کاهش ۲۵۰ تنی روزانه زباله

به گزارشافکارنیوز،آموزش افراد جامعه و فرهنگسازی برای تفکیک زباله از مبدا و همچنین رعایت رها نکردن زباله در اماکن عمومی یکی از ضروریاتی است که باید برای سالم نگه داشتن محیط زیست توسط شهروندان انجام شود.

بر اساس این گزارش، بیش از ۶۷ درصد زباله های شهری شامل مواد غذایی است که شهروندان باید تفکیک زباله از مبدا را انجام دهند تا زباله های تر به همراه دیگر زباله ها وارد محیط زیست نشود.

در کشورهای دیگر بعد از کاهش ضریب " سی اُ دو " و " بی اُ دو " پسماندها و زباله ها به عنوان آب شرب استفاده می کنند و با استفاده از این دستگاه های مجهز می توان از آب تهیه شده به عنوان آب آبیاری کشاورزی استفاده خواهد شد.

روزانه ۹۵۰۰ تن زباله تولید می شود

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به تولید روزانه زباله در کلانشهر تبریز اظهار داشت: در شهر تبریز روزانه ۹ هزار و ۵۰۰ تن زباله تولید می شود که این آمار در سال های گذشته یک هزار و ۲۰۰ تن بود.

علیرضا اصغری افزود: سازمان پسماند شهرداری تبریز متخصص در امر زباله است و زباله ها با طی مراحل مختلف توسط این سازمان مدیریت شده و اقدامات عملی در این خصوص انجام می شود.

وی با بیان اینکه ۲۲ پیمانکار بخش خصوصی در بخش زباله فعالیت می کنند، اظهار داشت: این پیمانکاران بعد از جمع آوری، زباله ها را به کارخانجات پردازش و دفن می برند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تبریز با اشاره به اینکه برای سال ۹۴ سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز بودجه ‌ای معادل ۲۸۰ میلیارد ریال تدوین شده است، افزود: مدیریت پسماند شهرداری تبریز در حال حاضر به بزرگ ‌ترین مرکز تحقیقاتی و پژوهشی در خصوص مسائل زیست ‌محیطی و بهداشت محیط در شمال‌ غرب کشور تبدیل شده است.

اصغری با اشاره به ارتباط این سازمان با «N. G. O» و گروه‌های زیست ‌محیطی اظهار داشت: این گروه‌ ها در ارایه آموزش‌ های لازم به شهروندان در زمینه تفکیک و جداسازی زباله ‌ها و پسماندهای خانگی در مبدا می‌ توانند نقش بسیار خوبی را ایفا کنند و به دنبال توسعه ارتباط با «N. G. O» و گروه‌ های زیست‌ محیطی هستیم.

استقبال از طرح ها و ایده‌ های عموم شهروندان در مدیریت پسماند شهری


مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تبریز افزود: سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز در بحثآموزش شهروندی از طرح‌ های عموم شهروندان به‌ خصوص اهالی رسانه استقبال می ‌کند و پذیرای هر طرح و ایده ‌ای که به افزایش سطح آگاهی و مشارکت شهروندان در مسایل مربوط به مدیریت پسماندهای شهری منجر می شود.

اصغری با اشاره به اهمیت تفکیک زباله از مبداء گفت: تفکیک زباله از مبدا باعثآسان شدن چرخه بازیافت شده و هزینه ها را پایین می آورد لذا از مردم عزیز میخواهیم تا این مهم را برای ما انجام دهند.

۹۵ درصد افراد زیر ۱۵ سال زباله های خود را به فضاهای شهری رها نمی کنند


وی همچنین در ادامه با اشاره به اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز اظهار داشت: آموزش و فرهنگسازی در مهدکودک ها و پیش دبستانی ها، مدارس آموزش و پرورش، مجتمع های مسکونی انجام شده است و ۹۵ درصد افراد زیر ۱۵ سال در تفکیک زباله ما را یاری می کنند.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تبریز با بیان این مطلب اظهار داشت: این سازمان در آینده به دنبال حذف دفن زباله است.

اصغری از طراحی زباله گاه میانی در سازمان پسماند شهرداری تبریز خبر داد و افزود: این زباله گاه یکی از بزرگترین و مدرن ترین زباله گاه های کشور خواهد بود که در حال طراحی است.

وی همچنین در ادامه گفت: در پایان امسال قرار است سالن سرپوشیده ای با هزینه ای ۴۰ میلیارد ریال افتتاح خواهد شد و این سالن با مجهز شدن به دستگاه های پیشرفته از دفن زباله جلوگیری خواهد شد.

مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری تبریزی خاطرنشان کرد: کاهش دفن زباله یکی از مهم ترین برنامه های این سازمان در آینده خواهند بود.

تبریز و تهران پایلوت طرح سوزاندن زباله برای تولید برق برق هستند


معاون برنامه مدیریت پسماند شهرداری تبریز همچنین در گفتگویی با بیان اینکه ککلانشهرهای تبریز و تهران به عنوان شهرهای پایلوت برای اجرا و نصب دستگاه‌ های زباله سوز انتخاب شده‌لانشهرهای تبریز و تهران به عنوان شهرهای پایلوت برای اجرا و نصب دستگاه‌ های زباله سوز انتخاب شده‌ اند، اظهار داشت: با نصب دستگاه های مدرن زباله سوز می توانیم برق زیست توده را از سوزاندن زباله‌ ها به دست بیاوریم.
حبیبه هراتی اضافه کرد: در حال حاضر به دنبال مطالعه برای امکان سنجی تهیه دستگاه زباله سوز هستیم که در صورت تحقق این مسئله دفن زباله در تبریز نخواهیم داشت.

وی با اشاره به توجه ویژه سازمان مدیریت پسماندهای شهرداری تبریز به سلامتی کلیه کارکنان سازمان اظهار داشت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز نخستین سازمانی است که نسبت به کسب گواهی " اچ اس ای " اقدام کرده است و معاینات و کنترل های منظم و دقیقی را بر روی کلیه کارکنان انجام می ‌دهد.

دستگاه نانو ضریب " سی اُ دو " و " بی اُ دو " را به ۱۰۰ می رساند


معاون عمرانی شهرداری کلانشهر تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: ضریب " سی اُ دو " و " بی اُ دو " در زباله های تبریز بیش تر است و حداقل باید این ضریب ۲۰۰ باشد و با استفاده از دستگاه نانو این ضریب به ۱۰۰ می رسد.

محبوب عبدالله پور افزود: در دنیا با استفاده از تکنولوژی های مختلف پسماندها را تصفیه کرده و بعد از تصفیه نیز در موارد مختلف استفاده می کنند.

مطمئنا برنامه های نهادهای مردمی در کاهش مصرف بیش از اندازه پلاستیک ها و رهاسازی آنها در طبیعت و همچنین تفکیک زباله از مبدا و آموزش بر کسی پوشیده نیست، اما با وجود اجرای برنامه ها در این راستا شاهد رهاسازی زباله توسط برخی از افراد هستیم که ضرورت دارد فرهنگسازی ها در این خصوص افزایش یابد.

با حذف دفن زباله های شهری قرار است با ورود دستگاه پیشرفته تکنولوژی نانو پسماندهای شهری بعد از تضفیه تبدیل به آب شده و در آبیاری جنگل های مصنوعی و اراضی کشاورزی استفاده کرد و این امر در کاهش مصرف آب شرب در اراضی کشاورزی کاهش می یابد.