چرا مذاکرات پیچیده شد؟

به گزارش افکارنیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که به منظور انجام دیدارهای دو جانبه از صبح دیروز پنجشنبه به پاکستان سفر کرده، امروز(جمعه ۱۴ آذر ماه) در نشست خبری حضور یافت.

رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدای این نشست گفت: خوشحالم که در پایان سفر به کشور دوست و برادر پاکستان درخدمت اصحاب رسانه باشم از آن جهت که امروز دنیای اسلام نیازمند فهم دقیقی نسبت به منافع و دشمنی که وجود دارد است نقش رسانه در این جهت یعنی روشنگری مهم است لذا من خوشحالم که می بینم رسانه های پاکستان با شور و علاقه موضوعات جهان اسلام را دنبال می کنند.

دکتر لاریجانی هم چنین افزود: نگاه ایران و پاکستان در زمینه ها ی مختلف مشترک است و زمینه همکاری مشترک دارد من در ملاقات های اخیر برداشتم این است که ایران و پاکستان به عنوان دو کشور مهم در منطقه مسئولیت های مهمی برای ایجاد ثبات و امنیت در منطقه و همگرایی و وحدت مسلمانان و استفاده از وحدت بین کشورها بر دوش دارند و می توانند گام های مثبتی بردارند و بنده با نگاه خوبی به کشورم بازمی گردم.

لاریجانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد مسائل دنیای اسلام و بروز مساله داعش در منطقه گفت: نظر ایران در این خصوص روشن است کما این که ماهمواره تاکید کرده ایم که اینگونه جریان های تروریستی با هر عنوان و اسم جز تخریب و وحدت دنیای اسلامی کاری نخواهند کرد.

وی ادامه داد: مسلمانان از هر فرقه خدا و قبله کتاب آسمانی و پیامبرواحدی دارند و این دست از مسائل وحدت بخش است و اصل این موضوع که گروهی از خواب بیدار میشوند وبقیه را کافر تلقی می کند جریانی ناصحیح است که بدونشک با کمک کشورهای دیگر به وجود آمده است.

رییس قوه مقننه کشورمان هم چنین تصریح کرد: متن اسلام محبت و همگرایی است همه فرق اسلامی در این نکات مشترک هستند و در فروعات هم مشترکات زیادی دارند و باقی مسائل مشکل از دست ساز هستند و بیشترین سودش را هم آمریکا و اسرائیل می برند لذا ما مخالف جریان های تکفیری و تندرو هستیم و آن را برای منافع اسلامی مضرمی دانیم.

لاریجانی در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار صدا و سیمای جمهوری اسلامی در مورد مذاکرات صورت گرفته با پاکستان برای دفع و از بین بردن اشرار در منطقه و برنامه ریزی برای ممانعت از بروز حملات به خاک ایران، گفت: با همه مقامات پاکستانی در این زمینه صحبت شده است و من بعید می دانم این گونه حرکت موذیانه رخوتی در مودت و دوستی ایران و پاکستان به وجود اورد.

وی ادامه داد: در این بین اما دو دولت مسئولیتی دارند و هرچه دوستی دو ملت قوی باشد دولت ها باید مراقبت بیشتری کرده تا کسی نتواند در این دوستی خللی ایجاد کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با ابراز اطمینان از این که سیستم اطلاعاتی پاکستان از قوت خوبی برخوردار است، گفت: که سیستم اطلاعاتی پاکستان با همکاری سرویس اطلاعاتی ایران می توانند این پدیده های کوچک را از بین ببرند.

لاریجانی با اشاره به این موضوع تاکید کرد: من فکر می کنم در آینده این همکاری ها بتواند مشکلات را رفع کند.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی از جانب روزنامه دی نیوز مبنی بر این که ایران و عربستان پشت تروریست موجود در پاکستان هستند، گفت: این موضوع تازه به شما نازل شده ما در گذشته این را نشنیده ایم چون همه می دانند ما با جریان های تروریستی در منطقه و درگیر مواجه هستیم

وی ادامه داد: بسیاری از صاحب نظران و دانشمندان توسط تروریست ها از بین رفتند همین چند سال اخیر چند تن از دانشمندان ما ترور شدند و فک می کنم دقیق تر باید به مسایل منطقه توجه شود.

لاریجانی تصریح کرد: اگر صحنه منطقه را نگاه کنید می بینید هرجایی که آمریکایی ها آن را اشغال کردند مثل افغانستان، عراق، سوریه بعد آن یک جریان تروریستی در آن به وجود آمد.

وی تاکید کرد: البته ممکن است برخی از کشورها در منطقه نیز اشتباهات تاکتیکی داشته باشند اما این یک عواقب بدی را به وجود آورده است یعنی آمریکایی ها اشغال می کنند و مشکلاتی را به وجود می آورند و بعد می روند و ان کشور می ماند با مشکلاتش.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری خانه ملت مبنی بر اخرین وضعیت خط لوله گاز گفت: در ابتدا باید گفت پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان بسیار مهم است که نفع بیشتر آن مربوط به پاکستان است تا ایران، چرا که مردم پاکستان یک آینده تضمین شده ای از نظرانرژی پیدا میکنند در کنار این موضوع برای ایران امکان فروش گاز به کشورهایی دیگروجود دارد کما اینکه به ترکیه گاز صادر می کند لذا من فکر میکنم این پروژه برای دو کشورمهم باشد چرا که امنیت پایداری را درکنار منافع اقتصادی درمنطقه ایجاد می کند.

وی ادامه داد: از نظرمن طبق تفاهم اولیه کار می توانست زودتر پیش رود اما از مجموع توضیحات مسئولان پاکستان برای من مشخص شد که در آینده نزدیک این مهم پیگیری خواهد شد.

لاریجانی در پاسخ به سوالی مبنی احتمال حمله هوایی مشترک ایران و آمریکا برای مبارزه با داعش گفت: من نمی دانم منبع این اطلاعات از کجا است ما نشنیده ایم و آن را تایید نمی کنیم ما با آمریکایی ها نقطه مشترکی در مبارزه با تروریسم نداریم.

وی ادامه داد: ما با آمریکا در مورد تاسیس این جریان های تروریستی و نوع به وجود آوردن آن کاملا مساله داریم بله طورذ مثال شما میدانید ابتدا این مساله در سوریه به وجود آمد در این ۴ سال گذشته چه کسی به آنها سلاح و پول میداد؟ تا چند ماه پیش آمریکای ها یک تابلوی مبارزه بالای سر آنها گذاشتند و تا توانستند به آنها پول دادند.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این اختلافات دیدگاهی و رفتاری در مقابل تروریست گفت: آن موقع ما به غربی ها گفتیم که وقتی که شما به آنها کمک میکنید آنها یک جریان تروریستی جدید میشوند اما باور نکردند و این مساله در جاهای دیگر تکرار شد.

لاریجانی با بیان این که آمریکا در مقابل داعش مبارزه جدی نداشته است، گفت: شما بگویید در اعتلاف ضد داعش آمریکایی ها چه کار کردند چند بار بمباران کردند و ساکت شدند و به نظر شما می توان چریک ها را با بمباران از بین برد؟

وی تاکید کرد: به نظر می رسد آن ها با این اقدامات دنبال تبلیغات هستند و شاید کسانی که در این اعتلاف هستند به نوعی با داعش همکاری داشتند اما در حال حاضر دیگر نمی توانند کاری کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که مابه دنبال تبلیغات نیستیم، گفت: و از ابتدای اینکه این گروه در سوریه فاجعه ایجاد می کرد با آن مخالف بودیم و امروز نیزمخالف هستیم اما ایران هیچگونه بمبارانی چه مستقیم و چه با کمک دیگران انجام نداده است چرا که این راه را غلط میداند و مبارزه با تروریسم با بمباران هوایی امکان پذیرنیست.

لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر برنامه ریزی دو کشور برای تحقق تاکید رهبر ایران برای گسترش ارتباطات دو کشور در دیدار با نواز شریف که برای دیدار رهبر انقلاب اردیبهشت ماه به ایران سفر کرده بود، گفت: رهبر انقلاب همیشه نگاه عمیقی به پاکستان داشتند و روی روابط برادرانه با پاکستان همیشه تاکید داشتند.

وی ادامه داد: معنای این است آن استکه ما در همه شرایط باید در کنار هم باشیم چون هم سرنوشت هستیم و می توانیم در توسعه آینده از همکاری هم بهره ببریم.

رییس قوه مقننه با تاکید بر این که ظرفیت های خوبی در دو کشور است، گفت: این همکاری ها تنوع زیادی دارد ما در این مذاکرات به ویژه با رئیس جمهور پاکستان بر این همکاری ها تاکید کردیمو حتما مسئولان اجرایی در آینده آن را دنبال خواهند کرد.

وی هم چنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به تحولات جدید در منطقه آیا می توان امیدوار بود دوستی جدید بین ایران و آمریکا شروع شود، گفت: ما به اعمال نیکو توجه داریم ما هنوز رفتار آمریکا را در منطقه متفاوت ندیده ایم.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به این سوال که آیا دو کشور میتواند را از لحاظ اقتصادی به هم نزدیک تر باشند، گفت: پاکستان برای اینکه بتواند از همسایگان خود بهره ببرد باید این موضوع را در اولویت خود قرار دهد به طور مسال نفع مساله مساله گاز برای پاکستان بیشتر است و برداشتم این است که مسیر برای همکاری دو جانبه تا حد زیادی وجود دارد.

وی تاکید کرد: نباید کشورها را تک بعدی در نظر گرفت و من فکر می کنم پاکستان بیش از آنچه به کشورهای دیگروابستگی داشته باشد روی دوستی با ایران و دیگر کشورها فکر می کند و من این درایت و تدبیر را در رهبران این کشور را دیدم که بر وحدت امت اسلامی توجه خوبی دارند.

لاریجانی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه جنابعالی پیش از ریاست مجلس فردی شناخته شده‌ای بودید و در مقطعی به عنوان مذاکره کننده اصلی هسته‌ای در تیم ایران حضور داشتید، به نظر شما توافق احتمالی میان ایران و ۱ + ۵ چه زمانی انجام می‌شود، توضیح داد: این توافق دور از ذهن نیست و فکر می‌کنم در مذاکرات با ۱ + ۵ پیشرفت داشته‌ایم. اگر نقاط اختلافی وجود دارد، قابل حل است اما اینکه موضوع انتقال گاز به پاکستان را به موضوع تحریم ارتباط می‌دهند، من چنین برداشت و اعتقادی ندارم زیرا در همه شرایط گاز ما به ترکیه و دیگر کشورها فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: شاید مشکلات اجرایی در این زمینه وجود داشته باشد که قطعا رفع خواهد شد؛ اما اینکه چرا مذاکرات را طولانی می‌کنند، نکته قابل توجهی است چون موضوع هسته‌ای ایران زودتر از اینها قابل حل شدن بود.

رییس مجلس بیان کرد: مسیر تکنولوژی هسته‌ای ایران متفاوت از سایرکشورهاست و ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم بلکه به دنبال دانش هسته‌ای هستیم؛ به همین دلیل NPT را پذیرفتیم و نظارت آنها را قبول داریم لذا این یک مدلی برای پیگیری مسایل هسته ای است و بنابراین، نوع رفتار کشورهای غربی نباید به گونه‌ای باشد که این مدل را به گونه‌ای نشان دهند که توافق دست یافتنی نیست.

وی تصریح کرد: طولانی کردن مذاکرات دلیل روشنی دارد؛ آنها سر و صدا کردند که ایران به دنبال سلاح است و بعد هم سراغ تحریم رفتند اما اکنون فهمیده اند که ایران سلاح تولید نکرده ولی اگر توافق سریع انجام گیرد، در پرسش اذهان عمومی قرار خواهند گرفت که چرا تحریم کردند؟ پس باید کمی مذاکرات را پیچیده کنند و شرط و شروط بگذارند تا بتوانند مشکلی را که به وجود آورده، رفع کنند. مساله این است.

رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درخصوص موضع ایران در قبال مساله کشمیر گفت: ما معتقد هستیم که این گونه مسایل باید از طریق گفتوگو رفع شود و ما به اراده مردم منطقه احترام می گذاریم و با این اصول فکری موافق هستیم.