

من، اکنون به پدران و مادران، همسران و فرزندان، خواهران و برادران و دیگر کسان شهداى عزیز و جانبازان و اسرا و مفقودین درود مى‌فرستم و اعلام مى‌کنم که آنان در رتبه و شأن معنوى، بلافاصله پشت سر عزیزان فداکار خویشند.
پیام در تجلیل از شهدا، جانبازان، اسرا و مفقودان، در هشتمین روز از دهه‌ى مبارکه‌ى فجر ۱۹/۱۱ / ۱۳۶۸
ا
نقلاب ما که پیروز شد، به برکت صفا و خلوص و اخلاص و کار براى خدا و بلند شدن از سر منافع مادى و شخصى بود. مقاومت در جنگ تحمیلى هم همین‌طور بود. این شهداى عزیز ما، یا این جانبازان، در اوج صفا و اخلاص، به استقبال شهادت رفتند و شهید شدند و همین شهادتها و مقاومتها و به استقبال خطر رفتنها بود که انقلاب را حفظ کرد، اسلام را عزیز کرد، مسلمین را قوى کرد و دشمنان اسلام و امریکا را خوار نمود.
سخنرانى در دیدار با مسؤولان بنیاد شهید، جمعى از اساتید و دانشجویان دانشگاهها و اقشار مختلف مردم ۲۴/۰۵ / ۱۳۶۹

اگر امروز بانگ مسلمانى از چهار گوشه‌ى عالم به گوش مى‌رسد، و اگر ملتهاى مسلمان به هویت اسلامى خود بازگشته و سنگینى بار سلطه‌ى مستکبران را احساس مى‌کنند، و اگر جهاد اسلامى پس از سالها فراموشى، دوباره به جایگاه ارزشى رفیع خود بازگشته، همه و همه به برکت استقرار جمهورى اسلامى و استمرار انقلاب اسلامى است که خود، مرهون شهادت و گذشت این عزیزان و خانواده‌هایشان و نیز جانبازان عزیز و ارجمند است.
پیام به مناسبت روز تجلیل از شهدا در هفته‌ى دفاع مقدس ۰۵/۰۷ / ۱۳۶۹

البته جانبازان خودشان خیلى خوبند. آنها کسانى هستند که زودتر از ما به میدان جنگ رفتند … و خودشان را و جسم و سلامتشان را در راه اسلام دادند. این است که بهتر از ما هستند - در این‌که شکى نیست - اما نباید از این غافل بود که در بین اینها کسانى هستند که بتدریج ساقط مى‌شوند. مى‌دانید هر کسى که شارژ نشود، بتدریج خالى مى‌گردد. ان‌شاءالله که خداوند به همه‌ى ما توفیق بدهد و موفق و مؤید باشید.
بیانات در دیدار با مسؤولان بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامى ۲۴/۰۷ / ۱۳۶۹

عطر جهاد و شهادت، در این فضا پراکنده است. آزادگان، کسانى هستند که افتخار سالهاى پربرکت و پراجر دوران زندگى جوانى خودشان را همراه دارند و یاد روزها و ساعتها و لحظه‌هاى دشوار و پرخاطره‌یى را براى ما زنده مى‌کنند. هر ساعتى که شما گذراندید، پیش خدا محفوظ است. آن شبهاى طولانى و پررنج، آن روزهاى پرهراس و دشوار، آن سختیها و فشارها، آن مرعوبیتها، آن گرسنگى و سرما و گرما، آن دورى و غربت و جفا کشیدن از نااهلان و ایستادگى در مقابل خواست دشمنان خدا و همه‌ى این ساعتها و لحظه‌ها و رنجها، در دیوان الهى محفوظ است. خیال نکنید که اینها از بین رفت. همه‌ى اینها، مثل یک نوار صوت و تصویر مانده است. یک لحظه‌ى از این لحظات، از بین نرفته و پیش خدا موجود است. شما جانبازان عزیز هم همین‌طور؛ شبهاى سختیتان، رنج میدان جنگتان، سختى بیمارستان و بسترتان، دردهایتان، رنجهاى ناشناخته‌تان. و شما خانواده‌هاى شهیدان، صبرتان، داغ سوزنده و درعین‌حال شیرینتان، فراق عزیزانتان، فقدان میوه‌ى دلتان، چون براى خداست، همه و همه محفوظ است.
سخنرانى در دیدار با گروهى از آزادگان ۰۲/۰۸ / ۱۳۶۹

جانبازان و مجروحان عزیزمان که واقعا تجسم فداکاریند، شهیدان زنده‌اند. این گلوله‌یى که به این جوان خورد و نخاع او را ضایع کرد، مى‌توانست چند میلیمتر این طرف‌تر یا آن طرف‌تر بخورد و جان او را بگیرد و شهید شود. امروز او شهید است؛ شهیدى که زنده و در میان ماست و برکت وجود او براى ما هست. خدا به اینها خطاب مى‌کند و مى‌فرماید: «اصابهم القرح للذین احسنوا منهم و اتقوا اجر عظیم». صرف این‌که ما در میدان جنگ زخمى شدیم، کافى نیست؛ اگر نیکوکارى و تقوا پیشه کردیم، اجر عظیمى داریم. بنابراین، حتى کسى که آن رنج را در میدان جنگ کشیده، باید نیکوکار و با تقوا باشد. همان‌طور هم که قبلا عرض کردم، پاسدار، عنوان بسیار والایى است. این عنوان را با خصوصیاتش، در وجود و دل و روح و ذهنتان حفظ کنید. این، براى انقلاب ضرورى است.
سخنرانى در روز پاسدار ۲۹/۱۱ / ۱۳۶۹

جانبازان عزیز - آنان که ایثار و فداکاریشان، نشانه‌یى در جسم مطهرشان باقى گذارده و یادگار آن لحظه‌ى حساس را همواره با خود دارند - داراى سهمى ارزشمند در این تاریخ پرافتخارند. جانبازان، آسیب در راه خدا را قدر بدانند که این موجب توجه حق تعالى به آنان است و این در میزان الهى، ارزش والاست.
پیام به گردهمایى جانبازان، در روز میلاد حضرت ابوالفضل العباس(ع) ۳۰/۱۱ / ۱۳۶۹

در کنار شهداى عزیز ما و خانواده‌هایشان، شهیدان زنده‌ى انقلاب، یعنى جانبازان و خانواده‌هاى آنان هستند؛ آن زجرکشیده‌ها، آن کسانى که سلامت خودشان را در راه خدا داده‌اند. در کنار آنها، این آزادگان عزیز ما هستند که سالهاى متمادى در جبهه‌ى مقدم - یعنى در زندانها و اسارتگاههاى عراق - از شما و از آرمانهاى شما و شهیدانتان دفاع کردند و عزت اسلام را حفظ نمودند.
سخنرانى در جمع خانواده‌هاى شهدا، مفقودان و گروهى از جانبازان و آزادگان استان لرستان ۳۰/۰۵ / ۱۳۷۰

این کشور همیشه به رزمندگان دوران هشت‌ساله، بخصوص به خانواده‌هاى شهدا و جانبازان و آزادگان و مفقودان و اسرا و خانواده‌هایشان مدیون است.
سخنرانى در دیدار با جمعى از رزمندگان به‌مناسبت هفته‌ى دفاع مقدس ۰۳/۰۷ / ۱۳۷۰

جانبازان عزیز که سلامت خود را فدا کرده‌اند، و اسیران آزاده و سربلند که سالیانى از آزادى خود را مایه گذاشته‌اند، و خانواده‌هاى این همه که انواع رنجها را در راه خدا به جان خریده‌اند، همگى در صفوف مقدم جایگاه ارزشى، و پشت سر شهیدان والا مقام ما قرار دارند.
پیام به مناسبت روز تجلیل از شهدا در هفته‌ى دفاع مقدس ۰۴/۰۷ / ۱۳۷۰

جانبازان عزیز هم شهداى زنده‌ى ما هستند؛ چون مثل شهید به میدان جنگ رفته‌اند و مثل شهید ضربت خورده‌اند؛ منتها کرامت الهى آنها را حفظ کرده است. اینها زنده‌اند، اما در رتبه‌ى شهیدان. به این عزیزان هم توصیه مى‌کنم که این کرامت الهى را براى خودشان حفظ کنند؛ «للذین احسنوا منهم و اتقوا اجر عظیم». باید همیشه آن روحیه‌یى را که آنها را در میدان نبرد به پیش مى‌برد و به فداکارى وادار مى‌کرد، حفظ کنند.
سخنرانى در جمع گروهى از خانواده‌هاى شهدا، مفقودان، آزادگان و جانبازان استان بوشهر ۱۱/۱۰ / ۱۳۷۰

جانبازان ما هنوز در میدان مقاومت و ایستادگى هستند… عزیزان جانباز بدانند که مبارزه‌ى آنها ادامه دارد. جانبازان ما، در تمام دوران جانبازى در حال مجاهدتند. این فضیلت، مخصوص آنها و کسان و همسران و خانواده‌هایشان است، تا وقتى که ان‌شاءالله سلامت و عافیت پیدا کنند.
بیانات در دیدار ایثارگران، در سالروز ورود آزادگان به میهن اسلامى ۲۹/۰۵ / ۱۳۷۶

جانبازان عزیز! در هر میدانى که شما به عنوان یک مجموعه‌ى ارزشى حضور داشتید، نشان دادید که داراى ابتکار، قدرت اراده و توان بیش از معمول سازندگى و برازندگى هستید. در میدان دفاع مقدس، مجموعه‌ى شما و جوانان این کشور - ایثارگران ما که هر کدام در حقیقت یک شهید زنده‌اند - توانست کارى را نشان دهد که در تاریخ کشور ما بى‌نظیر و در دنیا هم انصافا یا بى‌نظیر و یا کم‌نظیر بود!
بیانات در مراسم افتتاحیه‌ى مانور فرهنگى، ورزشى جانبازان و معلولان کشور ۱۵/۰۶ / ۱۳۷۶

شما جانبازان ذخیره‌هاى باارزش دانشگاه جهادید. جهاد لزوما با شهادت همراه نیست؛ اما لزوما با فوز به رتبه‌ى مجاهدان و تقرب به پروردگار همراه است. میدان جهاد هم همه جاست؛ هم در دفاع نظامى از کشور، هم در دفاع سیاسى و آبرویى از کشور و هم در تلاش براى پیشبرد کشور و ملت، که امروز شما در این سنگر کار مى‌کنید. اینها همه مبارزه است و همه باید مبارزه کنیم. یک تحقیق، اقدام علمى و یا حرکت سیاسى صحیح شما در مجموعه‌ى حرکت دانشجویى یا در خارج آن، مبارزه است.
بیانات در دیدار استادان و دانشجویان قزوین ۲۶/۰۹ / ۱۳۸۲

اگر جانبازى در دوران زندگى جانبازى حدود الهى را رعایت و تقوا و پاکدامنى را حفظ کند، آن‌چنان پاداشى دارد که خداى متعال از او تعبیر مى‌کند به اجر عظیم؛ «للذین احسنوا منهم و اتقوا اجر عظیم». چیزى را که خداى خالق عظمت از آن به عنوان عظیم یاد کند، پیداست که اجر خیلى بالا و بزرگ است. هر کدام از رنجهاى بعد از جانبازى براى شما یک حسنه است و ثبت مى‌شود. رنج‌ها، محرومیت‌ها و مشکلات زندگى هر کدام اجرى دارد. ما که در مقابل حوادثگاهى بى‌صبرى مى‌کنیم، به خاطر این است که نمى‌دانیم این حوادثدر سرنوشت نهایى ما پیش خداى متعال چه تأثیرى دارد. هر کدام از این سختى‌ها مابازائى از اجر و ثواب الهى دارد.
بيانات در ديدار جانبازان و خانوادههاى ايشان ۰۴/۰۸/۱۳۸۴