برنا:مزه کردن غذاهای چرب، سبب تولید یک نوع ماده اعتیادآور مانند ماری جوآنا در بدن میشود که اشتیاق را برای خوردن اینگونه غذاها بالا میبرد.

آیا متوجه شده‌اید که چرا شما نمی‌توانید از خوردن چبپس خودداری کنید. با مزه کردن چیپس در دهان، یک نوع ماده شیمیایی در بدن تولید می‌شود که اثری مانند ماری جوآنا که ماده‌ای مخدر است تولید می‎کند، به همین دلیل مقاومت در مقابل خوردن چنین غذاهایی سخت می‌شود.

محققان کالیفرنیایی بر این باورند که چربی موجود در این نوع غذاها، یک مکانیسم بیولوژیکی به نام «اندوکانابینویید» تولید می‌کند که شبیه به ماری جوآنای طبیعی سبب اشتیاق برای غذاهای پرچرب می‌شود.

تحقیقات بر روی موش‌ها نشان داده است، زمانی که این حیوانات غذایی چرب مزه می‌کنند، سلول‌های چربی در روده کوچک آن‌ها شروع به تولید «اندوکانابینویید» می‌کند.

این فرایند با مزه کردن از زبان شروع شده و سپس روغن غذا سیگنالی تولید می‌کند که ابتدا به مغز می‌رود و در آن‌جا از طریق یک مجموعه عصب به سمت روده‌ها سفر می‌کند.

در روده این سیگنال سبب تحریک برای تولید «اِندوکانابینویید» و بالارفتن جذب غذاهای چربی دار و اشتیاق برای خوردن بیشتر این خوراکی‌ها می‌شود، این در حالی است که مزه کردن مواد شیرین و پروتئین‌ها فاقد این خاصیت هستند.

بر اساس این گزارش، محققان قصد دارند با استفاده از داروهایی که مانع فعالیت اندوکانابینویید می شوند این اشتیاق را کم کنند. در واقع با تولید چنین داروهایی سیگنالهای اندوکانابینویید به مغز نمیرسند و بدین صورت نمیتواند به مغز فرمان خوردن صادر کند.