تراکنش ۹۰ میلیونی در روز

به گزارش افکارنیوز، مهدی رضوی در همایش هم‌افزایی دانشگاه‌ها و بانک‌ها در توسعه بانکداری مجازی در بانک مرکزی با بیان این‌که از زمان رسمی‌شدن بانکداری الکترونیک تاکنون زیرساخت‌های بانکداری الکترونیکی به خوبی فراهم شده و تغییرات قابل توجهی در برخی ابزار‌های نوین بانکی محقق شده است، گفت: این در حالی است که تعداد تراکنش‌های بانکی طی سال ۱۳۹۲ بالغ بر ۱۰ میلیارد بوده که این رقم برای ۱۰ ماهه امسال نیز با رشد ۳۳ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل ثبت شده است.

وی با بیان این‌که متوسط تراکنش‌های روزانه در ۱۰ ماهه امسال بالغ بر ۳۵.۷ میلیون در روز بوده است، عنوان کرد: اگر تراکنش‌های مربوط به پرداخت یارانه نقدی با ضریب ۲.۷ به آن اضافه شود تراکنش‌های روزانه بیش از ۹۰ میلیون خواهد بود.

رییس موسسه عالی بانکداری همچنین به آمار دیگری از شبکه بانکی اشاره داشت و افزود: تعداد کارت‌های صادره نظام بانکی تا پایان آبان‌ماه سال جاری به ۲۹۰ میلیون و تعداد خودپرداز شبکه بانکی به حدود ۳۷ هزار عدد رسیده است.

رضوی همچنین با اشاره به این‌که با وجود فراهم‌شدن مقدمات لازم برای ایجاد بانکداری مجازی، اما این اقدامات کافی نبوده است، یادآور شد: آنچه تاکنون تحت عنوان بانکداری مجازی در بانک‌های کشور پیاده شده در واقع نوعی بانکداری ترکیبی است به‌طوری که برخی فعالیت‌ها، خدمات و محصولات بانکی در شعب و برخی دیگر به صورت مجازی انجام می‌شود که این عمل با بانکداری مجازی به صورت کامل و یکپارچه متفاوت است.

رییس موسسه عالی بانکداری ادامه داد: در حالی که بانکهای کشورهای پیشرفته صنعتی به موازات توسعه فعالیتهای مجازی تعداد شعبات خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادهاند، اما در کشور ما توسعه فعالیتهای الکترونیکی و مجازی با افزایش تعداد شعب همراه بوده است که این چندان خوشایند نیست.