به گزارش فارس به نقل از رونامه صهيونيستي هاآرتص، "بان كي مون " در گزارشي بهشدت از عملكرد اسرائيل در منطقه مرزي با لبنان در ۱۵ مه (يوم النكبة) انتقاد كرده است.

این گزارش نتیجه گیری کرده است، نظامیان اسرائیلی به صورت غیرضروری از زور علیه تظاهرات کنندگان لبنانی استفاده کرده که به کشته شدن هفت نفر منجر شد.

هاآرتص نوشت: در اسرائیل خشم زیادی علیه " مایکل ویلیامز " هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل در امور لبنان به وجود آمده است. ویلیامز نویسنده گزارش مذکور است و وزارت خارجه اسرائیل اعلام کرده است ارتباط خود را تا اطلاع ثانوی با وی قطع می‌کند.

این روزنامه صهیونیستی که یک نسخه از گزارش جدید سازمان ملل را دریافت کرده است تاکید کرد: گزارش دبیرکل که در خصوص اجرای قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت است چند روز قبل در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گرفت.

این گزارش، اساساً درباره وقایع یوم النکبة است و رژیم صهیونیستی را به‌شدت مورد انتقاد قرار داده است.

در نتیجه گیری این گزارش، بان کی مون نگرانی خود را از وقایع یوم النکبة ابراز داشته و تاکید می‌کند که نظامیان اسرائیلی از آتش گلوله مستقیم علیه تظاهرات کنندگان غیرمسلح استفاده کرده است.

بان کی مون که برای نخستین بار است چنین گزارش انتقادی علیه رژیم صهیونیستی منتشر می‌کند، از ارتش لبنان و رژیم صهیونیستی خواسته است تا از تکرار چنین وقایعی جلوگیری کنند.

وی در گزارش خود آورده است: من از ارتش اسرائیل می‌خواهم که از ابراز واکنش با سلاح گرم در چنین شرایطی خودداری کنند مگر اینکه واقعاً برای دفاع از خود نیاز باشد.

بان کی مون در این گزارش تاکید می کند: ارتش اسرائیل به غیر از شلیک‌های هشدار آمیز اولیه، از روش‌های متعارف کنترل جمعیت یا هر روش غیرمهلک دیگر علیه تظاهرات کنندگان[یوم النکبة] استفاده نکرد.