به گزارش افکارنیوز، بازار اجاره در ۱۰ روز نخست زمستان تغییر چندانی با روزهای گذشته نداشته است. این اعتقاد بسیاری از مشاوران املاکی است که از پاییز با افت تنظیم قراردادهای اجاره مواجه بوده‌اند. به اعتقاد برخی فعالان بازار مسکن، تابستان که به پایان می‌رسد پرونده بازار اجاره را باید بست. زیرا بیشتر مستاجران تلاش دارند قبل از آغاز سال تحصیلی جدید تکلیف جابه‌جایی خانه‌شان را مشخص کنند.

یک فعال بازار اجاره در غرب پایتخت می‌گوید: بیشتر آپارتمان‌های اجاره‌ای تا دهه اول مهر ماه به اجاره می‌رود و بعد از آن بیشتر بازار را مجردها یا زوج‌های جوان تشکیلی می‌دهند که می‌خواهند با گذشت فصل اجاره آپارتمان‌هایی با قیمت مناسب‌تر پیدا کنند. او ادامه می‌دهد: معمولا با کاهش مستاجر اجاره بها نیز مقداری کاهش پیدا می‌کند و می‌توان گفت نزدیک به ۱۰ درصد در پاییز و زمستان نرخ اجاره بها کاهش می‌یابد. این فعال بازار اجاره تاکید می‌کند: در ۱۰ روز نخست زمستان نیز وضعیت بازار اجاره تغییری نسبت به پاییز نداشته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال نیز وضعیت به همین شکل باقی بماند.

یکی از مشاوران املاک در خیابان ستارخان درباره وضعیت کنونی بازار اجاره می‌گوید: در حال حاضر که حجم فایل‌های رهن و اجاره کم است و از طرف دیگر تعداد مستاجران در بازار انگشت شمار است اما با این حال مستاجران و موجران به سختی با یکدیگر به توافق می‌رسند. وی ادامه می‌دهد: اکنون اکثر موجران خواستار اجاره ماهانه بیش از یک میلیون تومان هستند و از سوی دیگر اکثر مستاجران هم بر رهن کامل اصرار دارند.
بررسی وضعیت فایل‌های اجاره نیز نشان می‌دهد موجرانی که آپارتمان‌هایشان را بیش از نرخ میانگین منطقه برای اجاره گذاشته بودند نیز از قیمت‌های پیشنهادی خود کوتاه آمده و نرخ‌های خود را کاهش داده‌اند. به‌طور مثال آپارتمانی دو خوابه با متراژ ۱۰۰ متر مربع در بلوار مرزداران به ۱۵ میلیون رهن و ۸۰۰ هزار تومان به‌عنوان اجاره بهای ماهانه پیشنهاد شده است.

همچنین در خیابان گلبرگ آپارتمانی ۹۰ متری به قیمت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه و ۳۰میلیون تومان رهن برای اجاره گذاشته شده است. در محله ظفر نیز آپارتمانی ۷۰ متری با رهن ۲۰ میلیون و یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اجاره پیشنهاد شده است. همچنین در محله پیروزی محله ابوذر آپارتمانی ۸۱ متری ۵۰ میلیون رهن کامل برای اجاره گذاشته شده است.