اصرار بر اسیتضاح وزیر آموزش و پرورش

به گزارشافکارنیوز،اوایل هفته گذشته زمزمه های طرح استیضاح دومین وزیر دولت تدبیر و امید در راهروهای مجلس شنیده شد، گفته ها حکایت از آن داشت که قرار است این بار فانی وزیر آموزش و پرورش توسط مجلسی ها استیضاح شود.

به گفته جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس و یکی از طراحان این استیضاح، تاکنون ۶۰ نفر از نمایندگان مجلس این طرح استیضاح را امضا کرده اند.

مهم ترین محورهای این طرح استیضاح، محقق نشدن سند تحول آموزش و پرورش، بی توجهی نسبت به حقوق فرهنگیان، مشکل پرداخت حقوق حق التدریسی ها، عدم توجه به توزیع عادلانه امکانات آموزش و پرورش در مناطق محروم، پرداخت نکردن سرانه واحدهای آموزشی، بی توجهی به حقوق بازنشستگان و عدم رتبه بندی معلمان، حمل و نقل دانش آموزان استثنایی و مدارس روستایی است.

طراحان این طرح استیضاح معتقد هستند که وزیر آموزش و پرورش در دوره وزارت خود بر این وزارتخانه نتوانسته به برنامه هایی که هنگام رای اعتماد به مجلس ارایه کرده بود عمل کند.

از سوی دیگر حسین سبحانی نیا عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی می گوید طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش توسط عده ای از نمایندگان در مجلس کلید خورده ولی هنوز متن استیضاح تقدیم هیأت رییسه نشده است.

مخالفان طرح استیضاح معتقدند که فانی فردی با تجربه و با کفایت است که توانسته در حوزه وزارت آموزش و پرورش به خوبی عمل کند.

**توصیه هیات رییسه به طراحان اسیتضاح برای عدم عدم اصرار بر اعلام وصول طرح استیضاح


ضرغام صادقی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در این باره در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا گفت: طراحان استیضاح وزیر آموزش و پرورش از هفته گذشته اصرار بر اعلام وصول این طرح استیضاح داشتند و در این راستا به هیات رییسه مجلس مراجعه کردند.

وی افزود: هیات رییسه مجلس به طراحان استیضاح توصیه کرد که در شرایط کنونی بر اعلام وصول طرح استیضاح اصرار نکنند.

**اصرار بر اسیتضاح وزیر آموزش و پرورش


محمد حسن دوگانی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا مهم ترین محورهای این طرح استیضاح را محقق نشدن سند تحول آموزش و پرورش، بی توجهی به حقوق فرهنگیان، عدم توجه به توزیع عادلانه امکانات آموزش و پرورش در مناطق محروم، بی توجهی به حقوق بازنشستگان و عدم رتبه بندی معلمان دانست.

وی با یادآوری این که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش از مدت ها قبل در دستورکار مجلسی ها است، گفت: پیش از این ما جلسه ای با علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی داشتیم و در آن جلسه بنا شد به دلیل آن که تکلیف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هنوز مشخص نشده، طرح استیضاح به زمان دیگری موکول شود.

وی با بیان این که طرح استیضاح فانی از هفته پیش دوباره در مجلس کلید خورد، گفت: نبود مدیریت مناسب در وزارت آموزش و پرورش مهم ترین مشکل این وزارتخانه است، امروز در بسیاری از استان ها و شهرستان ها فرهنگیان ناراضی هستند.

نماینده مردم فسا در مجلس تصریح کرد: وضعیت دانش آموزان در مقاطع ابتدایی در روستاها بسیار نامناسب است، ما شاهد هستیم که دانش آموزان تا کلاس ششم باید در کلاس های مختلط درس بخوانند که این به هیچ وجه درست نیست و تاکنون تفکیک جنسیتی در این مدارس انجام نشده است.

وی یادآور شد: مشکلاتی که امروز ما از آن صحبت می کنیم را آقای فانی در برنامه های خود در هنگام رای اعتماد ادعا کرده بود که حل خواهد کرد ولی ما امروز شاهدیم که هیچ کدام این مشکلات حل نشده است.

نماینده مردم فسا در مجلس تصریح کرد: ما هفته گذشته این طرح استیضاح را به هیات رییسه ارایه کردیم ولی هیات رییسه توصیه کرد که این طرح اعلام وصول نشود ولی ما همچنان پیگیراین اعلام وصول هستیم و باید هیات رییسه آن را اعلام وصول کند.

**دلایل استیضاح وزیر آموزش و پرورش


جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این باره اظهارداشت: آموزش و پرورش چهار هزار میلیارد تومان به فرهنگیان بدهی دارد و این مورد اصرار نمایندگان مجلس مبنی بر استیضاح وزیر را به همراه داشته است.

وی، مشکل پرداخت حقوق حق التدریسی ها، پرداخت نکردن سرانه واحدهای آموزشی، حمل و نقل دانش آموزان استثنایی و مدارس روستایی را بخش دیگری از مشکلاتی عنوان کرد که موجب شده نمایندگان مجلس شورای اسلامی بار دیگر طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را مطرح کنند.

وی اظهارداشت: امضاهای طرح استیضاح علی اصغر فانی به حدود ۵۰ امضا رسیده و هیات رییسه نیز در این باره وارد مذاکره شده اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اضافه کرد: هنوز استیضاح وزیر توسط هیات رییسه اعلام وصول نشده و عرف این است که ابتدا مذاکراتی صورت گیرد تا نمایندگان قانع شده و از استیضاح انصراف دهند یا این که وزیر تعهداتی داده و در جهت برخی اصلاحات تلاش کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با بیان این که وزارت آموزش و پرورش در وضعیت بسیار سختی قرار گرفته است، گفت: کوتاهی در امور و تشدید مشکلات این وزارتخانه به دولت، مجلس و وزیر باز می گردد.

وی یادآور شد: مسایل مختلف باعثشده فرهنگیان به شدت نگران آینده شغلی باشند و نقطه مقابل آن است که آنها حداقل حقوق را دریافت می کنند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درعین حال تصریح کرد: در مجلس نیز مشکلی داریم که کمک های خوبی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نظر گرفته شده این در حالی است که حتی با بسیاری از پیشنهادهای ما برای بهبود وضعیت فرهنگیان و معلمان مخالفت می شود.

کوچکی نژاد توضیح داد: از جمله این موارد طرح رتبه بندی فرهنگیان بود که طرح دو فوریتی آن سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مطرح و با مخالفت نمایندگان مواجه شد.

**فانی مجرب، با کفایت است / استیضاح در شرایط کنونی به نفع کشور نیست


کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این که وزیر آموزش و پرورش از وزرای باکفایت، با تحربه و مجرب است، گفت: فانی به موضوعات آموزش و پرورش اشراف کامل دارد و برای توسعه بخش آموزش تلاش کرده است.

وی با یادآوری این که در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری انسجام داخلی ضرورت دارد، خاطرنشان کرد:اگر استیضاح کنندگان دنبال مسایل جناحی هستند قابل حل نیست، ولی اگر مطالبه به حقی دارند در قالب تعامل و نشست این مطالبات را بیان کنند وگرنه با بها دادن به منافع گروهی، باندی و کم توجهی به منافع نظام، مشکلات را افزایش می دهند.