سقوطی که پایان ندارد؛ نفت ۴۷ دلار!

به گزارش افکارنیوز، تحلیلگران می‌گویند اشباع کنونی بازار به معنای آن است که در روزها و هفته‌های آتی احتمالا کاهش بیشتری در راه است.

بازار جهانی نفت روز گذشته برای چهارمین روز متوالی شاهد کاهش قیمت‌ها به پایین‌ترین سطح ۵.۵ سال گذشته بود. زیرا افزایش نگرانیها درباره اشباع بازار باعثفشار روی قیمتها شد. طی این هفته بهای نفت تقریبا ۱۰ درصد ارزش خود را از دست داده و به پایین ترین سطح از بهار ۲۰۰۹ تاکنون رسیده است.

بهای نفت برنت دریای شمال در آغاز معاملات امروز(چهارشنبه) با یک دلار و ۹ سنت کاهش به ۵۰ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید و نفت سبک آمریکا نیز با یک دلار و ۴۷ سنت کاهش ۴۷ دلار و ۹۷ سنت در هر بشکه معامله شد.

بانک ای ان زد امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: خطرات پیش روی قیمت نفت در آینده نزدیک همچنان باقی و روند نزولی ادامه دارد.

این بانک افزود: ‌ در شرایطی که ما انتظار داشتیم هزینه بالای تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا باعثشود که ابتدا آنها تولید خود را کاهش دهند، اما به نظر می‌رسد که این امر تا اواسط سال ۲۰۱۵ بعید خواهد بود.

کاهش قیمت نفت نتیجه عرضه بالا در کنار تقاضای ضعیف به ویژه در اروپا که همچنان درگیر بحران بدهی است و همچنین کمبود تقاضا در آسیا که رکود اقتصادی چین و ژاپن را تجربه می‌کند، است.

در بخش تولید، تولید نفت شیل آمریکا همچنان بالا است اگرچه حفاری‌ها کاهش پیدا کرده و اوپک تاکنون در برابر درخواست‌ها برای کاهش تولید خود به منظور افزایش قیمت‌ها مقاومت کرده است. این در حالی است که این سازمان در تلاش برای دفاع سهم بازار خود از طریق تخفیف در قیمت فروش است.

وانگ تائو تحلیلگر رویترز گفت: احتمال زیادی وجود دارد که نفت برنت تا ۴۱ دلار و ۹۹ سنت و نفت آمریکا تا ۳۶ دلار و ۷۴ سنت سقوط کند و سپس روند صعودی در پیش بگیرد.