شرکت نفت " بصره " تاسیس می‌شود؟

به گزارشافکارنیوز،" سلیم شوقی عبد علی " نماینده ائتلاف " المواطن " با بیان این که بهتر است شرکت نفت جنوب عراق، شرکت نفت بصره نامیده شود زیرا ۹۳ درصد از نفت عراق متعلق به میدان های نفتی بصره است، تصریح کرد که پشنهاد صدور قانون محلی برای تاسیس شرکت نفت بصره نیز از سوی اعضای شورای استانداری در دست بررسی است.

" فالح حسن الخزعلی " نماینده ائلاف دولت قانون نیز در گفت وگو با سومریه نیوز با اشاره به این که شورای استانداری بصره زمانی که خواهان تاسیس شرکت نفت بصره شد، بر حق بود، گفت: بصره مستحق تاسیس شرکت نفتی بزرگی با نام این استان است.

" ضیاء موسوی " مدیرکل شرکت نفت جنوب عراق، در این خصوص به سومریه نیوز گفت: پیشنهاد تغییر نام شرکت نفت جنوب به شرکت نفت بصره چندبار از سوی اعضای شورای استانداری بصره به مدیریت این شرکت ارائه شده است.

وی افزود: شرکت نفت جنوب تنها مسئول اداره منابع نفتی استان های جنوبی نیست بلکه اداره تاسیسات نفتی استان الانبار، السماوه، نجف و رمادی نیز به عهده این شرکت می باشد و توصیه دیگری برای تغییر ندادن نام شرکت نفت جنوب وجود دارد زیرا بصره زیر مجموعه شرکت نفت جنوب است و هر وقت شرکت نفت ذی قار که جز این مجموعه است تاسیس شد، این پیشنهاد نیز معقول به نظر خواهد رسید.

خاطرنشان می شود که به دنبال تاسیس شرکت نفت میسان و تلاش برای تاسیس شرکت نفت ذی قار، شورای استانداری بصره در ۲۱ آوریل ۲۰۱۴ با صدور بیانیه ای خواهان تغییر نام شرکت نفت جنوب عراق به شرکت نفت بصره شد و شیخ احمد سلیطی عضو این شورا در آن زمان گفت: این تصمیم بر اساس ماده ۱۱۲ قانون اساسی عراق اتخاذ شده است.

شرکت نفت جنوب عراق بزرگ ترین شرکت دولتی عراق است؛ حدود ۲۰ هزار نفر در ده میدان و تاسیسات نفتی این شرکت مشغول کار هستند. این شرکت سال ۱۹۶۹ تاسیس شد و دهه هفتاد اوج شکوفایی آن بود زیرا تولیدات آن به ۷۵۰ هزار بشکه در روز رسیده بود. اما بسیاری از تاسیسات آن در جنگ ۸ ساله با ایران و نیز در جنگ دوم خلیج فارس تخریب شد.

سال ۲۰۰۳ نیز این شرکت مورد غارت و تخریب قرار گرفت و به شدت خسارت دید و نیمه دوم سال ۲۰۰۳ تولید نفت خام آن به حدود ۱۵۰ هزار بشکه در روز رسید. این شرکت در ۱۰ سال گذشته توانسته است بخش قابل توجهی از توان خود را بازیابد.

استان بصره قطب صنعت نفت عراق و از مهم ترین مناطق نفت خیز جهان محسوب می شود و حدود ۵۹ درصد ذخایر نفت عراق در این منطقه قرار دارد. این استان وسیع ترین میدان های نفتی عراق را در خود جای داده است.