آيت الله آملي لاريجاني در جلسه مسئولان عالي قضايي پرهيز از دامن زدن به اختلاف سليقهها در ميان مديران و مسئولان نظام و هشياري در عدم تبديل آن به بحران را ضرورت امروز نظام دانست و گفت: گاه اختلاف سليقههايي در عمل پيش ميآيد که گمان ميشود اينها اختلافات مهم درون نظام است و متأسفانه دشمنان هم مترصدند که آنها را بزرگ جلوه دهند در حالي که چنين نيست.

به گزارش ایسنا، رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: با توجه به شرایط حساس کشور و در حالی که مورد هجوم انواع توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان هستیم آیا این اختلاف افکنی‌ها به مصلحت است آن هم اختلاف افکنی‌هایی که توسط دشمن بزرگنمایی می‌شود؟

لاریجانی رویکرد دستگاه قضایی را «پاسخ نگفتن به انتقادات و هجمه‌های ناروایی» دانست که از سوی برخی‌ها علیه قوه قضاییه مطرح می‌شود.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: متأسفانه گاهی با انتقادهای تندی مواجهیم که از دستگاه قضایی می‌شود یا نسبت‌های ناروایی که داده می‌شود اما ما پاسخی نمی‌دهیم و معتقدیم همه ما که در قوای مختلف مسئول هستیم باید وظیفه خودمان را انجام دهیم و بنایمان پاسخ دادن به نسبت‌های ناروا نیست، چرا که این کار ما را از مسیر واقعی خودمان منحرف می‌کند و من خوشحالم که قوه قضاییه تلاش خود را انجام داده و در کل در مسیر قانونی خودش حرکت می‌کند و حتی اگر گاهی مسائلی در کشور پیش می‌آید، دستگاه قضایی به نحو طبیعی کار خود را انجام می‌دهد.

وی تلاش برای ایجاد فضای همدلی، همفکری و وحدت را وظیفه همگانی برشمرد و با انتقاد از تلاش عده‌ای در «تنگ کردن فضای کار مسئولان» گفت: تردیدی نیست آنچه که موجب ایجاد بحران در کشور شود حرام است و امیدواریم کشور اسلامی ایران با نشاط و همدلی مردم و مسئولان رو به جلو حرکت کند و با تدبیر مسئولان به موفقیت‌های بالاتر دست یابد.

وی در ابتدای این جلسه با تبریک روز پاسدار، از پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان حافظان مکتب اسلام یاد کرد و گفت: جوانان برومندی که در سپاه پاسداران رشد کردند و به کمال رسیدند بازوان توانمند این نظام هستند و در واقع پاسداران انقلاب اسلامی از ابتدای انقلاب بازوی قوی انقلاب بودند که در همه مقاطع یاور نظام بودند.

رئیس قوه قضاییه سپاه پاسداران را تنها یک نیروی نظامی ندانست و تأکید کرد: به لحاظ مسئولیتی که در قانون اساسی بر عهده سپاه پاسداران نهاده شده، این نهاد فقط یک نیروی نظامی نیست و جنجالی که برخی در دوران اصلاحات مطرح کردند که اینها نیروهای نظامی صرف هستند، بر خلاف قانون اساسی است. تعابیری که در قانون اساسی برای پاسداران انقلاب اسلامی آمده، تعابیری است که در آن، دفاع از اسلام و مکتب اسلام هم هست و این یک مبنای بسیار مهم در عملکرد سپاه است.

لاریجانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری به مناسبت روز پاسدار توجه به بالندگی درونی و بیرونی سپاه را مهم ارزیابی کرد و افزود: امیدواریم این نهال انقلاب اسلامی که در حال حاضر درخت تنومندی شده است، نشاطش را همچنان حفظ و در دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی و در تکامل نظام اسلامی سهم خود را ایفا کند.

رییس قوه قضاییه همچنین با تبریک حلول ماه شعبان و اعیاد متبرکه این ماه ضمن برشمردن فضایل این ماه به بیان روایات ذکر شده در باب اعمال و فضیلت‌های ماه شعبان پرداخت و گفت: ماه مبارک شعبان از ماه‌های بسیار جلیل‌القدر است تا آنجا که پیامبر اکرم(ص) در روایاتی این ماه را ماه خودشان عنوان کردند، چنان که ماه مبارک رمضان ماه خداست.

رئیس قوه قضاییه مداومت پیامبر و ائمه علیهم‌السلام در مناجات و راز و نیاز با خدا در این ماه شریف را نشانه عظمت و فضیلت آن توصیف کرد و افزود: این ماه شریف موطن و منزل مناجات است و ائمه آن طور که در روایت‌ها آمده است بر مناجات‌های خاص که در این ماه وارد شده مداومت می‌کردند.

لاریجانی نیمه شعبان را نقطه اوج فضیلت‌ها و عظمت این ماه دانست و افزود: در شب نیمه شعبان فضیلتی است که شاید در ایام و لیالی دیگر نباشد تا جایی که به تعبیر برخی روایات، شب نیمه شعبان از لیالی قدر شمرده شده است.

رئیس قوه قضاییه تأکید کرد: بزرگان اهل‌ا… برای ماه مبارک شعبان منزلی از منازل قرب الهی قائلند و البته سخنشان هم مستفاد و مستنبط از روایات متعددی است که بدست ما رسیده است.

لاریجانی به فراز‌هایی از دعای شعبانیه اشاره کرد و گفت: با دقت و تأمل در این بخش از دعای شعبانیه که «الهی هب لی کما الانقطاع الیک، وانر ابصار قلوبنا بضیاء نظرها الیک، حتی تخرق ابصار القلوب حجب النور، فتصل الی معدن العظمه و تصیر ارواحنا معلقه بعز قدسک و الحقنی بنور عزک الابهج، فاکون لک عارفا، و عن سواک منحرفاً» بعید نیست آن چنانکه برخی از بزرگان اهل معنا گفته‌اند این فقره از مناجات خودش دلیل بر معرفت نفس باشد. باید بفهمیم حقیقت انقطاع الی ا… چیست. در واقع «هب لی کمال الانقطاع الیک» حقیقتش این است که انسان دریابد و بداند که خودش چیزی نیست و هر چه هست ظهور حق است و اینجاست که معنای حقیقی انقطاع رخ می‌دهد والا صرف گوشه گیری از اجتماع و پناه بردن به غارها انقطاع نیست.

رئیس قوه قضاییه توجه به باطن نفس انسانی را مقدمه‌ای برای کشف حجاب‌های نورانی و دستیابی به کمال ذکر کرد و گفت: اگر دیدگان قلب انسان به عنایات الهی روشن شود همچنانکه حجاب‌های ظلمانی کنار می‌روند، حجاب‌های نورانی‌ نیز کنار می‌روند و آنگاه است که دیدگان و قلب انسان به اصل و معدن عظمت الهی روشن می‌شود و انسان متعالی و اهل ا… پس از کنار زدن حجاب‌های ظلمانی و گذشتن از خشم و شهوت انسانی به وادی حجابهای نورانی وارد می‌شود که آنها هم قابل کنار زدن است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه در هر کدام از تعابیر و دعاهای ماه شعبان اسراری نهفته است ابراز امیدواری کرد که تمام مسلمین با بهره‌گیری از مواهب این ماه بزرگ به عظمت الهی نزدیک‌تر شده و با توسل به ائمه اطهار در مراتب کمال انسانی گام بردارند.

رئيس قوه قضاييه توسل به مقام عظماي ولايت حضرت قائم آل محمد عج الله تعالي فرجه الشريف، در همه جا و همه وقت را لازم دانست خصوصاً در نيمه شعبان و ليالي قدر و گفت: ما در ماه شعبان فضيلت عظيمي داريم که آن ولادت ولي الله الاعظم حضرت حجت (عج) است. آن امام بزرگواري که اين خصوصيت را دارد که يملاء الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلماً و جورا خصوصيتي که هيچ يک از انبياء و اولياء و اوصياء نداشتند و همه مظلومين چشمشان به اين روز است که جهان پر از قسط و عدل شود و بر اين اساس همه ما اميدوار به ظهورش هستيم.