سینمای ایران به " ملبورن " ‌می‌رود

به گزارشافکارنیوز،بعد از موفقیت فیلم‌های " شیار۱۴۳ "، " ‌آتش بس " و " شهر موش‌ها۲ " در اکران؛ سینما اولین اکران زمستانی خود را آغاز می‌کند و پنج فیلم " چند متر مکعب عشق "، " ملبورن "، " تمشک "، " خانه‌ای در کنار ابرها "، " سیزده " آغاز گر فصل زمستانی اکران‌ها خواهند بود.

این آغاز با حضور پر رنگ کارگردانان فیلم اولی نیز همراه است زیرا به جز سامان سالور، دیگر فیلم‌ها از آن کارگردانان فیلم اولی است که این بار مورد توجه قرار گرفته‌اند و باید دید کدام کارگردان در رقابت فیلم اولی‌ها پیشتاز خواهد بود؟

نیما جاویدی با فیلم " ملبورن "، هومن سیدی با فیلم " سیزده "، جلال دهقانی اشکذری با فیلم " خانه‌ای در کنار ابرها " و جمشید محمودی با فیلم " چند متر مکعب عشق " در اکران زمستانی حضور خواهند داشت و البته سامان سالور با فیلم " تمشک " جزء به عنوان یک کارگردان با تجربه‌ در اکران این دوره قرار می‌گیرد و شاید تجربه‌ی بتواند به فروش فیلمش کمک کند.

اما علاوه بر کارگردانی و شهرت فیلم، بازیگران نیز در فروش فیلم تاثیر خواهند داشت و این اکران با حضور بازیگرانی چون پیمان معادی، نگار جواهریان، آزاده صمدی، نوید محمد زاده، حامد کمیلی، ساعد سهیلی، مهدی پاکدل و نیکی کریمی آغاز می‌شود که هر یک از آن‌ها نیز برای دیده شدن و رقابت بازی خیر کننده‌ای را از خود نشان داده‌اند که ساعد هدایتی در این میان به عنوان جوان ترین بازیگر توانسته در این فیلم خودی نشان دهد.

البته دو فیلم " ملبورن " و " چند متر مکعب عشق " در اکران و جشنواره‌های خارجی جایزه‌های متعددی را کسب کردند و این می‌تواند در فروش فیلم تاثیر گذار باشد.

مسلم است که اکران فصل زمستان با توجه به نزدیک شدن به ایام جشنواره فیلم فجر با اقبال خوبی مواجه نخواهد شد. اما شاید اتفاقی پیش بینی نشده بتوانند این فصل از اکران را به لحاظ فروش و پر کردن صندلی‌های سینما نجات دهد.

* " چند متر مکعب عشق "

این روزها اولین فیلم " جمشید محمودی " در سینماهای تهران و شهرستان در حال اکران است که تاکنون یک هفته از مدت اکران ‌آن می‌گذرد.

این فیلم در جشنواره سال گذشته فیلم فجر در دو بخش سودای سیمرغ و نگاه نو حضور داشت و توانست در بخش نگاه نو سیمرغ بلورین بهترین فیلم اولی و کارگردان را دریافت کند و در بخش سودای سیمرغ نیز در ۴بخش نامزد دریافت جایزه شود.

به عنوان نماینده سینمای افغانستان برای حضور در مراسم‌ اسکار انتخاب شده بود که پس از اعلام اسامی فهرست اولیه فیلم های خارجی زبان از قابلیت اصلی برای کسب اسکار جا ماند.

این فیلم عاشقانه که عشق یک پسر ایرانی به دختر افغان را روایت می‌کند و از ۲۶آذر ماه بدون سر گروه اکران عمومی شد.

ساعد سهیلی، حسیبا ابراهیمی، نادر فلاح، مسعود میر طاهری و افشین سلیمان پور از جمله بازیگران این فیلم هستند و نوید محمودی تهیه کنندگی آن را بر عهده دارد.

* " ملبورن "

فیلم " ملبورن " به کارگردانی نیما جاویدی در گروه سینما آفریقا بعد از فیلم " مستانه " از سوم دی ماه اکران می‌شود. در این فیلم که کارگردان آن برای اولین بار تجربه یک فیلم بلند را در کارنامه فیلم سازی اش ثبت کرده است بازیگرانی چون پیمان معادی، نگار جواهریان و رامبد جوان ایفای نقش کردند.

" ملبورن " تاکنون جایزه‌های جهانی زیادی کسب کرده که از آن میان می توان به جایزه هرم طلایی بهترین فیلم جشنواره قاهره و استکهلم اشاره کرد.

* " تمشک "
فیلم " تمشک " اثری متفاوت در کارنامه سامان سالور است سامان سالور از جمله کارگردانی است که کارهایش مجوز اکران عمومی پیدا نمی‌کند از ۵فیلم قبلی وی تنها فیلم " سیزده۵۹ " مجوز اکران عمومی گرفت.

این فیلم داستان حمید و هما زوج ناباروری را روایت می‌کند که تصمیم گرفته اند از راه اجاره‌ی رحم بچه دار شوند این دو در راه پیگیری و انتخاب شخص مورد اطمینان برای این منظور به زن جوانی به نام رضوان بر می‌خورند که با وجود شرایط مساعد دارای مشکلاتی است. اتفاقی که برای این زوج پس از آشنایی با رضوان می افتد سبب می‌شود آن‌ها به شناخت تازه‌ای خود و پیرامونشان برسند.

نیکی کریمی، مهدی پاکدل، مهران احمدی، حبیب دهقان نسب و سمیرا حسن پور در این فیلم به نقش آفرینی پرداخته اند.

این فیلم به عنوان آخرین اثر سامان سالور بعد از فیلم " تراژدی " در گروه سینمای فرهنگی از چهارشنبه سوم دی ماه اکران عمومی خواهد شد.

* " خانه‌ای کنار ابرها "

فیلم " خانه‌ای کنار ابرها " نیز سومین فیلمی است که از سوم دی ماه در سینماهای تهران و شهرستان‌ها به روی پرده خواهد رفت و با سرگروهی سینما استقلال جایگزین فیلم " میهمان داریم " می‌شود.

جلال دهقان اشکذری کارگردانی این فیلم را بر عهده دارد و هدایت هاشمی، حامد کمیلی، ‌آفرین عبیسی و نگار عابدی از جمله بازیگران فیلم هستند.

دهقانی اشکذری در اولین گام کارگردانی به سراغ ژانر دفاع مقدس رفت و در جشنواره فیلم فجر نیز مورد استقبال اهالی رسانه قرار گرفت و توانست در دو بخش فیلم نامه و فیلم کاندیدای دریافت سیمرغ شود.

* " سیزده "

اما آخرین فیلمی که رنگ پرده سینما را به خود می بیند فیلم " سیزده " ‌به کارگردانی هومن سیدی است که اکران خود را با ۱۳سینما در تهران و همچنین ۳سینما در شهرستان‌های مشهد، گرگان و رشت از ۱۰دی ماه آغاز می‌کند.

این فیلم توانست سال گذشته در جشنواره فیلم فجر یکی از سیمرغ‌های نگاه هو را از آن خود کند.

" سیزده " ‌داستان زندگی نوجوانی است که پس از درگیری‌های پدر و مادرش از خانه می رود و با گروهی خلافکار آشنا می شود.

بازیگران این فیلم عبارتند از: امیر جعفری، آزاده صمدی، ریما رامین فر، نوید محمد زاده، با معرفی سینا امیر طهماسب و با حضور ویشکا آسایش.