منطق مذاکرات ایران قابل شکست نیست

به گزارش افکارنیوز، محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با اشاره به سفر استانی دولت به استان گلستان گفت: در سفر رئیس‌جمهور به استان گلستان، اولویتی که از آغاز دولت مورد تاکید بوده، توسعه فضای ریلی کشور برای شکوفایی اقتصادی است.

وی افزود: باید کریدور شمال به جنوب ما تقویت شده و با همه کشور های همسایه، راه آهن های متصل داشته باشیم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور یادآور شد: وزارت راه، پروژه خاف – هرات را به طور جدی دنبال می کند. همچنین مسیر رشت - انزلی - آستارا ما را به آذربایجان وصل می کند.

رییس دفتر رئیس‌جمهور اظهار کرد: بخش خصوصی نیز با توجه به این تاکیدات، پیام دولت مبنی بر حمایت های موجود در این بخش را دریافت خواهد کرد. البته این بدان معنا نیست که نباید در ارتباط جاده ای سرمایه گذاری کنیم و باید در استان گلستان اتصال به استان های همجوار از جمله سمنان مورد توجه قرار گیرد.

وی توضیح داد: استان گلستان مانند بسیاری دیگر استان های کشور ظرفیت های بسیار دارد. غیر از مرزی بودن این استان، زمانی گلستان مخزن پنبه ایران بوده و صادرات این کالا از گرگان انجام می شد.

نهاوندیان تاکید کرد: متاسفانه با غفلت هایی که در گذشته اتفاق افتاده میزان کشت پنبه کاهش یافته که یکی از دلایل این مهم، عدم توجه به کشاورزی و آب است. در هر استانی که دولت سفر کرده، آبیاری قطره ای و زه کشی یکی از مسائل مهم مورد توجه در بخش کشاورزی بوده و ۲۲ هکتار در دستور زه کشی قرار گرفته است.

نهاوندیان افزود: قزاقستان یکی از صادرات کنندگان فلزات به ایران است با معادن سرشاری که دارد و این اتصال راه آهن برای این کشور، یک فرصت کم نظیری ایجاد می کند برای ما یک امکان شهرک متالوژی را و در اینچه برون حاصل می کند که سنگ آهن می تواند قسمتی از فناوری ایران را صورت دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: این موضوع هم برای کشورمان نفع دارد و می تواند برای ما ایجاد اشتغال کند و هم برای آن کشور البته فقط راه آهن نیست فولاد و دیگر سنگ های معدنی مورد مطالعه قرار گرفته و در کنار این مجموعه یک بازار بزرگی می تواند نه فقط برای مصرف داخل ایران بلکه برای مقاصد بعدی اینجا شکل گیرد.

وی اظهار داشت: راه آهن کشورهای شوروی سابق از نظر ریلی ارزشان با ارزهای بین المللی فرق می کند، قطارها باید تعویض بوژی صورت دهند اگر بخواهند در سیستم ریلی ما که استاندارد بین المللی است حرکت کنند لذا این پیش بینی شده است که این قطار بتواند وارد منطقه آزاد شود و اگر تمایل داشت آن جا تخلیه صورت گیرد اگر به مقصد نهایی نمی خواهد همه آن منتقل شود و این یعنی یک مکان اشتغال در خدمات تجاری که یکی از بخش هایی که رئیس جمهور محترم کشورمان داشتند.

نهاوندیان تصریح کرد: این موضوع در این رابطه بود که این فرصت جدید برای آن ها منطقه آزاد در اینچه برون یک فرصت است اقتضا می کند ما یک همکاری نزدیک تری داشته باشیم همان جا یک کمیسیون سه جانبه تشکیل داده شد که مورد استقبال قرار گرفت از جمله کشورهایی که بودند ترکمنستان، قزاقستان و ایران تا بررسی کنند که با این ظرفیت جدید می توانند با هم چه کاری انجام دهند البته قسمتی هم به گردشگری بر می گردد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که در بحثگردشگری این تاکید را می شود داشت که اگر با تفکرات جدید گردشگری صنعتی بخش خصوصی ورود کند و با حفظ محیط زیست طبیعی یک خدمات گردشگری طبیعی را ارائه دهند جذابیت بیشتر داشته باشد و مورد توجه قرار گیرد نظر شما چیست پاسخ داد: یک موضوع اقتصاد و فرهنگ است، امسال نیز با نام اقتصاد و فرهنگ نامگذاری شده است ما روی مرکب و محمل گردشگری بسیاری از رسالت های فرهنگی مان را می توانیم پیاده کنیم یعنی خیال نکنیم که صنعت گردشگری فقط یک کار اقتصادی در کنار کارهای اقتصادی دیگر است.

وی ادامه داد: ما از این فرصت که فرصت آشنایی های فرهنگی است، تبادل فرهنگی بین اقوام و ملل مختلف است می توانیم استفاده خوبی کنیم و من از فرصت استفاده می کنم و از همه تلاشگران عرصه فرهنگ دعوت می کنم، کار فرهنگی نباید محدود باشد به همان شیوه ها و رسوم معمول، کار فرهنگی فقط سخنرانی و کتاب منتشر کردن نیست، حوزه گردشگری یک حوزه بسیار زنده و جذاب برای کار فرهنگی کردن است و فرهنگی کاران باید به میدان بیایند و دست به ابتکارات جدیدی بزنند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی مبنی براینکه بحثآب آشامیدنی در استان گلستان از مباحثمهم و دغدغه های مردم است، دولت در این حوزه چه برنامه هایی دارد تصریح کرد: در حوزه کشاورزی به این موضوع اشاره کرده اند، در بحثآب کشاورزی بالا بردن بهره وری آب در کشاورزی، مشکل آب شرب را نیز حل می کند، در همه ایران این است که ۹۰ درصد آب ما به مصرف کشاورزی می رسد، کافی است ما قدری بهره وری را در آب کشاورزی بالا ببریم، کلی منابع برای آب شرب آزاد می شود.

نهاوندیان ادامه داد: البته تعدادی از این پروژه ها که ۱۲۱ پروژه مورد اشاره رئیس جمهور در سفرش قرار گرفت که هم در سال ۹۳ و هم در سال ۹۴، اگر از این تعداد ۱۲۱ پروژه ۱۰۲ پروژه با کنترل، تا پایان ۹۳ تحویل خواهد شد، ۱۹ پروژه که در سال ۹۴ در گزارش اولیه برنامه شما مطرح شد، طرح ما در سفر مصوبه ای نداشتیم، همه بررسی ها قبل از سفر صورت می گیرد و در صورتی که کار کارشناسی و هماهنگی بین دستگاه ها انجام شده باشد امکاناتش هم وجود داشته باشد به عنوان پروژه ای که پیگیری خواهد شد با عنوان مشخص اعلام می شود.

وی گفت: اعتباری که برای این ۱۲۱ پروژه گذاشته شده، ۵۸۱ میلیارد تومان است که در سال ۹۳،۳۵۷ میلیارد تومان و در سال ۹۴،۲۲۴ میلیارد تومان تخصیص پیدا می کند.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: این گونه که مردم، دستگاه ها تکلیف خود را می دانند یعنی به جای این یک آرزوی دست نیافتنی مطرح شود ما براساس امکاناتمان مشخص می کنیم که دولت می تواند چه کاری انجام دهد و چه اولویت هایی را مورد تشویق قرار می دهد که بخش خصوصی به میدان بیاید، البته اگر مردم به میدان بیایند، چون منابع مردم بی اندازه است، یعنی می توانند یک جریان سرمایه گذاری منتهی به رشد به پایداری را شکل دهند.

نهاوندیان اضافه کرد: ما فکر می‌کنیم که اگر درجه اعتماد مردم نسبت به آن چه که دولت می‌گوید و آن چه که دولت عمل می‌کند را افزایش دهیم بزرگترین خدمت را به توسعه پایدار استانها انجام داده‌ایم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه با توجه به این که در آستانه تقدیم بودجه ۹۴ از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی هستیم، فرآیند بودجه چه شکلی است و اکنون در چه مرحله ای است یادآور شد: حتما مردم شریف مان اخبار جلسات دولت را دنبال کرده اند، در هفته گذشته چند روز صبح و بعدازظهر دولت جلسات فوق العاده ای برگزار کرد، برای همین منظور که در موعد مقرر قانونی لایحه بودجه سال ۹۴ تقدیم مجلس شورای اسلامی شود.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دفتر رئیس جمهور ادامه داد: چون تبصره های معمول بودجه در لایحه دیگر تقدیم مجلس شده بود و براساس تفاهمی که بین دولت و مجلس بنا شد که ما این تبصره ها را خارج از بودجه به صورت قانون دائمی داشته باشیم که دیگر نیازی نباشد در فضای بودجه یک یک تبصره ها مطرح شود اما چون به موقع به تصویب نرسید، ناچار باید در بودجه ۹۴ این کار صورت می گرفت، تبصره ها زمان زیادی را برد، در بحثردیف ها و اعتبارات یک جنبه، جنبه درآمدی است و بعد از تخصیص ها بین ردیف های مختلف در بحثدرآمدی ما با یک شرایط جدیدی در قیمت نفت در بازار جهانی روبه رو شدیم.

نهاوندیان ادامه داد: البته این یک چالش مهمی بود که چگونه می توانیم بودجه ای را بدون کسری داشته باشیم، به سبب این که دولت در این عزم جدی که برای انضباط مالی داشته و استقراض آشکار و پنهان خودش را از بانک مرکزی و سیستم بانکی متوقف کرده که این باعثاصلی بوده که در بحثمهار تورم توفیق را پیدا کردیم که از رقم های بالای تورم که ۳۵ درصد و ۴۵ درصد به چیزی حدود ۱۷،۱۸ درصد رسیده ایم.

وی اضافه کرد: دولت این سیاستش را نمی خواهد به هیچ وجه از دست بدهد لذا دولت به دنبال ارائه بودجه ای با کسر بودجه نبوده و نیست، خوشبختانه با بررسی هایی که شد لایجه بودجه، لایحه ای بدون کسری خواهد بود نکته مهمی که وجود دارد در ردیف و اعتبارات عمرانی بوده که هم چنان در بودجه ۹۳ مورد توجه و عمل قرار گرفت که رقم قابل توجهی است که رشد نشان می دهد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری در دفتر رئیس جمهور ادامه داد: نکته اثرگذاری که در سال ۹۳ مطرح بود این بود که در ماه های اول تخصیص اعتبارات عمرانی یک جهش نسبت به سال گذشته داشتیم که نیمه اول سال که عمدتا فصل کاری در بهار و تابستان است، استان ها توانستند رقم های خوبی را بگیرند، در بودجه عمرانی استان ها ۱۰۰ درصد تخصیص صورت گرفت به همین جهت کار، فعالیت و ساخت و ساز در استان ها راه افتاد و آثار خود را روی بخش خصوصی گذاشت.

نهاوندیان ادامه داد: از طرفی هم پرداخت برخی از بدهی هایی که دولت به پیمانکاران داشت کمک کرده که برخی از بخش های ما راه بیفتد، در بخش های مختلف هم حکمش متفاوت است در برخی بخش ها ما شاهد رشد خوبی هستیم مثل صنعت خودروسازی و قطعه سازی که به دنبال آن است، هم چنین صنعت غذا در برخی از بخش ها هنوز حرکت آن چنانی که باید باشد مطلوب نیست، هنوز در بحثساخت و ساز و مسکن بازار منتظر است اما در مجموع با این رویکردی که دولت دارد که انضباط خود را در بودجه جاری بیشتر کند و آن چه که توان دارد برای بودجه عمرانی بگذارد، این آثار خود را در کلان اقتصاد دارد.

وی تصریح کرد: اصلاحی که در بحثهدفمندکردن یارانه ها مطرح شد، منابع جدیدی پیدا شد، دیگر در رویکرد مصرف گرایانه نرفت، بلکه در بخش نظام سلامت رفت، که در نظام سلامت نیز اثرش این شد که هم رضایتمندی ها را بالا برد و هم به بخش سلامت کمک کرد مثل صنعت دارویی ما، در صنعت دارو ما رشد و رونق خوبی را شاهد هستیم، مجموعه ای که در بخش خدمات درمانی کار می کنند با به روز شدن پرداخت بدهی ها با تامین اجتماعی و سیستم بیمه ایران، داروخانه ها وضع نقدینگی شان بهتر شده و آن ها توانسته اند که پول شان را به کارخانجات داروسازی دهند که در این بخش نیز ما شاهد رونق بوده ایم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور اضافه کرد: از این به بعد نیز هر منبع جدیدی برای مدیریت یارانه ها در آینده باشد، باز جهتگیری همین است که ما این امکانات کلانی که در اقتصاد پیدا می کنیم را به زخم برخی از مشکلات اساسی مان بزنیم و این طور نباشد که به جای این که ما به تولید کمک کنیم مصرف را مورد تشویق قرار دهیم، خوشبختانه این رویکرد در لایحه بودجه وجود دارد.

نهاوندیان گفت: میزانی که از منابع یارانه برای تولید در نظر گرفته شده بود، مجددا مورد توجه بوده، در رابطه با پرداخت جبرانی نیز فاصله نرخ سود که برای حمایت از تولید است، مجددا امسال مورد توجه و تایید قرار گرفت هم چنین در بحثپرداخت بدهی های دولت، افزایش سرمایه بانک ها که در مجموعه مصوبات قبلی و لایحه خروج از رکود مطرح بود که متاسفانه هنوز این لایحه به تصویب مجلس نرسیده، لذا ناچارا دولت آن را مورد تایید قرار داد.

وی ادامه داد: بنده مطمئنم با همکاری بین دولت و مجلس تصویب لایحه می تواند ادامه دهد این پیام امیدواری نسبت به آینده و تحقق رونق را، پیام دیگری که داشت و آن این که اقتصاد ما از نظر توان ایستادگی و اتکا به خودش به مرحله ای رسیده است که شوک های خارجی نمی تواند جریان متین و روشن اقتصاد ما را مورد تهدید قرار دهد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور ادامه داد: البته اگر عوامل بیرونی مساعد شود ما به سرعت و شتابمان اضافه می کنیم، اما این طور نیست که ما را از حرکت باز بدارد، مذاکرات هسته ای ما بسیار خوب بود و با وجود این که هنوز مذاکرات ادامه دارد، در همین مدیریت اقتصادی کشور توانستیم تورم را کاهش دهیم و توانستیم کشور را از رکورد خارج کنیم، عین همین مطلب در واکنش نسبت به کاهش قیمت نفت وجود دارد، پیامی که از این تصویب برمی آید این است که ۳۰ درصد هم اگر قیمت نفت کاهش پیدا کرده باشد، این اقتصاد توانسته ۳۰ درصد فروش نفتش را با راه های ابتکاری بالا ببرد و مشتری های دیگری نیز پیدا کرده و می تواند با صادرات غیرنفتی و با اتکا به تولید ملی حرکت خود و مدیریت و بودجه خود و دادن پیام رونق به اقتصاد خود را ادامه دهد البته هم توان مذاکراتی ما در این رویکرد دیپلماسی فعال و هم این پیامی که از صحنه اقتصاد آمد، احتمال بیشتر را به این می دهد که توافق نهایی مذاکرات هسته ای به زودی حاصل می شود.

نهاوندیان ادامه داد: برخی از سران کشورها نیز صریحا گفتند که ما برای حصول توافق نهایی فقط یک ذره زمان کم داشتیم، خوشبختانه توان مذاکراتی کشورمان مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت و ثابت کرد که منطق ایران قابل شکستن نیست و در همه حوزه های مورد مناقشه ایران توانست حقانیت خود را به کرسی بنشاند، البته در جزییات و دقایقی باید مذاکرات ادامه پیدا می کرد.

وی تصریح کرد: پیام مذاکرات به اقتصاد هم مثبت بوده است یعنی این دو در یک رابطه دو سویه قرار دارند، قدرت اقتصاد ما به مذاکرات است و حضور ما در صحنه بین المللی به رفع تحریم های ظالمانه کمک می کند و توفیق ما در مذاکرات به اقتصاد کمک می کند.

نهاوندیان در پاسخ به سوال دیگری پیرامون اهمیت سفرهای دولت گفت: فلسفه سفرهای دولت از چند نکته اساسی برخوردار است.

وی با اشاره به این که رئیس جمهور در سفرهایش به استان های کشور مستقیماً با مردم و سرمایه گذاران استای صحبت می کنند خاطر نشان کرد: یکی از قسمت های بسیار مهم برنامه های دولت در سفرهای استانی برنامه توسعه با سرمایه گذاران است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اولویت های مورد تاکید دولت در سفرهای استانی اظهار داشت: این سفرها در چشم همگان نشانه حرکت گسترده عظیم دولت در جهت بهبود مشکلات مردم و استان ها است.

نهاوندیان با تاکید بر این که دولت نباید همه امور را به تنهایی انجام دهد اضافه کرد: دولت باید علامت اطمینان بخش به حساب آید

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به این که در این سفرها مردم از نزدیک به مسئولین دیدار می کنند افزود: مردم از طریق ارتباط با سامانه تعیین شده در اقصی نقاط استان می توانند حرف هایشان را بزنند.

نهاوندیان با اشاره به روز اول سفر هیات دولت به گرگان گفت: در این سفر حدود ۱۸۰ نفر از خانم ها و آقایان به صورت شبانه روزی مشغول جواب دادن به خط های تلفن بودند.

وی با اشاره به سفر رئیس جمهور به خوزستان در طی ماه های گذشته گفت: در آن زمان تعداد نامه هایی که مردم به ما می دادند بسیار زیاد بود به طوری که در یک فاصله نیم ساعته حجم نامه های مردم از زمین تا زانوهایمان می رسید.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به این که باید به مسائل و موضوعات مطرح شده از سوی مردم رسیدگی کرد اظهار داشت: ما از زیاد بودن تماس های مردم با سامانه ارتباط مردمی خوشحال نیستم بلکه باید به گونه ای اقدام کنیم که مثلاً در خدمات درمانی دیگر نیاز پلکانی اضطراری نداشته باشیم.

نهاوندیان با اشاره به این که آموزش و پرورش باید به گونه ای به مردم خدمات بدهند که مردم از این حیثدیگر مشکلی نداشته باشند گفت: از طریق این سامانه گزارش ها را به صورت مستقیم دریافت می کنیم.

وی با تاکید بر این که مردم می توانند با شماره ۱۱۱ تماس بگیرند و حرف های دلشان را بزنند ادامه داد: از این طریق خدمت رسانی در همه دستگاه ها را بررسی می کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به این که در سفرهای استانی پتانسیل ها را مورد بررسی قرار می دهیم افزود: باید فرصت خیزش پیدا کنیم.

نهاوندیان ادامه داد: در جلسه توسعه و سرمایه گذاران استان گلستان حتی کسانی که در خارج از کشور بودند به ایران آمدند و توافقاتی را در راستای آبادانی استان خود منعقد کردند.

وی با اشاره به این که در استان گلستان ۱۴ پروژه با سرمایه گذاران خارج از کشور به توافق رسیدیم افزود: خوشبختانه سرمایه گذاری قابل توجهی توسط مردم در این استان صورت گرفت.

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: اعلام به موقع قیمت گندم، موجب جهش در تولید این محصول شد و مطمئن هستیم در استان های حاصل خیز از جمله گلستان بازگشت به تولید گندم صورت می گیرد.

نهاوندیان ادامه داد: شاید کمتر کسی باور کند در استان گلستان که بارندگی بالا دارد با مشکل آب مواجه هستیم. کشت برنج در این استان با آب چاه منطق ندارد و امیدواریم با سیاست های وزارت جهاد کشاورزی، این محصول به منطق محصول برگردد.