تبدیل آموزشکده محیط زیست به دانشگاه

به گزارشافکارنیوز،معصومه ابتکارمعاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در مراسم امضای تفاهم‌نامه با وزیر علوم که در این وزارتخانه برگزار شد، ضمن تبریک میلاد حضرت رسول(ص) و امام صادق(ع)، اظهار داشت: بسیار خوشبختم که روزگار چرخید و نوبت به این ایام فرخنده رسید و بسیار خوشبخت‌تر هستم که تفاهم نامه مشترک سازمان با وزارت علوم در زمان مسئولیت دکتر فرهادی امضا می‌شود.

وی افزود: این تفاهم‌نامه اقدام خوبی است البته در طی سال‌های گذشته همکاری‌های مشترک این سازمان و وزارت علوم صورت گرفته است و همکاری‌های خوبی بین این دو مجموعه برقرار بوده است امیدوارم در دولت تدبیر و امید که محیط‌زیست از محورهای کارهای جدی آن است، بتوانیم در تحقق این تفاهم‌نامه کوشا باشیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به همکاری این سازمان با دانشگاه‌ها اظهار داشت: سازمان محیط زیست با دانشگاه‌ها و دانشگاهیان در ابعاد مختلف محیط زیست همکاری می‌کند زیرا رویکرد خود را رویکرد و نگاه علمی می‌داند.

ابتکار با اشاره به اینکه هرچ هزمان می‌گذرد موضوعات محیط زیست جنبه‌های تخصصی‌تر و پیچیده‌تری را طی می‌کند، یادآور شد: برای برخی از مسائل محیط زیستی در دنیا هزاران گروه‌های پژوهشی فعالیت می‌کنند در مورد پدیده تغییرات آب و هوایی حدود سه هزار نفر از دانشگاهیان به دنبال ارائه پاسخ به دو سوال علمی در این رابطه هستند و اینکه آیا این فرضیه که زمین در حال گرم شدن است حقیقت دارد یا خیر که البته پس از تحقیقات فراوان این مسئله به این شکل پاسخ داده شد که زمین در حال گرم شدن است به دلیل عواملی که انسان در آن دخالت دارد.

وی با بیان اینکه ما نیز باید مانند دنیا با مسائل پیچیده محیط زیست با نگاه علمی روبرو شویم، افزود: مراکز تحقیقاتی استان‌ها عضو شورای پژوهشی ما هستند و اگر امروز نتوانیم نگاه علمی براین مسائل داشته باشیم با مشکلات عدیده‌ای در این بخش روبرو خواهیم شد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه این نگاه در محیط زیست تنها در حوزه پژوهش معطوف نیست، ادامه داد: در امر ارزیابی زیست محیطی نیز که اساساً فرآیندی علمی است نگاه علمی پای کار می‌آید و معتقدیم اگر بتوانیم نگاه علمی را در این بخش با حضور شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها تقویت کنیم می‌توانیم مانع از ایجاد مشکلاتی مانند سد گوتوند شویم.

ابتکار با بیان اینکه امر آموزش نیز در حوزه محیط زیست برای ما مهم و قابل توجه است، ادامه داد: اساتید برجسته‌ای در حوزه‌های مختلفی مانند عمران داریم که نگاه آنها بعضاً نگاه علمی نیست متأسفانه ردپایی از محیط زیست در رشته‌هایی مانند عمران دیده نمی‌شود و این درحالی است که امروزه در دنیا الگویی مانند روانشناسی محیط زیست و فلسفه محیط زیست مطرح است لذا باید در این بخش فعالیت‌های اساسی صورت گیرد

وی با تأکید براینکه یکی از مشکلات ما در کشور در حوزه آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها عدم توانمندی دانش آموزان و دانشجویان به مهارت‌های ساده زندگی است، گفت: آموزش برای ما امر مهمی است اما متأسفانه شاهد هستیم که بسیاری از دانشگاهیان و دانش آموزان ما مسائل ابتدایی حوزه محیط زیست را آموزش ندیدند و این درحالی است که می‌توانستیم به شکل ساده در این بخش آموزش دهیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به فعالیت آموزشکده محیط زیست گفت: آموزشکده محیط زیست با حضور سه هزار و ۶۰۰ دانشجو در حال حاضر فعالیت می‌کند البته ابقای این دانشکده به دانشگاه را مدنظر داریم که امیدواریم که مراحل ارتقای خود را طی کند.

ابتکار افزود: پژوهشکده محیط زیست نیز مشغول فعالیت‌هایی در این حوزه است و در محیط زیست فعالیت می‌کند.

وی گفت: در دوره های قبل بیش از ۱۵۰ انجمن دانشجویی در سطح دانشگاه‌ها در بخش محیط زیست فعالیت می‌کردند که ما پیشنهاد می‌کنیم ماده ۱۹۰ برنامه مدیریت محیط زیست در تمام دستگاه‌ها و دانشگاه‌ها فعال شود.

به گزارش ابتکار در پایان سخنان خود کارت همیار محیط زیست را به فرهادی وزیر علوم تحقیقات و فناوری اعطا کرد.