بدهی وزارت نیرو به ۲۳ هزار میلیارد رسید

به گزارشافکارنیوز،ستار محمودی اظهار داشت: صنایع بزرگی مثل آب و برق از مجموعه صنایعی هستند که علاوه بر خدماتی بودن، اقتصادی نیز هستند.

وی افزود: صنعت آب و صنعت برق ناچار به حرکت مستمر هستند و نمی توانند در صورت بروز مشکلات اقتصادی متوقف شوند بلکه اگر پول نقد نباشد باید اعتباری فعالیت کنند.

قائم مقام وزیر نیرو با اشاره به حجم گسترده زیرساختهای فعلی و در حال ساخت آب و برق ایران گفت: وقتی که به تأثیر از شرایط کلی اقتصاد، منابع مالی در صنایع آب و برق محدود می شود، باید با قبول تعهد و بدهی‌هایی از سازندگان، پیمانکاران، بانک ها و بخش های دیگر کار را جلو ببریم و این خود شهامت و جرأتی است که هم وزارت نیرو در انجام کار انجام داده و هم کسانی که به وزارت نیرو اعتماد کرده اند و در این بخش فعالیت می کنند از خود نشان داده اند.

محمودی تصریح کرد: اگر موانع توسعه صنعت آب و صنعت برق کشور برداشته شود، این صنایع می توانند از نظر اقتصادی خودشان را اداره کنند و بار اقتصادی خودشان را از دوش دولت بردارند، اما با توجه به تنگناهایی که اقتصادهای بزرگ با آن مواجه اند و به سرعت قابل تغییر هم نیستند، وزارت نیرو برنامه هایی را برای جذب سرمایه از طریق بودجه عمومی، تسهیلات ارزی و ریالی، فاینانس، فروش اوراق مشارکت، جذب سرمایه بخش خصوصی و … انجام می دهد تا از بدهی انباشته دولت در دو صنعت آب و برق به طور مستمر بکاهد چرا که با توجه به نیاز به زیرساخت سازی مداوم در این دو صنعت، تعهدات جدید و بدهی های جدید ایجاد می شود.

وی ادامه داد: زمانی که وزارت نیرو در دولت جدید آغاز به کار کرد، بدهی وزارت نیرو به پیمانکاران، تولیدکنندگان، بانک ها و ... در مجموع ۲۵ هزار میلیارد تومان بود، در یکسال و اندی فعالیت دولت یازدهم موفق شدیم ۱۱ هزار میلیارد تومان از این بدهی را تسویه کنیم اما در این مدت با توجه به فعال بودن پروژه های دو صنعت آب و برق، تعهدات جدید و بدهی های جدید ایجاد شد و اکنون بدهی وزارت نیرو ۲۲ تا ۲۳ هزار میلیارد تومان است.