پایان ناکامی ۳۹ ساله

به گزارش افکارنیوز، شانزدهمین دوره رقابت‌های جام ملت‌های آسیا از روز جمعه در استرالیا آغاز خواهد شد و به مدت ۲۲ روز ادامه خواهد داشت. این رقابت‌ها در پنج شهر سیدنی، ملبورن، بریزبان، کانبرا و نیوکاسل در منطقه جنوب شرق استرالیا برگزار می‌شود، دیدار افتتاحیه بین استرالیای میزبان و در ملبورن برگزار می‌شود و رقابت‌ها با برگزاری فینال در سیدنی به پایان خواهد رسید.

در این دوره از رقابت‌ها ۱۶ تیم استرالیا، ایران، ژاپن، کره‌ جنوبی، عربستان، ازبکستان، چین، کره شمالی، قطر، امارات، بحرین، عراق، اردن، فلسطین، کویت و عمان رقابت خواهند کرد و از بین قهرمانان ادوار گذشته به غیر از رژیم اشغالگر قدس همگی حضور دارند. این رقابت‌ها در ۴ گروه ۴ تیمی آغاز شده و در نهایت پس از برگزاری ۳۲ دیدار، چهره قهرمان مشخص خواهد شد. هم‌اکنون ژاپن مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌ها با ۴ قهرمانی پرافتخار‌ترین تیم این بازی‌ها محسوب می‌شود و ایران با ۳ قهرمانی پس از ژاپن و عربستان(با ۳ قهرمانی و ۳ نایب‌ قهرمانی) در رده سوم پرافتخار‌ترین‌ها قرار دارد هر چند که از آخرین قهرمانی ایران در این معتبر‌ترین بازی‌های قاره‌ کهن، ۳۹ سال می‌گذرد البته امیدواریم این بار طلسم ۳۹ ساله ایران در جام ملت‌ها از بازی‌هایی که برای ما از ملبورن آغاز خواهد شد بشکند همان طور که طلسم ۲۰ ساله جام ‌جهانی ایران در ملبورن و استرالیا شکست.

گروه A؛ جنگ صدرنشینی استرالیا و کره ‌جنوبی
حضور استرالیای میزبان و کره‌ جنوبی قدرتمند بیشتر توجه‌ها را به این گروه معطوف کرده، هر چند که صعود ۲ تیم از هر گروه باعثشده تا همه از این دو تیم انتظار صعودی آسان را در رقابت‌ با عمان و کویت داشته باشند. در این گروه کره‌ جنوبی و کویت سابقه قهرمانی در جام ملت‌ها را داشته‌اند و استرالیا در سومین حضورش در این رقابت‌ها به دنبال کسب اولین قهرمانی خود در آسیاست. تیم‌های صعود‌کننده از این گروه در مرحله یک‌چهارم نهایی به صورت ضربدری با صعود‌کنندگان گروه B روبه‌رو خواهند شد.
گروه A: استرالیا - کره ‌جنوبی - عمان - کویت
شانس‌های صعود: ۱ - استرالیا ۲ - کره‌ جنوبی

برنامه دیدار‌های گروه A
جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۳
۱۲:۳۰: استرالیا کویت(ملبورن)
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳
۸:۳۰: کره‌ جنوبی عمان(کانبرا)
سه‌‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۳
۱۰:۳۰: کره‌ جنوبی کویت(کانبرا)
۱۲:۳۰: استرالیا عمان(سیدنی)
شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳
۱۲:۳۰: استرالیا کره‌ جنوبی(بریزبان)
۱۲:۳۰: عمان کویت(نیوکاسل) ‌

گروه B؛ نبرد صعود متوسط‌ها
در این گروه نه به خاطر قدرت تیم‌ها بلکه به خاطر ضعف فعلی همگی آنها پیش‌بینی صعود‌کنندگان دشوار‌تر از سایر گروه‌هاست. عربستان نشانه‌ای از روز‌های اوج ندارد، ازبکستان از دوران خوب خود فاصله گرفته، چین یک تیم کاملاً معمولی بوده و کره‌ شمالی نیز حال و روز خوبی ندارد اما با این حال روی کاغذ شانس صعود ازبکستان و عربستان بیشتر از سایرین به نظر می‌رسد. در این گروه فقط عربستان سابقه قهرمانی در جام ملت‌ها را دارد و البته چین نیز ۲ بار به فینال بازی‌ها رسیده است. تیم‌های صعود‌کننده از این گروه در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف صعود‌کنندگان گروه A خواهند رفت و در مصاف احتمالی با استرالیا و کره ‌جنوبی از بخت کمی برای صعود به نیمه‌نهایی برخوردارند.
گروه B: ازبکستان - عربستان - چین - کره‌ شمالی
شانس‌های صعود: ۱ - ازبکستان ۲ - عربستان

برنامه دیدار‌های گروه B
شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳
۱۰:۳۰: ازبکستان کره ‌شمالی(سیدنی)
۱۲:۳۰: عربستان چین(بریزبان)
چهار‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۳
۱۰:۳۰: ‌ عربستان کره ‌شمالی(ملبورن)
۱۲:۳۰: چین ازبکستان(بریزبان)
یک‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳
۱۲:۳۰: ازبکستان عربستان(ملبورن)
۱۲:۳۰: چین کره‌ شمالی(کانبرا)

گروه C جنگ خلیج فارس
در گروه خلیج فارس ایران باید به مصاف سه همسایه جنوبی خود برود، اگر چه صعود ایران از گروه خیلی سخت به نظر نمی‌رسد اما حساسیت موضوع اینجاست که ایران باید برای پرهیز از رویا‌رویی با ژاپن در مرحله بعد به عنوان صدرنشین گروه راهی مرحله بعد شود و این موضوع رقابت با سه تیم عربی را کمی دشوار‌تر می‌کند. در این گروه فقط ایران سابقه قهرمانی در آسیا را داشته و البته امارات حضور در فینال این رقابت‌ها را تجربه کرده است. هر چند که قطر نیز با قهرمانی اخیر در جام خلیج فارس با روحیه‌ای مضاعف به این بازی‌ها آمده است. صعود‌کنندگان این گروه در مرحله یک‌چهارم نهایی به مصاف ۲ تیم نخست گروه D خواهند رفت.
گروه c: ایران - امارات - قطر - بحرین
شانس‌های صعود: ۱ - ایران - ۲ - امارات

برنامه دیدار‌های گروه C
یک‌‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۳
۱۰:۳۰: امارات قطر(کانبرا)
۱۲:۳۰: ایران بحرین(ملبورن)
پنج‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۳
۱۰:۳۰: امارات بحرین(کانبرا)
۱۲:۳۰: ایران قطر(سیدنی)
سه‌شنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳
۱۲:۳۰: ایران امارات(بریزبان)
۱۲:۳۰ قطر بحرین(سیدنی)

گروه D؛ عراق و اردن به دنبال ژاپن
در گروه آخر رقابت‌ها ژاپن مدافع عنوان قهرمانی در رقابت‌ با سه تیم عربی شرایطی مشابه ایران دارد. هر چند با‌ توجه به قدرت ژاپن و ضعیف‌تر بودن حریفشان انتظار صعودی آسانتر از ژاپن می‌رود اما رقابت اصلی برای دوم شدن در گروه بین تیم‌های اردن و عراق خواهد بود جایی که به نظر می‌رسد در رو‌یا‌رویی دو تیم در اولین شب رقابت‌های گروه، تکلیف روشن شود و در پایان کسی از فلسطین در اولین حضورش در این جام انتظار شگفتی ندارد. در این گروه ژاپن و عراق سابقه قهرمانی در جام ملت‌ها را دارند. تیم‌های صعود‌کننده از این گروه در مرحله یک‌چهارم نهایی با صعود‌کنندگان گروه c(گروه ایران) روبه‌رو خواهند شد.
گروه D: ژاپن - اردن - عراق - فلسطین
شانس‌های صعود: ۱ - ژاپن ۲ - اردن

برنامه دیدار‌های گروه D
دوشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۳
۱۰:۳۰: ژاپن فلسطین(نیوکاسل)
۱۲:۳۰: اردن عراق(بریزبان)
جمعه ۲۶ دی ۱۳۹۳
۱۰:۳۰: اردن فلسطین(ملبورن)
۱۲:۳۰: ژاپن عراق(بریزبان)
سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۳
۱۲:۳۰: ژاپن اردن(ملبورن)
۱۲:۳۰: عراق فلسطین(کانبرا)

ژاپن به دنبال رکورد ایران
ایران بهترین مدافع قهرمانی آسیا
تیم ملی ژاپن در حالی با ۴ قهرمانی از این حیثرکورددار جام ملت‌هاست که فقط یک بار موفق به دفاع از عنوان قهرمانی خود شده اما در جام ملت‌های ۲۰۱۵ فرصت دارد تا از این حیثنیز به رکورد ایران برسد. تاکنون در تاریخ جام ملت‌ها، ایران با ۲ بار دفاع از عناوین قهرمانی از این حیثرکورددار است و تیم‌های کره‌جنوبی، عربستان و ژاپن نیز هر کدام یک بار از عنوان قهرمانی خود دفاع کرده‌اند و حالا با توجه به قهرمانی ژاپن در جام گذشته(۲۰۱۱) ژاپنی‌ها فرصت دارند برای دومین بار از قهرمانی خود دفاع کنند و از این حیثنیز به ایران برسند.
نتایج همه مدافعان عنوان قهرمانی در تاریخ جام ملت‌ها به شرح زیر است:
۱۹۶۰: کره‌جنوبی - قهرمان
۱۹۶۴: کره‌جنوبی - سوم
۱۹۶۸: رژیم اشغالگر - سوم
۱۹۷۲: ایران - قهرمان
۱۹۷۶: ایران - قهرمان
۱۹۸۰: ایران - سوم
۱۹۸۴: کویت - سوم
۱۹۸۸: عربستان - قهرمان
۱۹۹۲: عربستان - نایب قهرمان
۱۹۹۶: ژاپن - یک چهارم
۲۰۰۰: عربستان - نایب قهرمان
۲۰۰۴: ژاپن - قهرمان
۲۰۰۷: ژاپن - چهارم
۲۰۱۱: عراق یک چهارم
۲۰۱۵: ژاپن؟