بازار روغن تنظیم و افزایش قیمت کنترل شد

به گزارشافکارنیوز،محمد قبله با اشاره به اینکه باید سیاست خرید تضمینی در بخش روغن با بازنگری هایی همراه شود، اظهارداشت: یکی از انتقادات بنده به قیمت خرید تضمینی این موضوع است که چرا دولت از سایر کشورها مانند برزیل اقدام به واردات دانه روغن آن هم ارزان تر از قیمت تمام شده داخلی می‌کند. این امر امکان رقابت را برای تولیدکنندگان داخلی در سطح بازار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در چرایی قیمت ارزان محصولات روغنی وارداتی می‌توان به این نتیجه رسید که یا قیمت های این محصولات در کشور ما گران و یا کشورهای دیگر سیاست های حمایتی ویژه ای را از تولیدکنندگان خود می‌کنند، افزود: صنعت روغن نباتی کشور نزدیک به دو سال افزایش قیمتی نداشته است اما چگونه است که تولیدکنندگان روغن باید قیمت محصولات خود را کاهش دهند اما وزارت جهاد و کشاورزی همیشه باید نرخ تضمینی خود را افزایش دهد.

دبیر انجمن روغن نباتی اضافه کرد: انجمن روغن به این دلیل اقدام به کاهش قیمت محصولات روغنی نکرده است که ارز روغن خام از ارز مرجع ۱۲۲۶ تومان به ۲۷۰۰ تومان رسیده است به همین واسطه با وجود کاهش قیمت جهانی روغن خام نمی توان توقع کاهش قیمت پایه روغن را در داخل کشور داشت.

قبله با بیان اینکه بنده نمی فهمم منظور وزارت کشاورزی در عدم تحقق تنظیم بازار روغن که به انجمن روغن نباتی واگذار شده است، چیست؟ گفت: هدف از تنظیم بازار ثبات قیمت، تأمین به موقع و جلوگیری از کمبود کالا و جلوگیری از حواله کشی و سهمینه بندی است حتی انجمن با کسب رضایت مصرف کنند و تولیدکنندگان دلال بازی ها را حذف و مستقیماً کالا در اختیار کارخانجات قرار می دهد.

وی ضمن بیان اینکه به اعتقاد ما تنظیم بازار روغن با موفقیت صورت گرفته است، تصریح کرد: اگر وزارت جهادکشاورزی در تنظیم بازار کالاها تعریف دیگری دارد مؤلفه‌های آن را برای انجمن تعریف کند.

اخیراً عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی در اظهاراتی اعلام کرده است که " وزارت جهاد کشاورزی در واگذاری بازار روغن نباتی از تولید تا بازار مصرف و چگونگی تنظیم بازار، انجمن صنفی روغ نباتی تامل دارد؛ چرا که به نظر می‌رسد باید پایش بیشتری از سوی وزارتخانه انجام شود ".

وی افزود: این سوال مطرح می‌شود که با وجود واردات چهار میلیارد دلاری روغن خام و مقداری دانه‌های روغنی به کشور، چرا دانه‌های روغنی تولید داخل روی دست تولیدکنندگان باقیمانده است؟

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال برنامه‌ریزی برای این مشکل هستیم تا بتوانیم تشکل‌ها یا اشخاصی که در واردات تصفیه و بسته‌بندی روغن خام منافع جدی دارند در زمینه همکاری در خرید دانه‌های روغنی تولید داخل نیز سهیم باشند.

بخشنده تصریح کرد: علیرغم پایین آمدن قیمتهای جهانی روغن خام، قیمت داخلی روغن نباتی کاهش نیافته است، معاونت زراعت وزارت جهاد کشاورزی انتقاد دارد و در همین زمینه در حال بررسی وضعیت هستیم.