نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش: اوباما دنبال نابودی داعش نیست!
گروه بین الملل -

ژنرال جان آلن ۶۱ ساله، از ماه سپتامبر به عنوان نماینده آمریکا در ائتلاف ضد داعش خدمت می کند. او پیش از این سه سال معاون فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان و عراق بود.

به گزارشافکارنیوز؛ او در مصاحبه با اشپیگل برای راحت تر بودن تلفظ کامل دولت اسلامی عراق و شام، بارها از واژه عربی داعش استفاده می کند. بخش هایی از این گفتگو به شرح زیر است:

آلن در پاسخ به پرسش اشپیگل مبنی بر اینکه «باراک اوباما اعلام کرده است که می خواهد داعش را «درنهایت از بین ببرد و نابود کند». آیا اشتباه بود که هدفی را که رسیدن به آن غیرممکن است تعیین شود؟» پاسخ داد: بسیار مهم است که درک روشنی از اهدافی که به دنبال آن هستیم داشته باشیم. من فکر نمی کنم اوباما مفهوم «نابودی» را برای داعش درنظر گرفته باشد. این بسیار فراتر از تفکر ما در این زمینه است.

او معتقد است که راه حل کوتاه مدتی برای توقف داعش وجود ندارد.

وی در مورد تبلیغات داعش معتقد است: «ما نه تنها نیاز داریم تا در مورد داعش افشاگری کنیم بلکه باید در کنار کشورهایی که جذابیت داعش را شکست داده اند، جشن بگیریم. شما پیش از این از نابودن صحبت کردید، ما تنها در صورتی می توانیم داعش را نابود کنیم که جذابیت برند آن را از بین ببریم. اگر شما باورها را شکست دهید می توانید سازمان را نابود کنید. ما می خواهیم ظرفیت لازم را در کشورهای منطقه و کشورهای ائتلاف برای کاهش جذابیت داعش برای استخدام نیروها ایجاد کنیم.»

پس از انجام ۱۳۰۰حمله هوایی توسط نیروهای ائتلاف داعش خود را با این حملات تنظیم کرده است. اکنون پیدا کردن اهداف مناسب و معقول سخت تر شده است. آیا اکنون زمان مناسب برای حمله زمینی فرا رسیده است؟ جان آلن در پاسخ به این سوال می گوید: نیروهای آموزشی و تجهیزات لازم به منظور مقابله با داعش برای نیروهای امنیتی عراقی فراهم شده است. نبرد هوایی برای متوقف کردن تحرکات داعش و حمایت از نیروهای عراقی در ضدحمله ها درنظر گرفته شده بود. نیروهای امنیتی عراق و پیشمرگه های کردتوانایی لازم را برای شکست حصر بیجی، بیرون راندن داعش از سد موصل و شکست حصر آمرلی را داشته اند. در دراز مدت ما روند آموزش را ادامه خواهیم داد.

نماینده آمریکایی نیروهای ائتلاف در پاسخ به این پرسش که «آیا در سال های آینده عراق وسوریه همانند این سال ها باقی خواهند ماند؟» گفت: «به نظر من عراق ازلحاظ جغرافیایی ترمیم خواهد شد. شاخص های اولیه و عملکرد دولت حیدر العبادی بسیار مثبت است. درحال حاضر روند بسیار مثبتی در منطقه وجود دارد. عربستان سعودی سفارت خود را در بغداد گشوده است. العبادی همچنین ملاقات سازنده ای نیز با پادشاه اردن داشته است. رجب طیب اردوغان سفری به بغداد و اربیل دارد. العبادی رابطه خوبی با کویت هم دارد. دولت جدید با معامله نفتی با کردستان موافقت کرده است. این یک توسعه قابل توجه است. العبادی همه این کارها را پس از ورود به دفترش در ماه سپتامبر انجام داده است. اما پیش بینی ها در مورد سوریه دشوارتر است.»

اشپیگل همچنین از وی پرسید: آیا شما برای هماهنگ کردن تلاش های نیروهای ائتلاف در مبارزه با داعش به ایران سفر خواهید کرد؟. جان آلن در پاسخ به این سوال تاکید کرد: پاسخ ساده است. هیچگاه. ما با ایران همکاری نداریم و مبارزات ائتلاف را با ایران همگام نخواهیم ساخت.