ابولا تا ۹۰ درصد مرگ آور است

به گزارشافکارنیوز،محمود نبوی امروز در سمپوزیوم ابولا اظهار کرد: بیماری ابولا در موارد شدید تا ۹۰ درصد مرگ و میر در پی دارد. ریسک ابتلا به این بیماری در تمام جهان وجود دارد و ممکن است هر لحظه وارد کشوری شود، چنانچه وارد کشور اسپانیا و آمریکا شد.

وی گفت: الزاماً این بیماری از فرودگاه امام وارد کشور نمی‌شود بلکه از نقاط مرزی در سراسر کشور وارد می‌شود و ممکن است خود را در استان‌های مختلف همچون قم، مشهد و اصفهان نشان دهد.

نبوی تصریح کرد: امکانات برای مقابله با این بیماری تا حدی در کشور وجود دارد، اما کافی نیست، ولی از هیچ بهتر است.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ویروس ابولا را از نوع ویروس هاری دانست و گفت: این بیماری ۵ جنس و گونه شامل سودانی، زئیری، رستون، بوندیوکیو و نایفرس دارد که دو گونه اول عامل بیشترین مرگ و میر مبتلایان بوده است.

وی افزود: طغیان‌های ابولا ۲ یا ۳ ماه طول می‌کشد و نهایتاً چند ده تا چند صد نفر را مبتلا کرده و از بین می‌رود، اما در کشورهایی که امکانات مراقبتی پایینی دارند با سفر مبتلایان به نقاط مختلف بیماری انتشار می‌یابد چنانچه سراسر سه کشور سیرالئون، گینه و لیبریا به این بیماری مبتلا شدند.

نبوی خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد خونریزی های این بیماری قابل مشاهده هستند، ضمن اینکه سن در مرگ و میر مبتلایان به این بیماری نقش اساسی دارد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد: مرگ و میر در افراد زیر ۲۰ سال ۳۳ درصد، در افراد بین ۲۰ تا ۴۵،۷۲ درصد و در افراد بالای ۴۵ سال ۹۴ درصد است، بنابراین مرگ و میر در سنین پایین‌تر به مراتب کمتر از مرگ و میر در سنین بالاست، ضمن اینکه مرگ و میر تا حدی در جنس مذکر بیش از جنس مؤنثاست.

نبوی گفت: از سال ۱۹۷۶ تلاش برای شناسایی مخزن این بیماری آغاز شد و در ابتدا میمون‌ها را مخزن اعلام کردند، اما سپس مشخص شد که میمون‌ها از انسان‌ها حساس‌ترند و ۱۰۰درصد مبتلایان می‌میرند، بنابراین میمون‌ها نمی‌توانند مخزن باشند.

نبوی افزود: این بیماری در خفاش‌ها مشاهده شد که خود مبتلا نمی‌شدند و از طریق بزاق و فضولات، این ویروس را به درختان، برگ‌ها و میوه‌ها انتقال می‌دادند و حیوانات سم‌دار مانند آهو، گوزن و میمون‌ها از آنها تغذیه کرده یا توسط انسان‌ها شکار می‌شدند یا به علت بیماری می‌میرند.

وی گفت: در آفریقا از میمون‌ها، آهو، گوزن و حتی جوجه تیغی که به این بیماری مبتلا می‌شوند تغذیه می‌کنند، این بیماری به انسان‌ها نیز منتقل شد.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تأکید کرد: در آفریقا رسم بر این است که پس از مرگ، بسیاری از بستگان فرد را شست و شو می‌دهند و هنگام تدفین وی را می‌بوسند و از آنجا که این بیماری از طریق بزاق و عرق نیز منتقل می‌شود، بسیاری از افراد در هنگام کفن و دفن به این بیماری مبتلا می‌شدند.

نبوی گفت: این بیماری همچون آنفلوانزا همه‌گیری ندارد بلکه هر نفر درنهایت دو نفر را به این بیماری مبتلا می‌کند، اما علت شیوع این بیماری در سه کشور مذکور بی‌برنامگی در آن کشورها بود.

معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در گینه این بیماری از شرق آغاز شد و رئیس‌جمهور این کشور اعلام کرد که باید شرق این کشور محاصره شود تا بیماری انتقال پیدا نکند، ولی مجلس آن کشور مخالف کرده و اعلام کرد این افراد باید برای انجام اقدامات درمانی به پایتخت بیایند و از امکانات استفاده کنند و در نتیجه این بیماری به راحتی سراسر گینه را دربر گرفت و در نهایت در بین سه کشور همسایه تبدیل به اپیدمی شد.

وی تعداد مبتلایان به این بیماری را ۲۰ هزار نفر عنوان کرد و گفت: کشور کنگو کشوری ثروتمند نیست ولی با تمهیداتی ساده مانند قرنطینه و ایزوله کردن منطقه مورد ابتلا، اپیدمی‌ها را به راحتی کنترل کرد.

نبوی تصریح کرد: این بیماری اکنون در غرب گینه تا حدی کنترل شده است، ولی سیرالئون که در ابتدا وضع بهتری داشت اکنون دچار افزایش شمار مبتلایان شده است.

نبوی ابولا را سومین اورژانس جهانی از نظر WHO یا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد و گفت: مواردی از ابولا در نیجریه و سنگال نیز مشاهده شد که کنترل شده است و اکنون بیش از ۶ هفته است که موردی گزارش نشده است، پس می‌توان آنها را کشورهایی پاک درنظر گرفت.

نبوی یکی از مسائل ایمنی برای کادر درمانی را یکی از سخت‌ترین و مهمترین مسائل دانست و گفت: چنانچه کادر درمانی، نکات ایمنی را رعایت نکنند به سادگی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

نبوی تأکید کرد: اخیراً دانشگاه جان‌هاپکیز لباس جدیدی برای پیشگیری از ابتلای کادر درمانی به این بیماری طراحی کرده است که در عرض دو دقیقه امکان پوشیدن و در عرض یک دقیقه امکان درآوردن دارد، در حالی که لباس‌های فعلی نیازمند سقف ۱۰ دقیقه برای پوشیدن و ۱۵ دقیقه درآوردن هستند.

وی در مورد آمار بیماری ابولا گفت: بیماری ابولا در حالی ۲۰ هزار نفر ابتلا را برای خود ثبت کرده است که قطعاً شمار این افراد بسیار بیشتر است، چرا که بسیاری از افراد در قبایل این مناطق و در میان جنگلها کشته شدهاند و به ثبت نرسیدهاند.