راه اندازی پژوهشکده تاریخ و کارگاه مرمت مطبوعات در آینده نزدیک

به گزارش افکارنیوز، نشست خبری تشریح برنامه‌های معاونت سازمان اسناد کتابخانه ملی با حضور غلامرضا عزیزی و جمعی از اهالی رسانه عصر امروز، ۱۳ دی ماه در مرکز اسناد و آرشیو ملی برگزار شد.

عزیزی در این نشست با تشریح فعالیت‌ها و برنامه‌های تعریف شده این سازمان گفت: سازمان اسناد کتابخانه ملی از ادغام سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران شکل گرفت. معاونت اسناد در حقیقت انجام دهنده وظایف سازمان اسناد ملی سابق است. سازمان اسناد سابق سال ۴۹ تأسیس شد و پس از ۳۵ سال فعالیت با کتابخانه ملی ایران ادغام شد. طبق قانون برای این سازمان وظایف مشخصی تعیین شده که در ۵ محور شامل شناسایی و ارزشیابی اسناد، امحای اوراق زاید، جمع‌آوری اسناد در مکانی واحد و فراهم آوردن امکان دسترسی و حفاظت و نگهداری می‌گنجد. این وظایف پس از ادغام نیز همچنان انجام می‌شود.

وی با اشاره به نحوه جمع‌آوری اسناد افزود: ما در سازمان اسناد، اسناد را پس از راکدشدن از سازمان‌ها تحویل می‌گیریم. همکاران ارزشیاب ما پرونده‌ها را بررسی می‌کنند و اگر پرونده‌ای امکان نگهداری داشت آن را نگهداری، در غیر این صورت امحا می‌کنند. گروه سومی از اسناد نیز وجود دارد که نه امحا کردن آنها مشخص است و نه نگهداری آنها، این اسناد تا زمانی مشخص در حالت بینابینی نگهداری می‌شوند. علاوه بر این سازمان اسناد در دیگر روش‌هایی که سازمان‌های همسو با آن انجام می‌دهند نیز فعال است. فعالیت‌هایی مانند خرید اسناد، نگهداری اهدا و … خدمتی که اخیرا در سازمان آغاز شده امانت داری اسناد است. به این صورت که ما برخی از اسناد را گه صاحبان آنها تمایلی به فروش و یا اهدا ندارند به صورت امانی نگهداری می‌کنیم. در کنار این امسال شیوه نگهداری اسناد را نیز به مالکانشان آموزش می‌دهیم.

معاونت سازمان اسناد کتابخانه ملی به دیگر برنامه‌های این معاونت اشاره کرد و یادآور شد: سازمان اسناد ملی سابق از سال ۷۰ فعالیت دیگری را مبنی بر تاریخ شفاهی به عنوان روشی برای محافظت اسناد آغاز کرد. ما در این زمینه به سراغ کسانی می‌رویم که شاهدان عینی وقایع بودند. تا به اصل ماجرا پی ببریم. در خرداد ماه سال جاری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به منظور تقویت حوزه تاریخ شفاهی، تاریخ شفاهی را از معاونت اسناد مجزا کرد و مکاتباتی را جهت اخذ مجوز پژوهشکده تاریخ شفاهی انجام داد که امیدواریم به زودی به نتیجه برسد.

عزیزی در بخش دیگر سخنان خود به مرمت اسناد اشاره کرد و ادامه داد: بعد از گرداوری اسناد در اداره کل حفاظت، آسیب شناسی اسناد آغاز می‌شود چرا که برخی از این اسناد به دلیل نداشتن محیط مناسب آسیب‌هایی می‌بینند و به مرمت نیاز دارند. تاکنون دو کارگاه برای این منظور فعالیت می‌کردند. امسال نیز کارگاه مرمت جلد چرم راه اندازی شد و امیدواریم تا آخر امسال کارگاه چهارم ویژه مرمت مطبوعات نیز راه اندازی شود. در کنار این ما بحثاموزش مرمت اسناد را در کشورهای همسایه نیز در دستور کار خود قرار دادیم. تاکنون گروه‌های آموزشی برای کشورهای افغانستان، تاجیکستان، عراق، امان و ترکیه برگزار شده است.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه اسناد و عکس برای دهه فجر سال جاری و ۱۵ خرداد خبرداد و گفت: در این نمایشگاه‌ها قرار است اسناد و عکس مرتبط با حوادثذکر شده در نمایندگی رایزنی‌های فرهنگی ایران در کشورهای مختلف برگزار شود. در نمایشگاه ۱۵ خرداد گزارشی از ساواک از فعالیت‌های مردم در این زمینه ارائه خواهد شد علاوه براین درنظر داریم اسناد مربوط به ایران و یا اسنادی که به زبان فارسی در کشورهای همسایه وجود دارند جمع آوری شود و یا حداقل تصویر آنها تهیه شود. در کنار این کتاب اهداگران اسناد نیز منتشر خواهد شد.

معاونت سازمان اسناد کتابخانه ملی در ادامه سخنان خود از برگزاری نمایشگاه «اسناد افتخار کربلا ۵» در روز دوشنبه هفته جاری خبر داد و یادآور شد: در این نمایشگاه ۱۱۲ تابلو به نمایش گذاشته خواهد شد. عملیات کربلای ۵ یکی از غرور آمیزترین عملیات‌های نظامی در طول هشت سال دفاع مقدس بوده است.

عزیزی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر نحوه اطلاع رسانی اسناد به پژوهشگران گفت: متأسفانه برای کار با سند مشکلات و دشواری‌هایی وجود دارد که منجر می‌شود دانشجویان کمتر به این مرکز مراجعه کنند. وقتی دانشجویی بتواند با سرچ دو ساعته کل مطالب مورد نیاز را از اینترنت دریافت کند دیگر سراغ اسناد بدخط نمی‌آید. دشواری کار با سند و از سوی دیگر سهل‌گیری اساتید باعثشده که طیف بزرگی از دانشجویان کمتر به سراغ ما بیایند علاوه براین ما اسناد را روی سایت قرار می‌دهیم و در کنار آن تک برگ‌ها را نیز به علاقه مندان ارسال می‌کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر دشواری کار فعالان حوزه سند و تدابیر اندیشیده شده برای این امر گفت: در بازنشستگی این شغل جزو مشاغل سخت دستهبندی میشود. امسال رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به جد به دنبال این است که شرایط سخت و زیانآور بودن فعالان حوزه سند را لحاظ کند. ما همکارانی داریم که تمام ساعت کاریشان را در مخازنی طی میکنند که هیچ نوری وجود ندارد و یا بوی اسناد برای آنها مناسب نیست. ما فقط این موضوع را پیگیری میکنیم اما تصمیم گیرنده نیستیم. هنوز نهاد ریاست جمهوری جوابی به این درخواست نداده و درحال بررسی امور هستیم.