آمریکا لاتین در چنگال چین

به گزارش افکارنیوز، چین امروزه به عنوان یکی از ابر قدرت‌های اقتصادی در جهان هدف بسیاری از کشورهای دنیا برای سرمایه گذاری و افزایش روابط به شمار می‌رود؛ چرا که حرفه اصلی بسیاری از مردمان این کشور به جای تشکیل ارگان‌ها و تشکیلات نظامی و حمله به سایر کشورها تلاش برای پیشرفت روزانه شرایط اقتصادی در کشور است. این پیشرفت تا کنون چین را به درجه‌ای رسانده است که می‌تواند به راحتی در سایر نقاط جهان از جمله کشورهای منطقه آمریکای لاتین سرمایه گذاری کند.

چین بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ توانست با حضور در این منطقه جایگاه خوبی از آن خود کند تا جایی که در حال حاضر بسیاری از کشورهای آمریکای لاتینی خواستار گسترش روابط با آن و دریافت وام از این کشور می‌باشند.

در هفته جاری رؤسای جمهور بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین به منظور شرکت در جلسه بین سران جامعه کشورهای آمریکای لاتین و حوزه کارائیب(سلاک) و چین به این کشور سفر می‌کنند.

در این حین رؤسای جمهور اکوادور، ونزوئلا و کاستاریکا به دلیل دیدار با شرکت‌های تجاری و مقامات دولتی چین و تنظیم قرادادهای اخذ وام و تعدادی توافق‌نامه سرمایه‌گذاری چند روز زودتر وارد این کشور آسیایی شده‌اند. نکته قابل توجه در این شرایط، ملاقات «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا با «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین و رؤسای بانک‌ها و شرکت‌های تجاری بزرگ در چین است که همگی آن‌ها هدف جذب حمایت اقتصادی این کشور آسیایی برای ونزوئلا را دنبال می‌کند. ونزوئلا هم‌اکنون در حال مبارزه با بحران کاهش ناگهانی نرخ نفت روبه‌رو است که این موضوع یکی از دلایل اصلی ملاقات وی با مقامات چین نیز به شمار می‌رود. ونزوئلا تاکنون ۴۲ هزار میلیون دلار از چین دریافت کرده است و اکنون خواستار اخذ وامی دیگر بالغ بر ۲۰هزار میلیون دلار از این کشور آسیایی می‌باشد؛

به همین منظور «مادورو» جلساتی را با رئیس بانک مرکزی و هیئت مدیره آن ترتیب داده است. چین در حال حاضر نخستین شریک اقتصادی کشورهایی چون برزیل، مکزیک و شیلی و دومین آن برای آرژانتین، کوبا، پرو، کاستاریکا و نیکاراگوئه به شمار می‌رود. طرح ساخت کانال بین اقیانوسی نیکاراگوئه توسط یک شرکت صنعتی چینی یکی از طرح‌هاییست که قدرت چین را در کنترل این منطقه دوچندان و منافع زیادی را از آن این کشور کرده است.

«رافائل کورره‌آ» رئیس جمهور اکوادور نیز روز گذشته در «پکن» پایتخت چین طی دیداری با «لی روئوگو» رئیس بانک صادرات و واردات این کشور موفق به امضای تعداد زیادی توافق‌نامه سرمایه‌گذاری در اکوادور شد که ارزش آن به ۵ هزار و ۲۶۹ میلیون دلار می‌رسد. «فائوستو ارره‌را» وزیر اقتصاد اکوادور طی مصاحبه‌ای مطبوعاتی در این خصوص اعلام کرد که وام گرفته شده با مدت زمان بازپرداخت ۳۰ ساله و سودی ۲درصد برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های حمل‌ونقل، آموزش، امنیت و بهداشت استفاده خواهد شد.

وی همچنین تأکید کرد که به دلیل کاهش نرخ نفت، این کشور با کسری زیادی در بودجه سال ۲۰۱۵ مواجه شده است. «گیرمو سولیس» رئیس جمهور کاستاریکا سومین رئیس جمهور حضور یافته در چین پیش از آغاز نشست سلاک می‌باشد که با هدف گسترش روابط خود و تقویت منطقه آزاد تجاری بین دو کشور راهی این سفر شده است.

«سولیس» پس از ورود به چین و دیدار با رئیس جمهور این کشور و شرکت‌های تجاری بزرگ آن اعلام کرد که ایجاد منطقه آزاد تجاری مهمترین دلیل پیشرفت‌های اقتصادی دولت وی در روابط خود با چین به شمار می‌رود. همانطور که گفته شد چین در مکزیک نیز نقش مهمی را ایفا می‌کند، طی روزهای اخیر شرکت ساخت و ساز ریلی این کشور نسبت به ساخت پروژه احداثقطار پرسرعت بین «مکزیکوسیتی» و ایالت «کرتارو» ابراز علاقه کرده و هزینه ساخت آن را حدود ۳۷۶۰ میلیون دلار برآورد کرده است.

به گفته سخنان منتشر شده از یکی از رؤسای این شرکت ساخت و سازی در روزنامه «گلوبال تایمز»، چین بهترین مزایا و قیمت را برای ساخت این پروژه در اختیار مکزیک قرار داده ولی تا کنون پاسخی قطعی از سوی این کشور دریافت نکرده است، ولی انتظار می‌رود که پس از بررسی‌های انجام شده از سوی دولت مکزیک این پروژه به مرحله ساخت برسد.

به گزارش «ژو کینگ کیائو» مسئول حوزه آمریکای لاتین و کارائیب وزارت امور خارجه چین یکی از شواهد پیشرفت خوب چین در منطقه آمریکای لاتین، برگزاری اجلاس سلاک با مقامات این کشور و حضور سه رئیس جمهور نام برده و سایر رؤسای جمهور منطقه در روزهای آتی در «پکن» به شمار می‌رود. طی این اجلاس علاوه بر مقامات دولتی کشورها، اعضای سایر سازمان‌های بین‌المللی از جمله بانک بین آمریکایی توسعه، کمیسیون اقتصادی آمریکای لاتین و حوزه کارائیب(سپال) و بانک توسعه آمریکای لاتین نیز حضور خواهند یافت که میزبانی آن نیز برعهده رئیس جمهور، نخست وزیر و وزرای امور خارجه و اقتصاد، اصلاحات و توسعه چین نیز می‌باشد.

نشست مذکور نخستین دیدار مقامات چین با سران منطقه آمریکای لاتین محسوب می‌شود. «شی جین پینگ» طی سفر دوره‌ای خود در جولای سال گذشته به آرژانتین، کوبا، برزیل و ونزوئلا توفق‌نامه‌های متعددی را به منظور افزایش روابط با کشورهای این منطقه به امضا رساند که در این نشست نیز گسترش آن را دنبال می‌کند. ایالات متحده آمریکا تنها کشوری است که از نظر اقتصادی و استراتژیکی در رابطه با این افزایش روابط احساس خطر زیادی می‌کند.

به گفته تحلیلگران به همین دلیل آمریکا به سرعت، شروع به ازسرگیری روابط خود با کوبا کرده و زندانیان سیاسی آن را پس از مدتها به کشورشان بازگردانده است. قطعا این امر کشوری منزوی را که چین از شرایط آن بهره جسته و روابط اقتصادی خود را با آن تقویت کرده بود از گوشهگیری درآورده و وارد مرحله جدیدی از روابط میکند. این اقدام کاخ سفید بدون شک باعث نزدیک شدن روابط دوجانبه بین کوبا و آمریکا میباشد ولی براساس شواهد موجود خیلی دیر به نظر میسد.