مجلس نمی‌خواهد بار استیضاح نعمت‌زاده را به دوش بکشد
گروه سیاسی

: عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در طول یک‌سال و نیم گذشته، تاکنون باعثدریافت دو کارت زرد وی از مجلس شده است. در حال حاضر نیز از برخی محافل خبری، خبری از طرح استیضاح محمدرضا نعمت‌زاده شنیده می‌شود، اما برخی از نمایندگان چنین خبری را تکذیب می‌کنند؛ اگرچه معتقدند که عملکرد ضعیف نعمت‌زاده، این روزها حتی صدای دولت را هم در آورده است، اما با این‌حال نمایندگان نمی‌خواهند بار استیضاح را به دوش بکشند.

در این باره سید ناصر موسوی‌لارگانی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «افکارنیوز» عنوان می‌کند: در حال حاضر طرح استیضاح مطرح نیست و بعید می‌دانم چنین اتفاقی بیفتد. کسانی هم که از این موضوع صحبت می‌کنند، استدلالشان دریافت دو کارت زرد نعمت‌زاده از مجلس است و کارت سوم را بگیرد، به منزله استیضاح است.

وی با بیان این‌که من تاکنون چیزی در میان نمایندگان از طرح استیضاح نشنیدم، می‌افزاید: هم‌اکنون این بحثمطرح است که دولت از عملکرد آقای نعمت‌زاده راضی نیست، اما می‌خواهد به یک نحوی این بار مسوولیت و بار استیضاح را به دوش مجلس بگذارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح می‌کند: متاسفانه عملکرد ضعیف وزیر صنعت، معدن و تجارت در طول یک‌سال و نیم گذشته و سوالاتی که از ایشان شده، باعثشده تا الان دو کارت زرد بگیرد، ولی با این حال من در صحبتی که با بعضی از همکاران داشتم، نظرشان این بود که هزینه استیضاح برای مجلس نباشد.

انتقادات به وزارت صنعت، معدن و تجارت
موسوی‌لارگانی با اشاره به انتقادات به وزیر صنعت، معدن و تجارت، عنوان کرد: یکی، دو مورد از انتقادات به کالاهای وارداتی و خودروهای گران‌قیمت و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی که ممنوع شده بود، برمی‌گردد.

وی ادامه می‌دهد: این‌ها یک‌سری از موارد بود، اما الان وقتی دقت می‌کنیم، می‌بینیم صنعت و تولید کشور با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کند، بنابراین یک فردی را باید در رأس صنعت بگذارند که از توانمندی بالایی برخوردار باشد، هم وقت بیشتری را بگذارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که فقط مساله صنعت نیست، می‌گوید: صنعت خودش یک زمانی سه وزارتخانه بوده است؛ صنایع سنگین، صنایع سبک و صنایع معدنی. وزارت بازرگانی هم در گذشته یک وزارتخانه عظیمی بوده است، بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت یک کسی را می‌خواهد که توانمند باشد.

موسوی‌لارگانی متذکر می‌شود: آقای نعمت‌زاده از نظر تجربه، تجربیات خوبی دارد، اما وزیر باید بتواند دوندگی داشته باشد و در هیات دولت با جسارت بالایی از حق صنعتگران و تولیدکنندگان دفاع کند.
وی عنوان می‌کند: در حال حاضر یک مقدار ایشان سنشان بالاست، بنابراین آن توانمندی لازم در وجودشان نیست.

واحدهای تولیدی در حال تعطیلی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح می‌کند: هم‌اکنون بحثسرمایه در گردش صنعتگران و تولیدکنندگان مطرح است؛ به طوری که خیلی از واحدهای تولیدی یا دارند تعطیل می‌کنند یا با ظرفیت خیلی پایینی کار می‌کنند.

موسوی‌لارگانی با بیان این‌که ما دوره‌ای را داشتیم که صنعتگران وام ارزی گرفتند، اما یک شبه قیمت ارز سه برابر شد، می‌افزاید: در حال حاضر این گروه کل زندگی‌شان را هم بخواهند بدهند، نمی‌توانند بدهی خود را پرداخت کنند، بنابراین صنعت واقعا یک فردی را می‌خواهد که از حق آنها در شورای پول و اعتبار و هیات دولت دفاع کند و برنامه‌ریزی وجود داشته باشد تا مشکلات برطرف شود.

وی اظهار می‌دارد: صنعت نساجی نزدیک به هزار سال قدمت دارد، ولی در حال نابودی است؛ چراکه آن توجهی که باید وجود داشته باشد، وجود ندارد.

توان خرید مردم کاهش یافته است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به عملکرد وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه معیشتی مردم نیز عنوان می‌کند: در این حوزه اگر بخواهیم بگوییم عملکرد عالی بوده، قطعا آن عملکردی که باید قابل تقدیر باشد، نیست.

موسوی‌لارگانی می‌افزاید: ما در بحثسبد کالا کمبود نداشتیم، اما افزایش قیمت بالایی را ما در سبد خوراکی و سفره مردم داشتیم و الان تقریبا توان خرید مردم خیلی زیاد نیست و باید یک توجه بیشتری به بحثسفره مردم شود؛ با توجه به این‌که خیلی از خانواده‌های ما یا دارند با یارانه‌ها زندگی می‌کنند یا تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند.

وی تصریح می‌کند: مردم ما قانع هستند و افراد زیادی را داریم که کمتر از یک میلیون تومان درآمد دارند؛ با وجود این‌که سرپرست خانواده مشغول به کار است. بر این اساس، باید یک مقداری تورم سبد کالای مردم و نیازهای روزمره مردم کاهش یابد تا مردم تحت فشار نباشند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان این‌که من اگر بخواهم ضعیف‌ترین عملکرد نعمت‌زاده را بگویم، بی‌توجهی و کم‌توجهی به تولید داخل بوده است، می‌گوید: با وجود این‌که مقام معظم رهبری روی بحثاقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی تاکید داشتند، اما ایشان حتی در یک جلسه‌ای که بین سرمایه‌گذاران ایرانی و چینی هم بوده است، واردات را برای کشور مشکلی نمی‌دانستند.

موسوی‌لارگانی می‌افزاید: هر کسی که بخواهد روی بحثواردات فکر کند، به این نتیجه می‌رسد که واردات هم ارز کشور را خارج می‌کند و هم باعثمی‌شود که اشتغال در کشور زیر سوال برود و هم این‌که تولید داخلی ضربه می‌بیند. یعنی وقتی ما واردات بی‌رویه داشته باشیم، دیگر آن همتی که باید برای تولید داخلی وجود داشته باشد، نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگر به وفور تولیدات خارجی به کشور وارد شود، به طور قطع تولیدکنندگان داخلی آن ایدهای که باید به خرج دهند که کیفیت و کمیت را تغییر دهند یا تولید را افزایش دهند، اصلا وجود نخواهد داشت، چراکه تولید صورت گرفته، اما خریدار برای تولیدات وجود ندارد و این موضوع باعث بیانگیزگی تولیدکنندگان میشود.