عارف در مسیر تفرقه میان اصولگرایان
گروه سیاسی

- “بعد از اجماع با اصلاح‌طلبان به دنبال بحثائتلاف با اصولگرایان معتدل هستیم. معتقدم می‌توانیم بخشی از لیست‌هایمان مشترک باشد و اگر در مجلس افراد مشترک داشته باشیم، این افراد می‌توانند پایه و محور تفاهم و همدلی باشند که این مسئله در پیشبرد برنامه‌های مجلس و پیشرفت کشور موثر است. ”

به گزارشافکارنیوز، این سخنان اخیر محمد رضا عارف است که اخیرا در گفت و گویی اعلام کرده است. این سخنان در حالی بیان شده که خبر می رسد اصلاح طلبان در نشست های مشترکی کمیته ای برای ایجاد اختلاف میان اصولگرایان تشکیل داده اند که موضوع اصولگرای معتدل و اصولگرای تندرو را مطرح کنند و در رسانه های خود به هر طریقی که می توانند به تفرقه میان اصولگرایان دامن بزنند.

اختلافات مبنایی اصولگرایان با اصلاح طلبان آنچنان زیاد است که هر گونه اشتراک میان آنها بعید است و به همین دلیل به نظر می رسد سخنان عارف که گفته می شود سر لیست اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس است در جهت پروژه ایجاد اختلاف میان اصولگرایان باشد.

از سوی دیگر اختلافات فراوان میان طیف های مختلف اصلاح طلبان نیز بیش از گذشته خود را نشان می دهد، اعضای شورای هماهنگی اصلاحات از شورای مشورتی اصلاح طلبان گلایه دارند و می گویند همه اصلاح طلبان باید زیر پرچم شورای هماهنگی جمع شوند اما بازماندگان مشارکت و مجاهدین بی توجه به این انتقادات شورای مشورتی را راه انداخته اند که نام دیگر آن شورای مشورتی خاتمی است و می خواهد در انتخابات باز هم پدر سالار اصلاح طلبان باشد.

همچنین حزب ندای ایرانیان با اعلام موجودیت باعثانتقاد فراوان اصلاح طلبان شد و گویی جوانان این جریان نیز اعتقادی به بزرگتر های آنها ندارند.

همچنین بر اساس اخبار موثق طرفداران دولت نیز در برخی استانها به دنبال یکی شدن با اصلاح طلبان هستند و برخی از دوم خردادی ها این ائتلاف را نمی پسند و معتقدند نباید هزینه دولت پای اصلاحات نوشته شود.

این در حالی است که احزاب قوی و سلایق اصولگرایی این روزها بیش از گذشته مسیر همگرایی را طی می کنند و نشست های مشترک دبیران کل حزب موتلفه اسلامی و جبهه پایداری و جمعیت ایثارگران نشان می دهد زمینه وحدت اصولگرایان برای انتخابات آینده فراهم شده است.
سوال اینجاست با وجود اختلافات فراوان میان اصلاح طلبان چگونه است که عارف سخن از وحدت اصلاح طلبان می زند و حتی فراتر از آن از لیست مشترک با اصولگرایان معتدل خبر می دهد.

به نظر می رسد عارف در خط ایجاد اختلاف میان اصولگرایان گام بر می دارد و سخنان اخیر وی برای ایجاد اصطکاک میان اصولگرایان است تا آنها نسبت به هم سوء ظن پیدا کرده و نتوانند وحدت کنند.

عارف باید قبل از سخن گفتن در مورد لیست مشترک با اصولگرایان به اختلافات اصلاح طلبان رسیدگی کند تا شاید بتوانند در انتخابات آینده با لیست واحدی حضور پیدا کنند.