بهای نفت بار دیگر سقوط می‌کند

به گزارش افکارنیوز، شرکت ارزش‌گذاری " دابلیو تی آی " در تگزاس آمریکا، بهای نفت برای مشتریان در ژانویه پیش رو را با ۳۱ سنت کاهش، ۶۶.۵۰ دلار و بهای برنت را برای همان ماه با ۳۸ سنت کاهش، ۶۹.۲۶ دلار برای هر بشکه، محک زده است.

دانیل آنگ، تحلیل‌گر فیلیپ‌فیوچرز، در سنگاپور، گفته است عربستان سعودی اکنون بهای نفت برای آسیا و آمریکا را کاهش داد و این موضوع امروز(جمعه) و در آغاز هفته آینده(میلادی) بر بازار تاثیر زیادی خواهد داشت.

روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، نیز با انتشار خبری در مورد تصمیم ریاض برای دادن تخفیف به مشتریان آسیایی و آمریکا می‌گوید بهای نفت برنت به کم‌ترین میزان خود از ماه مه سال ۲۰۱۰ می‌رسد.

پیشتر در روز پنج‌شنبه شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی، گفته بود بنا دارد بهای نفت خود را برای آسیا در ماه ژانویه(در مقایسه با دسامبر) بین ۱.۵۰ تا ۱.۹۰ دلار در هر بشکه کاهش دهد.

بهای نفت در ماه‌های اخیر سیر نزولی داشته است و با تصمیم اوپک برای کاهش ندادن تولید آن، این روند همچنان ادامه داشته است.

فریدون خاوند، تحلیل‌گر اقتصادی رادیو فردا، می‌گوید ریاض با هدف ضربه زدن به تولید نفت «شیل» آمریکا، گسترش بازار صادراتی خود - به زیاد دیگر کشورهای نفت‌خیز - و مسائل سیاسی مانند ضربه زدن به روسیه و ایران، اقدام به آنچه کاهش بهای نفت را همراه داشته، کرده است.[بیشتر بخوانید]

سقوط بهای نفت طی ماه‌های اخیر پروژه‌های اکتشاف و تولید نفت و گاز به ارزش بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار را در سال ۲۰۱۵ با خطر توقف مواجه کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه بانک یونایتد اورسیز، سنگاپور، در تحلیلی از بازار گفته است بنا بر شواهد عربستان معتقد است بهای نفت می‌تواند به ۶۰ دلار در هر بشکه برسد.